Na jaren van zaaien is het voor Kia nu tijd om te oogsten. Trots? Natuurlijk. Dat staat buiten kijf. De stappen die Kia afgelopen jaren op de zakelijke markt heeft gezet, zijn gigantisch. Inmiddels staat Léan Verstoep (rechts op de foto) bijna tien jaar aan het roer van Kia Nederland. Wie destijds had geroepen dat Kia het bestverkochte merk van ons land zou zijn, was waarschijnlijk voor gek verklaard. Na de eerste acht maanden van 2021 stond het Zuid-Koreaanse merk volgens cijfers van RAI en BOVAG met 19.615 verkochte auto’s bovenaan de lijst, voor Volkswagen en Toyota. De Niro voert met 6.686 registraties de ranglijst van best verkochte modellen aan, voor de Volvo XC40 (5.824) en de Kia Picanto (5.773).

Op het hoofdkantoor in Breukelen went het steeds meer om bovenaan te staan, vertelt Ruben Keuter, hoofd Fleetsales & Product Marketing bij Kia Nederland, met een grote lach op zijn gezicht. “Natuurlijk went het. Maar het blijft een bijzondere prestatie, telkens weer. Ik werk inmiddels 9 jaar voor Kia en heb ook andere jaren meegemaakt. Er is keihard gewerkt om hier te komen. Daar plukken we nu de vruchten van.”

Persintroductie Niro

Verstoep heeft nog een aardige anekdote in de aanbieding. Daarvoor neemt hij ons mee naar juli 2016, naar de Europese persintroductie van de Niro in Spanje. “Ik wilde de juryleden van de verkiezing voor ‘Zakenauto van het Jaar’ graag vertellen over het merk, welke stappen we wilden zetten op de zakelijke markt.  En natuurlijk laten ervaren hoe de nieuwste Kia reed. We nodigden een aantal van hen uit om kennis te maken met onze Niro. Vijf jaar later is de Niro de bestverkochte auto van Nederland en hebben we de titel gewonnen. Dat is natuurlijk geweldig.”

De Niro werd direct goed ontvangen, herinnert Verstoep zich. “We waren zelf overtuigd van de kwaliteiten van de auto. Toen we met de dealervereniging een preview kregen, reageerden de dealers zeer enthousiast. Maar de auto moest zich nog wel gaan bewijzen.” Keuter vult aan. “Het was in onze ogen een unieke auto. Crossovers waren destijds nog niet veel op de markt. Hij zag er gewoon erg goed en aantrekkelijk uit. En we boden natuurlijk 7 jaar garantie, wat nog niet eerder vertoond was in de markt. Op ons verzoek werd er bovendien werk gemaakt van het trekvermogen. In 2016 kwam eerst de hybride op de markt, gevolgd door de plug-in een jaar later. In 2018 werd de volledig elektrisch aangedreven versie toegevoegd. Die opbouw door de jaren heen – en de keuze voor verschillende versies – sloot heel goed aan bij de vraag uit de markt. Dat was vooral in die beginperiode essentieel. Het model paste ook perfect in het Nederlandse belastingklimaat en bij de transitie die ingezet werd.”

Totaalpakket

Maar alleen met een goed product ben je er nog niet, benadrukt Verstoep. “Kwaliteit leveren, een goed netwerk hebben. De TCO moet juist zijn met restwaardes die daarbij horen. Dat is volgens mij ook echt een van de pluspunten van Kia. Het gaat uiteindelijk om drie belangrijke onderdelen. Naast een goed product zijn een stabiele organisatie en een goed dealernetwerk een must voor het behalen van succes. Ik durf gerust te zeggen dat onze organisatie staat als een huis. We hebben sowieso veel collega’s die al langer op hun post zitten. Vertrouwde gezichten dus en weinig wisselingen.”

Er is volgens Keuter fors geïnvesteerd in de organisatie, zowel bij de dealer als bij Kia Nederland. “We hebben flink uitgebreid bij fleetsales en leasing, met duidelijke verantwoordelijkheden en de juiste relaties. We kijken niet alleen naar volgende maand, maar ook naar volgend jaar. We luisteren goed naar wat leeft bij de berijder, de fleetowner als de leasemaatschappijen. En we proberen hieruit lessen te trekken. En ons dealernetwerk is van groot belang. Het merk Kia is terug te vinden bij heel veel dealers, waaronder bij de grote dealerpartijen. Zij zijn een essentiële schakel en het aanspreekpunt voor de klant. Het snel oplossen van problemen, korte wachttijden en flexibiliteit van de dealers. Daar draait het om. Dat de klantentevredenheid zo goed is, is grotendeels aan hen te danken.”

(tekst loopt door onder de foto)

De Kia Niro voerde eind augustus met 6.686 registraties de ranglijst van best verkochte modellen aan.

Autoverkoop in Nederland

Ondanks de positieve prestaties van Kia afgelopen jaar is 2021 geen best jaar voor de nieuwverkopen in totaal in Nederland. Dat begon al direct met het sluiten van de showrooms vanwege corona vanaf eind vorig jaar. Keuter: “Dit is juist een heel belangrijke periode. Tegelijk was er natuurlijk de verhoging van de bijtelling voor EV’s van 8 naar 12 procent. Veel merken hebben eind vorig jaar nog gauw heel wat elektrische modellen op kenteken gezet. Daar hebben wij niet aan meegedaan. Dat is uiteindelijk goed geweest voor ons netwerk. Natuurlijk hebben ook wij onze uitdagingen gekregen. De dealers hebben goed geanticipeerd op gedwongen sluiting. Onder meer door een haal- & brengservice en afleverservice. De Niro moest de kar trekken. En heeft dat gedaan. Mede ook dankzij de opkomst van private lease. In maart waren de orders gelukkig weer op niveau.”

