De wet is nog niet doorgevoerd, al is het streven er om vanaf juli 2024 in iedere nieuw verkochte auto verplicht een ISA aan boord hebben. Dit kan natuurlijk van invloed zijn op je rijstijl in het algemeen, maar ook al ga je je auto verzekeren. ISA zou immers de risico’s op schade moeten verminderen; het zou logisch zijn als dit doorspeelt in premies.

Wat doet ISA?

Het doel is inmiddels duidelijk maar hoe gaat dit te werk? ISA zal samenwerken met de bestaande autosystemen om te kijken naar snelheidsborden, stoplichten en wegbelijning. Het idee is dat elke bestuurder van een auto met het systeem wordt (her)opgevoed om aan het maximum snelheid te houden. Het opvoeden gebeurt door een geluidssignaal of een knipperlichtje af te laten gaan, in geval van overtreden van het snelheidslimiet. Door dit kleine signaal kan de bestuurder direct handelen en snel corrigeren. Dit zal vooral in het geval van een onbewuste overtreden van het snelheidslimiet veel effect hebben.

Een van de andere mogelijkheden die het ISA systeem biedt is het opslaan van rijgedrag en gegevens. De fabrikant slaat alle gegevens op om het systeem te optimaliseren en rijgedrag te analyseren. Tevens kunnen deze gegevens op den duur worden opgevraagd en ingezet worden voor politieonderzoeken.

Financiële voordelen ISA

Als particulier kun je deze data inzetten om voor jezelf te bedenken wat voor bestuurder jij bent. Zo kan je makkelijk bijhouden hoeveel kilometers je rijdt per jaar, hoe vaak je te hard rijdt, en dus ook hoe zuinig je rijdt. Want hoe harder je rijdt, des te hoger de toeren van je auto, waardoor je meer brandstof verbruikt.

Als werkgever kan ISA een voordeel zijn bij het verzekeren van lease auto’s. Het maakt namelijk inzichtelijk hoe bewust je werknemers rijden. Een nette rijstijl heeft bovendien positief effect op het verbruik van brandstof. Zo kan een werkgever naast goedkoop tanken besparen op brandstof van de tankpas. De vraag blijft voorlopig wel; hoe fijn vinden werknemers dit? Dat zal nog moeten blijken.