Vliegende start voor de ENYAQ

interview

Het hoge woord is eruit: de ŠKODA ENYAQ mag zich een jaar lang ‘Beste Nieuwkomer’ noemen. De jury is onder de indruk van de kwaliteiten van deze volledige elektrische SUV. Mede door het succes van dit model stond het merk na acht maanden solide op de vierde plaats in de Nederlandse verkoopstatistieken. We schuiven aan bij Tjeerd Tuitel, directeur bij ŠKODA Nederland. Wat is hét geheim van de ENYAQ?

De ŠKODA ENYAQ roept binnen de jury positieve geluiden op. Zeker bij de leasespecialisten, want er komen voor de Tsjechische EV opmerkelijk veel aanvragen voor een offerte binnen . In de overwegingen valt de omschrijving ‘de betere Volkswagen’. Hij rijdt plezierig, ziet er strak en kwalitatief goed uit en biedt onderhuids de geavanceerde MEB-techniek van de Volkswagen-moeder. Kortom, de ENYAQ scoort op de door de jury beoordeelde criteria consequent hoog. Een paar quotes uit het juryrapport toveren een grijns op het gezicht van Tjeerd Tuitel. Sinds 2017 staat hij aan het roer van ŠKODA Nederland. Het lijkt het merk op dit moment voor de wind te gaan. Volgens Tuitel was ŠKODA lange tijd vooral ‘het merk van de rationele keuze’, maar de tijden zijn veranderd. “Deze prijs die de ENYAQ in de wacht sleept, bevestigt waar het merk ŠKODA voor staat. De titel ‘Beste Nieuwkomer’ is heel belangrijk voor ons. We zijn inmiddels het tweede zakelijke merk in Nederland. Natuurlijk, we kunnen zelf roepen waarom klanten in een ŠKODA moeten rijden. Maar het is geweldig als een jury met experts dit vindt. Deze prijs geeft extra cachet.”

Voorgevoel

We zijn vandaag te gast bij Pon Dealer in Amersfoort, waar de ENYAQ levensgroot op de buitengevel afgebeeld staat. In de eerste acht maanden van 2021 kwam de teller voor de ENYAQ uit op meer dan drieduizend registraties. Is Tuitel verrast over het succes van dit model? “Nou eigenlijk niet. Je hebt wel eens van die momenten dat je echt overtuigd bent van de kwaliteiten van een auto. Datzelfde had ik met de Kodiaq. Ditzelfde gevoel kreeg ik ook toen ik de ENYAQ voor het eerst in het echt zag. Ook toen we met de dealers in Praag een kijkje gingen nemen, waren de reacties heel enthousiast. De goede verkopen laten zien dat ons voorgevoel klopte.”

Het succes van de ENYAQ zit ‘m volgens de ŠKODA-directeur onder meer in het feit dat de SUV ‘gewoon een auto is’. “ŠKODA is geen merk voor futuristische ruimteschepen op wielen. Je herkent het model direct als een ŠKODA. Natuurlijk zijn er ook veel mensen die juist wel voor een exoot kiezen. Maar er is minstens zo’n grote groep die gewoon een echte auto wil. Die groep willen wij bedienen. Je kunt wegrijden in de ŠKODA zonder dat je vooraf hoeft te kijken waar alles zit. De hele afwerking is echt goed voor elkaar, zowel vanbinnen als buiten. De ruimte is uitstekend. Het opladen is een koud kunstje. De auto ziet er gaaf en dik uit. Het klopt gewoon. Kortom, deze ŠKODA is Simply Clever!”

Groei op de zakelijke markt

ŠKODA is afgelopen jaren in Nederland flink gegroeid. De positie die het merk op dit moment inneemt, ook op de zakelijke markt, is volgens Tuitel hét bewijs dat ŠKODA op de juiste koers zit. “Wij willen met het merk verder groeien en hebben ambitieuze plannen. Deze groei moet vooral komen uit nieuwe klanten. Daar is de ŠKODA een perfect voorbeeld van. Dit model is overwegend gekozen door nieuwe klanten en heeft niets van ons bestaande volume afgehaald. Daar hoopten we van tevoren op en dat is gebeurd. Dat is natuurlijk heel erg gaaf om te zien.”

