Brussel onderzoekt kartelvorming in recycling van auto’s

De Europese Commissie heeft deze week onaangekondigde invallen gedaan bij een aantal autobedrijven en -organisaties in verschillende EU-landen. Brussel wilde daarmee informatie verkrijgen over mogelijke illegale afspraken bij de inzameling, behandeling en herstel van personenauto’s en bestelwagens die aan het eind van hun levenscyclus zijn gekomen.

Ford Ka is meest gesloopte auto van Nederland

De Commissie ‘maakt zich zorgen dat verschillende bedrijven en organisaties de antikartel regels hebben overschreden’, aldus een bekendmaking. Mercedes-Benz heeft meegedeeld dat het als klokkenluider is opgetreden en daarom geen boete verwacht.

Bij de invallen waren de Europese ambtenaren vergezeld door vertegenwoordigers van de nationale autoriteiten. In welke landen en bij welke bedrijven de invallen hebben plaatsgevonden is niet meegedeeld. ‘Het feit dat inspecties plaatsvinden en de Commissie om informatie verzoekt betekent niet dat de bedrijven schuldig zijn aan anticoncurrerend gedrag en loopt ook niet vooruit op de uitkomsten van het onderzoek zelf,’ onderstreept Brussel.

Kartelonderzoeken van de Europese Commissie kunnen leiden tot miljardenboetes als de betrokken bedrijven wel schuldig worden bevonden.

Brussel onderzoekt kartelvorming in recycling van auto’s - Automobielmanagement.nl

Brussel onderzoekt kartelvorming in recycling van auto’s

De Europese Commissie heeft deze week onaangekondigde invallen gedaan bij een aantal autobedrijven en -organisaties in verschillende EU-landen. Brussel wilde daarmee informatie verkrijgen over mogelijke illegale afspraken bij de inzameling, behandeling en herstel van personenauto’s en bestelwagens die aan het eind van hun levenscyclus zijn gekomen.

Ford Ka is meest gesloopte auto van Nederland

De Commissie ‘maakt zich zorgen dat verschillende bedrijven en organisaties de antikartel regels hebben overschreden’, aldus een bekendmaking. Mercedes-Benz heeft meegedeeld dat het als klokkenluider is opgetreden en daarom geen boete verwacht.

Bij de invallen waren de Europese ambtenaren vergezeld door vertegenwoordigers van de nationale autoriteiten. In welke landen en bij welke bedrijven de invallen hebben plaatsgevonden is niet meegedeeld. ‘Het feit dat inspecties plaatsvinden en de Commissie om informatie verzoekt betekent niet dat de bedrijven schuldig zijn aan anticoncurrerend gedrag en loopt ook niet vooruit op de uitkomsten van het onderzoek zelf,’ onderstreept Brussel.

Kartelonderzoeken van de Europese Commissie kunnen leiden tot miljardenboetes als de betrokken bedrijven wel schuldig worden bevonden.