Na een aantal, laten we zeggen, rustige jaren zit Volkswagen wat betreft de Zakenauto van het Jaar-ereprijzen duidelijk in een flow. Na de Polo als overall winnaar pakt de Golf nu de trofee als Beste Nieuwkomer. Directeur Rinke van Keimpema is er blij mee en mikt snaaks op een hattrick: “Volgend jaar dan maar de ID.3?”

De trofee voor de nieuwe Golf wordt intussen hoog ingeschaald. “Het is toch mooi – en belangrijk – dat je met alweer de áchtste generatie van de Golf de Beste Nieuwkomer wordt? Het onderstreept dat het echt een nieuwe auto is, ook al zie je nog goed dat het een Golf is. Toch knap, denk ik. Technisch en in het interieur is er heel veel veranderd. Echt een gave auto die zowel als zakenauto en als gezinsauto aantrekkelijk is. En je kunt er overal in komen voorrijden.”

Wat ziet Van Keimpema als de troefkaarten van de Golf? “De Golf is bijna een eigen segment, zou je bijna zeggen. In de Golf 8 is heel veel geavanceerde techniek verwerkt. De rijder verwacht dat tegenwoordig ook, met name in de vorm van applicaties. Maar de connectiviteit omvat bijvoorbeeld ook de Car2X-techniek. Samen met andere systemen verbetert dat de veiligheid. We maken ons op voor toepassingen met het 5G mobiele netwerk, dat zal nog extra functies toevoegen aan het gebruik.”

Trouw en innovatie

Er is een trouwe kopergroep, mogen we aannemen? “Klopt, er zijn heel wat kopers waarvan de dealer vooraf al weet: voor hen kan ik er vast eentje bestellen. Tegelijkertijd zie je ook veel nieuwe rijders, zeker recent, en dan vaak in de vorm van private lease. Belangrijk was daarbij dat we er een ‘werkloosheidsgarantie’ bij hebben ingevoerd. Enorm veel mensen zoeken betrouwbare individuele mobiliteit en wilden dat goed regelen. Dat zien we overigens ook terug in heel hoge occasionverkopen. Belangrijk voor de dealers, die het de afgelopen maanden moeilijk hadden. Bij de Golf is ongeveer de helft zakelijk en de andere helft particulier. Of iets ertussenin met bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget. Het is een allemansvriend.”

Belangrijke troefkaart is het maatwerkaanbod, onderstreept Van Keimpema. “De Golf bestrijkt een gebied van de 1.0 TSI tot de GTI en de plug-in hybrides. GTE en de wat minder uitgesproken sportieve Golf Style Hybride, die hebben een elektrische range oplopend tot 70 kilometer.”

“Er staat zoals gebruikelijk ook een snelle Golf R-versie in de plannen en vanaf oktober ga je meer zien van de Golf Variant. Zeg maar de ruimteversie. De GTD gaan we hier niet voeren. Die rol wordt overgenomen door de andere versies, die in doorsnee een tien procent lager verbruik hebben en dus ook lagere uitstoot. Die gunstige carbon footprint is een troefkaart naar ondernemers. De plug-in speelt een bijzondere rol, want je kunt vaak elektrisch woon-werkverkeer rijden.”

Golf en ID, kostenplaatje

Als we zo vrij mogen zijn: Volkswagen beloofde jarenlang dat de ID.3 evenveel zou kosten als een fraaie Golf 8. Dat is gelukt. Nou ja, mede omdat de prijzen van de Golf omhoog zijn geklommen? Van Keimpema lacht. Belofte maakt schuld, lijkt hij te willen zeggen.

“Er komt een ID.3 net boven de dertig mille, inderdaad. En we gaan ervanuit dat de subsidieregeling weer komt. Intussen is de Golf natuurlijk belangrijk en is binnen het hele veld waar hij in meespeelt flink geëvolueerd. Toch blijft hij prijstechnisch nog altijd ónder modellen als de A-klasse en dergelijke. Veel auto voor het geld. De winst van de Beste Nieuwkomer-trofee zegt ook veel over de mooie kilometerkosten, bovendien.”

De Golf is een begrip in de autowereld. Je kunt je afvragen of er ook een Golf 9 komt? “Die komt er. Is aangekondigd en wordt al aan gewerkt. Op termijn wil Volkswagen naar nul emissie en als je dat uitrekent is er plek voor minstens een volgende generatie. De Golf is een begrip.” Lachend: “Een bekende spreker zegt over de Golf dat je er zelf in hebt gereden of in elk geval wel eens door bent aangehouden…”

Nieuwe rolverdeling

De wereld verandert en in dat verhaal zal de rolverdeling van Golf en ID.3 zonder twijfel ook evolueren? “Zonder twijfel zal de ID-range een steeds grotere rol gaan spelen. In het grote plaatje – als alles weer meer normaal is – verwacht ik dat de markt zich in aantallen normaliseert. Daarbij zal de rol van elektrisch rijden steeds belangrijker worden. Ook voor de particuliere rijder, verwacht ik. De ontwikkeling is bij Volkswagen gestart. Als je buiten kijkt zie je de eerste treinen met ID.3 aanvoer. En eind september laten we de ID.4 officieel zien. Wat groter en meer een SUV, dus dat zal zeker weer belangstelling wekken. Groter en sterker. Je kunt hem ook als trekauto gebruiken, dat is belangrijk in ons land. Zoals ook de Golf waar we het nu over hebben natuurlijk een mooie trekauto is.”

De ID-modellen worden heel belangrijk voor Volkswagen? Ook als zakenauto? “Laat ik het zo zeggen: ik ga er sterk vanuit dat we hier volgend jaar weer zitten voor een interview. De ID.3 als Zakenauto van Het jaar 2022, dat klinkt goed toch…?”

Dit artikel verscheen eerder in AM september 2020