Het idee om elektrische bakfietsen te ontwikkelen voor de ‘last mile delivery’ van pakketdiensten ontstond vier jaar geleden bij de zakenpartner van Michel van Eijnatten, Niels Markvoort. De technicus Markvoort stond 15 jaar lang aan het roer van een engineeringbureau met een specialisme in productontwikkeling, waaronder ook bakfietsen. “Er was veel vraag naar innovatie op het gebied van kinderbakfietsen. Niels zag die vraag uitbreiden naar toepassingen voor commerciële doeleinden waarvoor zwaardere fietsen nodig zijn.” Alleen, om een bestaande bakfiets technisch geschikt te maken voor het dagelijkse vervoer van zware ladingen (tot 350 kilo) bleek een brug te ver. Om een lang verhaal kort te maken: met eigen ideeën, hulp van overheidssubsidies en PostNL als pilotpartner is een project gestart om ‘het ultieme transportvoertuig’ te ontwikkelen voor de binnenstad. “Die fase is nu twee jaar geleden.”

Lokale kwaliteit

Grootste uitdaging bij het ontwikkelen van de cargo bikes, zoals Fulpra ze liever noemt, is het loslaten van de fiets als uitgangspunt. En dat zie je terug in deconstructie. “Eigenlijk zijn alleen de pedalen en het zadel nog de enige fietsonderdelen. Alle andere onderdelen komen van bromfietsen en motoren. We wilden een echt Nederlands product maken. Negentig procent van de onderdelen komt dan ook uit Nederland. De hoofdonderdelen, zoals de laadbak en het frame, worden lokaal gefabriceerd en alles wordt hier in Nieuwegein geassembleerd.” Wat ook werd losgelaten: het traditionele bakfietsconcept met de bak aan de voorkant. Een Fulpra-vrachtfiets heeft de bak achter de bestuurder voor een onbelemmerd zicht naar voren. “De uitgangspunten die heel lang geleden zijn bedacht voor bestelauto’s zijn er niet voor niets.” Die uitgangspunten zijn dan ook de basis van de vrachtfietsen van Fulpra. Om écht een bestelauto te vervangen moet de fiets dus ook betrouwbaar zijn en voldoende laadcapaciteit bieden. Om die betrouwbaarheid te garanderen zijn alle onderdelen van de vrachtfiets zwaar uitgevoerd. Tegelijkertijd is de aandrijflijn zo ontwikkeld dat je soepel door het verkeer kan manoeuvreren met veel belading legt Van Eijnatten uit. “Daar is het tilt-mechanisme vandaan gekomen.”

Vier jaar ontwikkeling

Inmiddels zit er vier jaar ontwikkeling in de vrachtfietsen en duizenden testkilometers. Het serie-productiemodel is in oktober afgeleverd. Nu is het zaak de business uit te bouwen met een aantrekkelijk aanbod. Rijklaar liggen de aanschafkosten van een Fulpra-vrachtfiets rond de 17.000 euro. Kopers krijgen twee jaar of 20.000 kilometer garantie. De levensverwachting ligt zeker rond de 50.000 kilometer, verzekert Van Eijnatten. Mede op basis van feedback van klanten en andere klantvragen is ook het aanbod verbreed naar drie modellen: laag, middelhoog en hoog. Het hoge 3000L-model, waar het allemaal mee is begonnen en wat het paradepaardje is van de onderneming, kan maximaal 350 kg belading aan en is geschikt voor het vervoer van twee complete rolcontainers. Deze worden via de laadklep aan de achterkant in de laadruimte naar binnen gereden. In principe, vertelt Van Eijnatten, is alles mogelijk en kan de laadruimte naar ieders wens worden aangepast en ingericht. De focus voor nu is echter volledig op een universele vrachtfiets, bedacht voor de bezorgmarkt met rolcontainers. Daarbinnen zijn wel varianten mogelijk. “We werken nu bijvoorbeeld aan een gekoelde rolcontainer.”

Doelgroepen

Fulpra richt zich met de vrachtfietsen in principe op elke dienstverlener die te maken heeft met de mobiliteitsuitdagingen in onze steden. In de praktijk zijn het nu vooral de pakketbezorgers en retailers die zich in Nieuwegein melden voor de aanschaf van een of meerdere exemplaren. Maar daar blijft het niet bij. “Ook servicedienstverleners, denk aan de installateur en bijvoorbeeld hoveniers, zijn voor ons een potentiële doelgroep. Voor hen is het lage model, de pick-up versie, interessant.” Alleen ligt daar ook meteen de grootste uitdaging erkent Van Eijnatten. Het zijn namelijk ook de doelgroepen die de overstap naar een elektrische vrachtfiets wel érg spannend vinden. “Ze zijn aan hun bestelauto gehecht.”