De introductie van de ENYAQ in Nederland viel, door corona, in een lastige periode, legt Tuitel uit. Bestellen van de auto kon sinds september vorig jaar. Het uitleveren ging in april van start. “Aanvankelijk ging het prima. De showrooms waren nog open en we kregen vanuit Tsjechië al snel auto’s voor proefritten. We zagen klanten die nu nog in modellen van andere merken reden. Volvo’s, Tesla’s. Noem maar op. Opvallend om te zien was dat veel potentiële klanten golftassen, surfplanken en fietsen meenamen om te testen of de ruimte in de ENYAQ daarvoor geschikt was.”

Het sluiten van de showrooms eind vorig jaar was een streep door de rekening van veel dealers. Ook voor ŠKODA was dit een tegenvaller. “We moesten creatief worden. Klanten proberen te verrassen. We besloten ‘showroom aan huis’ te lanceren. Binnen twee dagen hadden we honderden aanmeldingen van geïnteresseerden. Toen hebben we de inschrijfmogelijkheid toch maar weer dichtgezet. Je moet natuurlijk wel waarmaken wat je belooft. Uiteindelijk heeft het voor ons heel goed uitgepakt.”

Gezonde concurrentie

In het juryrapport weet de ENYAQ zijn broertje ID.4 op een aantal onderdelen achter zich te laten. Leidt dit tot interessante gesprekken bij het koffieapparaat op het Pon-hoofdkantoor in Leusden? “Uiteraard zijn we heel blij met de positieve beoordeling, maar over smaak valt niet te twisten. Er zijn ook veel klanten die voor een ID kiezen. Ons succes is ook voor een groot deel te danken aan het werk dat bij Volkswagen is gedaan. Volkswagen heeft de ID.3 en ID.4 al snel op de markt gebracht en voor ons de kastanjes uit het vuur gehaald. Ze hebben heel veel getest. Wij zijn bewust wat later gekomen met onze ENYAQ. Daardoor konden we gebruikmaken van techniek en software die geupdate was. Uiteindelijk kijken we vooral naar onze eigen klanten. We willen een betaalbare en goede auto in de markt zetten en kunnen daarvoor slim gebruikmaken van techniek die ook terug te vinden is bij Audi en Volkswagen. Alle merken binnen het Volkswagen-concern hebben een eigen plek binnen het portfolio. Dat is vanuit Pon Automotive uiteindelijk juist heel fijn. Zolang de klant maar kiest voor een van ‘onze’ merken natuurlijk!”

De nieuwverkopen in Nederland vallen dit jaar lager uit dan gehoopt. Gaat de automarkt zich herstellen? “Dit jaar is voor de sector lastig. Hoewel het economisch in Nederland weer voor de wind gaat en het herstel na een roerige coronaperiode doorzet, zien we een structurele daling door de jaren heen. Het chiptekort helpt op dit moment uiteraard ook niet. Hadden we dit niet gehad, dan zouden de aantallen hoger liggen. Maar de jaren dat er in Nederland 500.000 nieuwe auto’s op jaarbasis verkocht werden, ligt achter ons. Die tijd komt ook niet meer terug. Je ziet wel dat een deel wordt opgevangen door de grote vraag naar jong gebruikte modellen. Dat is voor onze dealers uiteraard ook weer heel interessant. Want onderhoud blijft een belangrijk onderdeel van de business.”

Het aandeel elektrische modellen blijft toenemen. Die groei zal verder doorzetten, verwacht Tuitel. “Ook bij ŠKODA zien we grote kansen voor EV. Helemaal in Nederland. Onlangs maakten we bekend dat er nog eens drie elektrische modellen bijkomen. De competitie met auto’s met een verbrandingsmotor is in volle gang. Benzine en plug-in hybride zijn nog steeds interessante alternatieven voor heel veel klanten. Het dieseltijdperk is wel echt voorbij.” Volgens de ŠKODA-directeur is Nederland een perfect land voor elektrische auto’s. “Samen met Noorwegen zijn we echt voorloper, qua aantallen en qua laadmogelijkheden. De afstanden zijn bovendien relatief klein. Je hoeft bij ons niet standaard een  range van 600 kilometer te hebben om goed van A naar B te kunnen. We bieden verschillende accupakketten aan, wat voor de portemonnee van de klant interessant is.” Ook in Tsjechië wordt Nederland scherp in de gaten gehouden, vertelt Tuitel. “Nederland is een perfecte proeftuin. Dat is ook de reden dat we snel veel ENYAQ’s toebedeeld kregen. Het is een belangrijk land voor de fabriek op het gebied van elektrisch rijden. Het is geen toeval dat destijds de Europese persintroductie van de elektrische Citigo en de Superb plug-in hybride in Nederland plaatsvond.”

