Car Lady: Albertien van der Hoeven

In de Car Lady serie wil AM de dames in de autobranche in de schijnwerper zetten. Waarom kozen zij voor de autowereld? In deze editie Albertien van der Hoeven, marketingdirector bij Autotrack.nl

Albertien van der Hoeven
Naam:  Albertien van der Hoeven 
Leeftijd: 39 
Opleiding:  Kunstgeschiedenis, Rijks Universiteit Leiden 
Werkt bij:   Autotrack.nl
Functie: marketingdirector

Je bent Marketing Director. Wat houdt dat in?“Formeel ben ik verantwoordelijk voor de marketing van AutoTrack.nl. De afdeling marketing houdt zich bezig met productontwikkeling, marketingcommunicatie en business development. Het komt er in het kort op neer dat we vanuit onze strategische positionering alle activiteiten die onze positionering kunnen versterken bedenken en uitvoeren. Kwaliteit en betrouwbaarheid staan daarbij sinds de start van AutoTrack.nl in 2000 centraal. Dit betekent ook dat we de samenwerking zoeken met partners voor het leveren van exclusieve content, zoals we onlangs met de Anwb hebben gedaan. Ik ben altijd op zoek naar relevante, unieke informatie en diensten waar de bezoekers, en dus ook onze klanten, van onze site mee gediend zijn in hun zoektocht naar een goede auto.”
Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?“Dat mag je wel zeggen. Niet eens zozeer binnen ons bedrijf maar ik merk het wel als ik buiten de deur ben, op seminars en congressen. Daar weet ik bij voorbaat al dat negentig procent van de aanwezigen man is. Maar ook in andere zakelijke contacten heb ik die ervaring. Ik zit niet vaak met vrouwen om tafel. Soms is dat leuk, omdat je een uitzondering bent, maar aan de andere kant moet je vaker moeite doen om gehoord te worden. Wat dat betreft is de autobranche wel eens een old boys netwerk.”
Heb je bewust voor de autowereld gekozen?“Niet echt. Ik heb voor deze markt gekozen omdat ik het ondernemerschap en de dynamiek waardeer. Ik vind auto´s wel mooi en sommige merken zijn echt prachtig maar eerlijk gezegd weet ik er verder niet veel van. En eigenlijk is dat best handig. Zo kan ik namelijk als consument naar de site kijken en beoordelen of de informatie die we leveren waardevol is. Ook kan ik inschatten of er bepaalde informatie ontbreekt. Wat dat betreft ben ik zelf ook gewoon een bezoeker van AutoTrack.nl.”  
Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?“Ja. Ik zou persoonlijk niet graag in een bedrijf werken met alleen maar vrouwen. Dit past beter bij mij, de pragmatische, ondernemende aanpak. Als je dat aanspreekt, is de autowereld echt een aanrader. Er gebeurt veel, het is dynamisch en een belangrijke motor voor de economie.”
Hoe zie je de toekomst van de auto?“Over sec de auto kan ik niet zoveel zeggen. Door de opkomst van autosites als AutoTrack.nl is wél het distributiemodel van auto´s volledig op z´n kop gezet. Dat vergt een andere klantbenadering en bedrijfsorganisatie, immers de consument weet al precies wat hij wil en wat de waarde is van een auto als hij de showroom binnenkomt. Uit onderzoek blijkt dat betrouwbaarheid het belangrijkste keuzecriterium is in het koopproces. Daarnaast zien wij ook dat consumenten zich steeds meer laten leiden door testimonials. Transparantie en betrouwbaarheid zijn de sleutel tot succes.”

Car Lady: Albertien van der Hoeven - Automobielmanagement.nl

Car Lady: Albertien van der Hoeven

In de Car Lady serie wil AM de dames in de autobranche in de schijnwerper zetten. Waarom kozen zij voor de autowereld? In deze editie Albertien van der Hoeven, marketingdirector bij Autotrack.nl

Albertien van der Hoeven
Naam:  Albertien van der Hoeven 
Leeftijd: 39 
Opleiding:  Kunstgeschiedenis, Rijks Universiteit Leiden 
Werkt bij:   Autotrack.nl
Functie: marketingdirector

Je bent Marketing Director. Wat houdt dat in?“Formeel ben ik verantwoordelijk voor de marketing van AutoTrack.nl. De afdeling marketing houdt zich bezig met productontwikkeling, marketingcommunicatie en business development. Het komt er in het kort op neer dat we vanuit onze strategische positionering alle activiteiten die onze positionering kunnen versterken bedenken en uitvoeren. Kwaliteit en betrouwbaarheid staan daarbij sinds de start van AutoTrack.nl in 2000 centraal. Dit betekent ook dat we de samenwerking zoeken met partners voor het leveren van exclusieve content, zoals we onlangs met de Anwb hebben gedaan. Ik ben altijd op zoek naar relevante, unieke informatie en diensten waar de bezoekers, en dus ook onze klanten, van onze site mee gediend zijn in hun zoektocht naar een goede auto.”
Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?“Dat mag je wel zeggen. Niet eens zozeer binnen ons bedrijf maar ik merk het wel als ik buiten de deur ben, op seminars en congressen. Daar weet ik bij voorbaat al dat negentig procent van de aanwezigen man is. Maar ook in andere zakelijke contacten heb ik die ervaring. Ik zit niet vaak met vrouwen om tafel. Soms is dat leuk, omdat je een uitzondering bent, maar aan de andere kant moet je vaker moeite doen om gehoord te worden. Wat dat betreft is de autobranche wel eens een old boys netwerk.”
Heb je bewust voor de autowereld gekozen?“Niet echt. Ik heb voor deze markt gekozen omdat ik het ondernemerschap en de dynamiek waardeer. Ik vind auto´s wel mooi en sommige merken zijn echt prachtig maar eerlijk gezegd weet ik er verder niet veel van. En eigenlijk is dat best handig. Zo kan ik namelijk als consument naar de site kijken en beoordelen of de informatie die we leveren waardevol is. Ook kan ik inschatten of er bepaalde informatie ontbreekt. Wat dat betreft ben ik zelf ook gewoon een bezoeker van AutoTrack.nl.”  
Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?“Ja. Ik zou persoonlijk niet graag in een bedrijf werken met alleen maar vrouwen. Dit past beter bij mij, de pragmatische, ondernemende aanpak. Als je dat aanspreekt, is de autowereld echt een aanrader. Er gebeurt veel, het is dynamisch en een belangrijke motor voor de economie.”
Hoe zie je de toekomst van de auto?“Over sec de auto kan ik niet zoveel zeggen. Door de opkomst van autosites als AutoTrack.nl is wél het distributiemodel van auto´s volledig op z´n kop gezet. Dat vergt een andere klantbenadering en bedrijfsorganisatie, immers de consument weet al precies wat hij wil en wat de waarde is van een auto als hij de showroom binnenkomt. Uit onderzoek blijkt dat betrouwbaarheid het belangrijkste keuzecriterium is in het koopproces. Daarnaast zien wij ook dat consumenten zich steeds meer laten leiden door testimonials. Transparantie en betrouwbaarheid zijn de sleutel tot succes.”