Rijklaar liggen de aanschafkosten van een Fulpra-vrachtfiets rond de 17.000 euro

Twijfel

Zo op het eerste gezicht is die twijfel ook wel te begrijpen. In plaats van in een comfortabele cabine zit de bestuurder van een Fulpra-vrachtfiets open en bloot voor op de bok, onbeschermd tegen het Nederlandse klimaat. Hoe reageert de bestelautochauffeur hier op die moet overstappen op een fiets? “Dat is een terecht punt. De gebruiker is een belangrijke schakel in de mate waarin ons product beoordeeld wordt. We hebben inmiddels een optie met een scherm voor in combinatie met een kleine overkapping boven de bestuurder, speciaal om de stap makkelijker te maken. Maar we hebben ook klanten die dit niet nodig vinden en dat de fietsen zoals ze zijn bij de uitstraling passen van hun onderneming. Een derde groep heeft geen bestelauto’s of andere voertuigen en starten met onze vrachtfietsen. Voor hen is het sowieso geen discussie, ze kiezen voor een groen product en praktisch gebruik.” Over praktisch gebruik gesproken: wat is eigenlijk het bereik van zo’n elektrische vrachtfiets? “Met één accu heb je gemiddeld 30 tot 40 kilometer bereik. De optie van een dubbele accu setup levert 60 tot 80 kilometer range op. Normaalgesproken is dat genoeg voor een dag in de binnenstad. Dankzij het gemak waarmee de accupakketten kunnen worden omgewisseld kiezen de meeste afnemers nu voor het single battery pakket. De eerste klanten van het grote pakket hebben zich ook al gemeld. Die willen echt de hele dag vooruit zonder tussentijds accu’s om te wisselen.”

Honderd fietsen

Wat zijn de concrete resultaten tot nu toe? “We zijn in feite pas een jaar echt bezig hier in Nieuwegein. De eerste 30 fietsen zijn uitgeleverd. De volgende serie van 50 betreft pilot orders van verschillende klanten. Een aantal van die fietsen gaat ook al naar het buitenland, waaronder Duitsland, Zweden en Noorwegen. Sommige orders zijn inmiddels ook al definitief. In totaal verwachten we dit jaar 100 fietsen te kunnen verkopen.” Fulpra heeft wat ambities betreft de wind mee. De vrachtfietsen vinken alle hokjes aan als het gaat om vergroening van binnensteden en de transitie naar elektrische mobiliteit. Lokale overheden maken steden autoluw. Los daarvan zijn veel bestemmingen nu al moeilijk bereikbaar met een bestelauto. Opvallend is dat Fulpra meer bestellingen krijgt vanuit het buitenland dan Nederland, merkt Van Eijnatten tot slot op. “Dat is echt verrassend. Aan de ander kant is onze focus altijd op Europa geweest. Die extra vraag betekent alleen dat we ons nu eerder op het buitenland gaan richten dan we in eerste instantie hadden bedacht. Vooral Duitsland heeft onze aandacht, en ook Denemarken is interessant. Daarnaast krijgen we nu ook aanvragen uit Frankrijk.” De komende twee jaar zal het Fulpra-management zich dan ook vooral richten op het opzetten van een dealernetwerk in de betreffende landen. “Zo gaan we overal de stadslogistiek vergroenen,” besluit de Fulpra-directeur.

Erkenning

De elektrische vrachtfiets Fulpra 3000L heeft recent een Erkenning Goed Industrieel Ontwerp gekregen. De erkenning is een kwaliteitsstempel voor goed vakmanschap en een middel om het belang van professioneel productontwerp uit te lichten. Fulpra heeft bovendien de vierde plek weten te bemachtigen in de KVK Innovatie Top 100. De hoge Fulpra heeft een laadruimte van 3.000 liter (goed voor twee standaard rolcontainers), waarmee tot 350 kilo vervoerd kan worden. ‘Door het tiltsysteem voelt dat overigens nog steeds even soepel als het rijden op een gewone fiets’, laat het bedrijf weten.