(tekst loopt door onder de foto)

Tjeerd Tuitel: “Ik geloof heilig in onze dealers. In grote en sterke partners. Die hun service en aftersales op orde hebben.”

ŠKODA-organisatie

Een van de onderdelen waar de jury over te spreken was bij ŠKODA, was de goede service en organisatie. “Dit is voor ons echt een heel belangrijk speerpunt. Ik geloof heilig in onze dealers. In grote en sterke partners. Die hun service en aftersales op orde hebben. Ik durf zeker te stellen dat we ons serviceapparaat heel goed hebben ingericht. Van de centrale verkoopadministratie, tot de hele automatisering tot aan pechhulp. Overal hebben we oplossingen voor. Onze dealers zijn professioneel en creatief. Ze kennen hun regio en hun klanten en zijn oplossingsgericht. Daar zijn ze supergoed in. En dat zie je gelukkig ook terug in de reacties van klanten en in het juryrapport natuurlijk.”

Hoe kijkt Tuitel naar het belang van de fysieke showroom? En hoe bereik je de klant, nu en in de toekomst zo optimaal mogelijk? “Ik geloof vooral dat je creatief moet zijn. Kijk naar het verhaal van de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, waar we met Wittebrug zitten. Of naar onze store in het drukke winkelgebied van Haarlem. Dit zijn interessante proeftuinen om de bekendheid van je merk en modellen te vergroten. Ook uit oogpunt van marketing. Toch hoor ik ook van veel klanten dat ze het prettig vinden om naar een dealerlocatie te gaan waar alles staat. Ik geloof echt in een hybride model van verkoopactiviteiten. Daar speelt uiteraard ook de online showroom een grote rol in. We blijven volop testen en proberen vooral om overal zichtbaar te zijn.”

Flexibiliteit

De klant van de toekomst stelt mogelijk andere eisen. Hoe speelt ŠKODA hierop in? “Natuurlijk, zaken veranderen. Afgelopen jaren heeft laten zien dat ook thuiswerken een goede oplossing kan zijn. Dat zullen veel bedrijven ook na corona zeker blijven doen, bijvoorbeeld 50/50. Dit heeft gevolgen voor het aantal kilometers dat zakelijk gereden wordt. Vanuit Pon willen we voor elke klant of zakelijke reiziger een oplossing bieden. Of dat nu een auto is of een ander vervoermiddel of een andere oplossing. We hebben onder meer de Shuttel-kaart, waarmee klanten gebruik kunnen maken van auto, fiets, OV of taxi. Per dag kan gekozen worden welke mobiliteitsvorm het beste past. Ook op private lease zetten we met ŠKODA flink in. Doel is om alle klanten, jong en oud, nu en in de toekomst zo optimaal mogelijk te bedienen. Flexibiliteit is daarbij ‘key’. Ik geloof echt wel dat – ook in de toekomst – de auto een heel belangrijke rol blijft spelen.”

Het jaar loopt voor ŠKODA in Nederland heel voorspoedig. Wat kunnen we komende tijd allemaal verwachten? “Ons gamma is inmiddels helemaal up to date. De Fabia is net nieuw en staat in november bij de dealer. Ik vind ‘m echt heel goed gelukt, zowel van de binnen- als van de buitenkant. De Enyaq 80x komt eraan, gevolgd door de Coupé en de RS. De Karoq krijgt een facelift, de Kodiaq heeft er net eentje gehad. En natuurlijk hebben we de Octavia nog in het gamma. Dit model blijft superbelangrijk voor ŠKODA, ook voor het zakelijk segment. Kortom, we gaan vol vertrouwen de toekomst tegemoet.”

En voor dit jaar? Wat zijn de verwachtingen? “We staan nu vierde in Nederland. Dat is natuurlijk een prachtige positie. We willen met de ENYAQ graag het meest verkochte elektrische model worden. Eind augustus stond de teller voor ons op drieduizend. Daar mogen er uiteraard nog heel veel bij. Maar het allerbelangrijkste vind ik uiteindelijk dat we onze klanten tevreden stellen en dat we waarmaken wat we beloven. Dan ben ik tevreden. En uiteraard willen we volgend jaar de titel ‘Zakenauto van het Jaar’ in de wacht slepen!”