Dertig jaar lang stond de teller in ons land op 485.000 nieuwe auto’s op jaarbasis. Dat zijn er inmiddels ruim 100.000 minder. Niet alleen dit jaar, maar structureel. Zal het tij keren? Verstoep: “In vergelijking met onze zuiderburen ligt dat aantal procentueel erg laag. Wij hebben ruim 17 miljoen inwoners, België 12 miljoen. Toch worden er daar zo’n 150.000 nieuwe auto’s meer verkocht per jaar.” De gemiddelde leeftijd van auto’s ligt volgens Verstoep inmiddels op ruim 11 jaar. “We hebben naar verhouding een heel oud wagenpark. Als je wilt vergroenen, heb je wel een behoorlijke uitdaging op deze manier.” Het chiptekort helpt ook bepaald niet mee om de cijfers op te krikken. “Ook wij hebben daar onze uitdagingen”, vertelt Verstoep. “Kia is een compacte organisatie. En we hebben intensief contact met Europa. Ook op dit gebied. De planning moet goed aansluiten bij de fabriek. Dat is dit jaar wel gebleken. Uiteindelijk gaat het om een goed contact met leasemaatschappijen, grote corporates, rentmaatschappijen. En om het maken van eerlijke afspraken. Afspraken nakomen en transparant zijn. En vooral, kijken wat er wel kan.”

Nieuwe doelgroepen

Om nieuwe klanten – waaronder ook jongere doelgroepen – aan te spreken is de huidige zichtbaarheid een groot voordeel. Keuter: “Je ziet heel veel Kia’s voorbijrijden op de weg. Dat helpt. We willen zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met elektrisch rijden en met onze modellen. Nieuwe modellen van 40.000 euro zijn echt niet voor iedereen weggelegd. Wij zien grote kansen voor private lease, voor tweedehands EV’s en voor betaalbare nieuwe modellen.” Volgens Keuter vraagt de klant van de toekomst vooral om flexibiliteit. “Dat proberen we ook met onze private lease oplossingen te bieden. Wat je ziet is dat autorijden duurder wordt. Maar het is wel heel flexibel en individueel. Je kunt een duurdere auto rijden zonder direct spaargeld nodig te hebben.”

Volgens Keuter zijn de wensen en eisen van jongere doelgroepen sowieso anders. “Zij zitten veel meer op de techkant. Aanwezigheid van Apple Carplay is belangrijker dan 18-inch velgen. Met Kia proberen we hier zo goed mogelijk op in te spelen. Van Power to Surprise naar Movement that Inspires. Het is geen toeval dat we de naam ‘motors’ uit de naam hebben gehaald.” Verstoep vult aan. “Die verandering zie je ook terug in het zoeken en bereiken van klanten. Showrooms blijven een belangrijke rol spelen, net als de rol van de dealer. Maar nieuwe, jongere doelgroepen bereik je digitaal. De aansluiting van online en offline moet gewoon heel goed zijn. Daar zetten we volop op in.”

Vooruitblik

De prijs is binnen en de Niro mag zich een jaar lang Zakenauto van het Jaar 2022 noemen. Wat brengt komend jaar verder voor Kia in Nederland? En wanneer is het jaar geslaagd? Verstoep: “Een nieuwe Niro zal er komen, maar daar zullen we later meer over melden. De auto heeft zich bewezen. De volgende moet nóg beter zijn. Neem maar van mij aan: ook dat wordt weer een kei van een auto.” De pijlen voor dit jaar zijn ook volop gericht op de nieuwe EV6, benadrukt Keuter. “Toen we het model voor het eerst zagen, waren we direct onder de indruk van het ontwerp. Maar we vonden het ook gewaagd. Dat is echt een kwaliteit van onze designers. Modellen tekenen die inspelen op de vraag van de klant een paar jaar later. Gezien de reacties op de EV6 in de pers, geeft dat heel veel zelfvertrouwen. We willen verder groeien in de zakelijke markt. Afgelopen jaren hebben we grote stappen gezet. Nu is het tijd voor dit topmodel om de zakelijke markt mee te bestieren. En om de strijd aan te gaan met de premium concurrenten.”

Kers op de taart

“Voor komend jaar hoop ik vooral dat er een verder herstel plaatsvindt,” vult Verstoep aan. “Met 400.000 personenauto’s mogen we onze handjes dichtknijpen. Voor ons is het vooral belangrijk dat er duidelijkheid komt over het fiscale klimaat. We willen onze EV-missie uitbouwen en de belangrijke positie in de markt behouden. De klanttevredenheid moet nog verder groeien en – niet onbelangrijk – de dealer moeten een goede boterham blijven verdienen. Dat we nummer 1 zijn, is natuurlijk heel mooi, maar dat is geen doel op zich. We moeten ons niet in slaap laten sukkelen, maar keihard blijven werken. De eerste plek op de ranglijst is de kers op de taart, maar we gaan zeker niet achteroverleunen!”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding