Audi-baas ‘werd dom gehouden door z’n technici’

Voormalig CEO van Audi Rupert Stadler (57) beschuldigt technici bij het autobedrijf ervan hem structureel in het duister te hebben gehouden over sjoemelsoftware in dieselauto’s. Daardoor was hij zelfs na het openbaar worden van het dieselschandaal in september 2015 nog niet volledig op de hoogte dat het probleem ook bij Audi speelde.

Audi kan winst op sjoemeldiesels verspelen

Stadler is de eerste autobaas die terecht staat voor dieselgate. “Ze gaven alleen stukjes en beetjes aan informatie in plaats van het hele plaatje te onthullen. Dat belemmerde mij in mijn pogingen om volledige opheldering te krijgen en heeft de onderneming schade berokkend. Dat het me niet gelukt is dat te voorkomen, reken ik mezelf aan,’’ aldus Stadler in zijn eerste verklaring voor de rechtbank in München.

Op de hoogte

Vier toptechnici die tegelijk met de vroegere CEO terecht staan, hebben hun lezing al eerder gegeven – de rechtszaak is al op 30 september begonnen. Zij hebben verklaard dat de leiding wel degelijk op de hoogte was van hun praktijken. Maar nu was het de beurt aan de baas zelf. Stadler werd in juni 2018 gearresteerd wegens zijn rol in dieselgate en bleef vier maanden in verzekerde bewaring omdat justitie vreesde dat hij bewijzen zou vernietigen. Maar voor de rechters verklaarde hij eigenlijk van niets te hebben geweten. Hij hield zich daarmee ook aan de lezing van de Volkswagen Groep dat een groepje ‘verkeerde’ technici het sjoemelen op hun geweten hadden. “Ik heb er steeds bij iedereen op aangedrongen alle relevante informatie op tafel te leggen en ook amnestie aangeboden aan klokkenluiders. Maar misleiding maakte lange tijd uit van de arbeidscultuur.’’

Stress

Stadler benadrukte daarbij ook dat ‘de CEO van een autobedrijf voortdurend onder stress en tijdsdruk staat’. Zijn secretaresse kreeg zeker 200 e-mails per dag waarvan een groot deel hem zelf nooit bereikte. Hij beschuldigde justitie er en-passant van hem als kop van jut te gebruiken. “Ik heb ook recht op een eerlijke en volstrekt neutrale behandeling.’’ De zaak tegen de vijf voormalige Audi-managers zal tot zeker eind dit jaar duren. Later dit jaar moet ook de rechtszaak beginnen tegen oud-topman Martin Winterkorn van de Volkswagen Groep zelf.

Audi-baas ‘werd dom gehouden door z’n technici’ - Automobielmanagement.nl

Audi-baas ‘werd dom gehouden door z’n technici’

Voormalig CEO van Audi Rupert Stadler (57) beschuldigt technici bij het autobedrijf ervan hem structureel in het duister te hebben gehouden over sjoemelsoftware in dieselauto’s. Daardoor was hij zelfs na het openbaar worden van het dieselschandaal in september 2015 nog niet volledig op de hoogte dat het probleem ook bij Audi speelde.

Audi kan winst op sjoemeldiesels verspelen

Stadler is de eerste autobaas die terecht staat voor dieselgate. “Ze gaven alleen stukjes en beetjes aan informatie in plaats van het hele plaatje te onthullen. Dat belemmerde mij in mijn pogingen om volledige opheldering te krijgen en heeft de onderneming schade berokkend. Dat het me niet gelukt is dat te voorkomen, reken ik mezelf aan,’’ aldus Stadler in zijn eerste verklaring voor de rechtbank in München.

Op de hoogte

Vier toptechnici die tegelijk met de vroegere CEO terecht staan, hebben hun lezing al eerder gegeven – de rechtszaak is al op 30 september begonnen. Zij hebben verklaard dat de leiding wel degelijk op de hoogte was van hun praktijken. Maar nu was het de beurt aan de baas zelf. Stadler werd in juni 2018 gearresteerd wegens zijn rol in dieselgate en bleef vier maanden in verzekerde bewaring omdat justitie vreesde dat hij bewijzen zou vernietigen. Maar voor de rechters verklaarde hij eigenlijk van niets te hebben geweten. Hij hield zich daarmee ook aan de lezing van de Volkswagen Groep dat een groepje ‘verkeerde’ technici het sjoemelen op hun geweten hadden. “Ik heb er steeds bij iedereen op aangedrongen alle relevante informatie op tafel te leggen en ook amnestie aangeboden aan klokkenluiders. Maar misleiding maakte lange tijd uit van de arbeidscultuur.’’

Stress

Stadler benadrukte daarbij ook dat ‘de CEO van een autobedrijf voortdurend onder stress en tijdsdruk staat’. Zijn secretaresse kreeg zeker 200 e-mails per dag waarvan een groot deel hem zelf nooit bereikte. Hij beschuldigde justitie er en-passant van hem als kop van jut te gebruiken. “Ik heb ook recht op een eerlijke en volstrekt neutrale behandeling.’’ De zaak tegen de vijf voormalige Audi-managers zal tot zeker eind dit jaar duren. Later dit jaar moet ook de rechtszaak beginnen tegen oud-topman Martin Winterkorn van de Volkswagen Groep zelf.