Vliegende start voor de ENYAQ - Automobielmanagement.nl

Vliegende start voor de ENYAQ

interview

Het hoge woord is eruit: de ŠKODA ENYAQ mag zich een jaar lang ‘Beste Nieuwkomer’ noemen. De jury is onder de indruk van de kwaliteiten van deze volledige elektrische SUV. Mede door het succes van dit model stond het merk na acht maanden solide op de vierde plaats in de Nederlandse verkoopstatistieken. We schuiven aan bij Tjeerd Tuitel, directeur bij ŠKODA Nederland. Wat is hét geheim van de ENYAQ?

De ŠKODA ENYAQ roept binnen de jury positieve geluiden op. Zeker bij de leasespecialisten, want er komen voor de Tsjechische EV opmerkelijk veel aanvragen voor een offerte binnen . In de overwegingen valt de omschrijving ‘de betere Volkswagen’. Hij rijdt plezierig, ziet er strak en kwalitatief goed uit en biedt onderhuids de geavanceerde MEB-techniek van de Volkswagen-moeder. Kortom, de ENYAQ scoort op de door de jury beoordeelde criteria consequent hoog. Een paar quotes uit het juryrapport toveren een grijns op het gezicht van Tjeerd Tuitel. Sinds 2017 staat hij aan het roer van ŠKODA Nederland. Het lijkt het merk op dit moment voor de wind te gaan. Volgens Tuitel was ŠKODA lange tijd vooral ‘het merk van de rationele keuze’, maar de tijden zijn veranderd. “Deze prijs die de ENYAQ in de wacht sleept, bevestigt waar het merk ŠKODA voor staat. De titel ‘Beste Nieuwkomer’ is heel belangrijk voor ons. We zijn inmiddels het tweede zakelijke merk in Nederland. Natuurlijk, we kunnen zelf roepen waarom klanten in een ŠKODA moeten rijden. Maar het is geweldig als een jury met experts dit vindt. Deze prijs geeft extra cachet.”

Voorgevoel

We zijn vandaag te gast bij Pon Dealer in Amersfoort, waar de ENYAQ levensgroot op de buitengevel afgebeeld staat. In de eerste acht maanden van 2021 kwam de teller voor de ENYAQ uit op meer dan drieduizend registraties. Is Tuitel verrast over het succes van dit model? “Nou eigenlijk niet. Je hebt wel eens van die momenten dat je echt overtuigd bent van de kwaliteiten van een auto. Datzelfde had ik met de Kodiaq. Ditzelfde gevoel kreeg ik ook toen ik de ENYAQ voor het eerst in het echt zag. Ook toen we met de dealers in Praag een kijkje gingen nemen, waren de reacties heel enthousiast. De goede verkopen laten zien dat ons voorgevoel klopte.”

Het succes van de ENYAQ zit ‘m volgens de ŠKODA-directeur onder meer in het feit dat de SUV ‘gewoon een auto is’. “ŠKODA is geen merk voor futuristische ruimteschepen op wielen. Je herkent het model direct als een ŠKODA. Natuurlijk zijn er ook veel mensen die juist wel voor een exoot kiezen. Maar er is minstens zo’n grote groep die gewoon een echte auto wil. Die groep willen wij bedienen. Je kunt wegrijden in de ŠKODA zonder dat je vooraf hoeft te kijken waar alles zit. De hele afwerking is echt goed voor elkaar, zowel vanbinnen als buiten. De ruimte is uitstekend. Het opladen is een koud kunstje. De auto ziet er gaaf en dik uit. Het klopt gewoon. Kortom, deze ŠKODA is Simply Clever!”

Groei op de zakelijke markt

ŠKODA is afgelopen jaren in Nederland flink gegroeid. De positie die het merk op dit moment inneemt, ook op de zakelijke markt, is volgens Tuitel hét bewijs dat ŠKODA op de juiste koers zit. “Wij willen met het merk verder groeien en hebben ambitieuze plannen. Deze groei moet vooral komen uit nieuwe klanten. Daar is de ŠKODA een perfect voorbeeld van. Dit model is overwegend gekozen door nieuwe klanten en heeft niets van ons bestaande volume afgehaald. Daar hoopten we van tevoren op en dat is gebeurd. Dat is natuurlijk heel erg gaaf om te zien.”

