Er wordt in de wandelgangen zelfs van een doorbraak gesproken, inclusief een deal waarbij Volkswagen gaat deelnemen in Argo AI, de start-up van Ford die zich bezighoudt met autonoom rijden. Naar verluid sturen Ford en VW nu aan op een soort joint venture, met een 50 procent eigenaarschap van de autonome software door beide partijen.

Meer dan dollars

Argo AI is in 2016 opgericht door Bryan Salesky, afkomstig van Google’s programma voor autonome voertuigen, en Pete Rander die voorheen werkzaam was bij Uber Technolgies Inc. Argo AI is er tot nu toe echter niet in geslaagd investeringen van buiten aan te trekken, zoals het GM wel lukte met Cruise. De Japanse SoftBank en Honda hebben hier vorig jaar samen 5 miljard dollar in gestoken. De investering van VW in Argo gaat echter om meer dan dollars alleen menen bronnen. Het bedrijf kan ook dochtermaatschappij Autonomous Intelligent Driving inbrengen, evenals de veelgeprezen EV-technologie van VW. En alhoewel Ford zelf ook met een elektrisch platform komt dat dit jaar zijn debuut beleeft, kunnen de Amerikanen dan ook in Europa en China eenvoudiger hun EV-modellen aan de man brengen.

10 biljoen

Met een intensief partnerschap omtrent autonome technologie bouwen de beide autofabrikanten voort op de deal die afgelopen januari is gesloten om samen commerciële voertuigen te bouwen. Ford en VW hebben nu dus ook voldoende basis gevonden om hetzelfde te doen met zelfrijdende auto’s. Hiermee zou meteen ook een wereldspeler ontstaan om te concurreren met Waymo en GM Cruise. Als het daadwerkelijk tot definitieve afspraken komt kan dat VW en Ford toegang verschaffen tot een mobiliteitsmarkt die volgens Ford CEO Jim Hackett op termijn 10 biljoen dollar waard is, en die zal worden beheerst door een beperkt aantal aanbieders.