De introductie van de ENYAQ in Nederland viel, door corona, in een lastige periode, legt Tuitel uit. Bestellen van de auto kon sinds september vorig jaar. Het uitleveren ging in april van start. “Aanvankelijk ging het prima. De showrooms waren nog open en we kregen vanuit Tsjechië al snel auto’s voor proefritten. We zagen klanten die nu nog in modellen van andere merken reden. Volvo’s, Tesla’s. Noem maar op. Opvallend om te zien was dat veel potentiële klanten golftassen, surfplanken en fietsen meenamen om te testen of de ruimte in de ENYAQ daarvoor geschikt was.”

Het sluiten van de showrooms eind vorig jaar was een streep door de rekening van veel dealers. Ook voor ŠKODA was dit een tegenvaller. “We moesten creatief worden. Klanten proberen te verrassen. We besloten ‘showroom aan huis’ te lanceren. Binnen twee dagen hadden we honderden aanmeldingen van geïnteresseerden. Toen hebben we de inschrijfmogelijkheid toch maar weer dichtgezet. Je moet natuurlijk wel waarmaken wat je belooft. Uiteindelijk heeft het voor ons heel goed uitgepakt.”

Gezonde concurrentie

In het juryrapport weet de ENYAQ zijn broertje ID.4 op een aantal onderdelen achter zich te laten. Leidt dit tot interessante gesprekken bij het koffieapparaat op het Pon-hoofdkantoor in Leusden? “Uiteraard zijn we heel blij met de positieve beoordeling, maar over smaak valt niet te twisten. Er zijn ook veel klanten die voor een ID kiezen. Ons succes is ook voor een groot deel te danken aan het werk dat bij Volkswagen is gedaan. Volkswagen heeft de ID.3 en ID.4 al snel op de markt gebracht en voor ons de kastanjes uit het vuur gehaald. Ze hebben heel veel getest. Wij zijn bewust wat later gekomen met onze ENYAQ. Daardoor konden we gebruikmaken van techniek en software die geupdate was. Uiteindelijk kijken we vooral naar onze eigen klanten. We willen een betaalbare en goede auto in de markt zetten en kunnen daarvoor slim gebruikmaken van techniek die ook terug te vinden is bij Audi en Volkswagen. Alle merken binnen het Volkswagen-concern hebben een eigen plek binnen het portfolio. Dat is vanuit Pon Automotive uiteindelijk juist heel fijn. Zolang de klant maar kiest voor een van ‘onze’ merken natuurlijk!”

De nieuwverkopen in Nederland vallen dit jaar lager uit dan gehoopt. Gaat de automarkt zich herstellen? “Dit jaar is voor de sector lastig. Hoewel het economisch in Nederland weer voor de wind gaat en het herstel na een roerige coronaperiode doorzet, zien we een structurele daling door de jaren heen. Het chiptekort helpt op dit moment uiteraard ook niet. Hadden we dit niet gehad, dan zouden de aantallen hoger liggen. Maar de jaren dat er in Nederland 500.000 nieuwe auto’s op jaarbasis verkocht werden, ligt achter ons. Die tijd komt ook niet meer terug. Je ziet wel dat een deel wordt opgevangen door de grote vraag naar jong gebruikte modellen. Dat is voor onze dealers uiteraard ook weer heel interessant. Want onderhoud blijft een belangrijk onderdeel van de business.”

Het aandeel elektrische modellen blijft toenemen. Die groei zal verder doorzetten, verwacht Tuitel. “Ook bij ŠKODA zien we grote kansen voor EV. Helemaal in Nederland. Onlangs maakten we bekend dat er nog eens drie elektrische modellen bijkomen. De competitie met auto’s met een verbrandingsmotor is in volle gang. Benzine en plug-in hybride zijn nog steeds interessante alternatieven voor heel veel klanten. Het dieseltijdperk is wel echt voorbij.” Volgens de ŠKODA-directeur is Nederland een perfect land voor elektrische auto’s. “Samen met Noorwegen zijn we echt voorloper, qua aantallen en qua laadmogelijkheden. De afstanden zijn bovendien relatief klein. Je hoeft bij ons niet standaard een  range van 600 kilometer te hebben om goed van A naar B te kunnen. We bieden verschillende accupakketten aan, wat voor de portemonnee van de klant interessant is.” Ook in Tsjechië wordt Nederland scherp in de gaten gehouden, vertelt Tuitel. “Nederland is een perfecte proeftuin. Dat is ook de reden dat we snel veel ENYAQ’s toebedeeld kregen. Het is een belangrijk land voor de fabriek op het gebied van elektrisch rijden. Het is geen toeval dat destijds de Europese persintroductie van de elektrische Citigo en de Superb plug-in hybride in Nederland plaatsvond.”

(tekst loopt door onder de foto)

Tjeerd Tuitel: “Ik geloof heilig in onze dealers. In grote en sterke partners. Die hun service en aftersales op orde hebben.”

ŠKODA-organisatie

Een van de onderdelen waar de jury over te spreken was bij ŠKODA, was de goede service en organisatie. “Dit is voor ons echt een heel belangrijk speerpunt. Ik geloof heilig in onze dealers. In grote en sterke partners. Die hun service en aftersales op orde hebben. Ik durf zeker te stellen dat we ons serviceapparaat heel goed hebben ingericht. Van de centrale verkoopadministratie, tot de hele automatisering tot aan pechhulp. Overal hebben we oplossingen voor. Onze dealers zijn professioneel en creatief. Ze kennen hun regio en hun klanten en zijn oplossingsgericht. Daar zijn ze supergoed in. En dat zie je gelukkig ook terug in de reacties van klanten en in het juryrapport natuurlijk.”

Hoe kijkt Tuitel naar het belang van de fysieke showroom? En hoe bereik je de klant, nu en in de toekomst zo optimaal mogelijk? “Ik geloof vooral dat je creatief moet zijn. Kijk naar het verhaal van de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, waar we met Wittebrug zitten. Of naar onze store in het drukke winkelgebied van Haarlem. Dit zijn interessante proeftuinen om de bekendheid van je merk en modellen te vergroten. Ook uit oogpunt van marketing. Toch hoor ik ook van veel klanten dat ze het prettig vinden om naar een dealerlocatie te gaan waar alles staat. Ik geloof echt in een hybride model van verkoopactiviteiten. Daar speelt uiteraard ook de online showroom een grote rol in. We blijven volop testen en proberen vooral om overal zichtbaar te zijn.”

Flexibiliteit

De klant van de toekomst stelt mogelijk andere eisen. Hoe speelt ŠKODA hierop in? “Natuurlijk, zaken veranderen. Afgelopen jaren heeft laten zien dat ook thuiswerken een goede oplossing kan zijn. Dat zullen veel bedrijven ook na corona zeker blijven doen, bijvoorbeeld 50/50. Dit heeft gevolgen voor het aantal kilometers dat zakelijk gereden wordt. Vanuit Pon willen we voor elke klant of zakelijke reiziger een oplossing bieden. Of dat nu een auto is of een ander vervoermiddel of een andere oplossing. We hebben onder meer de Shuttel-kaart, waarmee klanten gebruik kunnen maken van auto, fiets, OV of taxi. Per dag kan gekozen worden welke mobiliteitsvorm het beste past. Ook op private lease zetten we met ŠKODA flink in. Doel is om alle klanten, jong en oud, nu en in de toekomst zo optimaal mogelijk te bedienen. Flexibiliteit is daarbij ‘key’. Ik geloof echt wel dat – ook in de toekomst – de auto een heel belangrijke rol blijft spelen.”

Het jaar loopt voor ŠKODA in Nederland heel voorspoedig. Wat kunnen we komende tijd allemaal verwachten? “Ons gamma is inmiddels helemaal up to date. De Fabia is net nieuw en staat in november bij de dealer. Ik vind ‘m echt heel goed gelukt, zowel van de binnen- als van de buitenkant. De Enyaq 80x komt eraan, gevolgd door de Coupé en de RS. De Karoq krijgt een facelift, de Kodiaq heeft er net eentje gehad. En natuurlijk hebben we de Octavia nog in het gamma. Dit model blijft superbelangrijk voor ŠKODA, ook voor het zakelijk segment. Kortom, we gaan vol vertrouwen de toekomst tegemoet.”

En voor dit jaar? Wat zijn de verwachtingen? “We staan nu vierde in Nederland. Dat is natuurlijk een prachtige positie. We willen met de ENYAQ graag het meest verkochte elektrische model worden. Eind augustus stond de teller voor ons op drieduizend. Daar mogen er uiteraard nog heel veel bij. Maar het allerbelangrijkste vind ik uiteindelijk dat we onze klanten tevreden stellen en dat we waarmaken wat we beloven. Dan ben ik tevreden. En uiteraard willen we volgend jaar de titel ‘Zakenauto van het Jaar’ in de wacht slepen!”