Robottaxi’s zijn te duur

Een recente Harvard-studie weerlegt de verwachtingen dat robottaxi’s het personenvervoer goedkoper gaan maken. De hoge aanschafkosten worden namelijk alleen terugverdiend bij een onrealistisch hoge inzet van deze voertuigen.

robottaxi waymo zelfrijdende auto

Zelfrijdende auto’s gaan het verkeer niet alleen veiliger en sneller maken, autorijden wordt ook goedkoper. Zo is althans de voorspelling. Die laatste aanname klopt echter niet volgens een onderzoek van de Harvard-universiteit. Uit het onderzoek zou blijken dat de exploitatiekosten bij regelmatig gebruik drie keer zo hoog zijn als die van een oudere auto. En daarmee prijst deze zichzelf uit de markt.

Immens hoge aanschafprijs

De oorzaak hiervan is vooral de immens hoge aanschafprijs van een autonome taxi, die ondanks het ontbreken van een menselijke chauffeur alleen bij een extreem hoge bezettingsgraad een lagere ritprijs mogelijk maken.

Onrealistisch

Toch gaan aanbieders van dergelijke diensten uit van andere, onrealistische scenario’s. Zo wil GM zijn toekomstige taxidienst gaan aanbieden voor omgerekend 55 eurocent per kilometer, krap een vijfde van de conventionele taxiritprijs. De Harvard-onderzoekers wijzen erop dat er in dit geval wordt uitgegaan van een veel te hoge bezettingsgraad, veel hoger dan de gemiddeld 50 procent waarmee de taxibranche nu rekent.

Robottaxi’s zijn te duur - Automobielmanagement.nl

Robottaxi’s zijn te duur

Een recente Harvard-studie weerlegt de verwachtingen dat robottaxi’s het personenvervoer goedkoper gaan maken. De hoge aanschafkosten worden namelijk alleen terugverdiend bij een onrealistisch hoge inzet van deze voertuigen.

robottaxi waymo zelfrijdende auto

Zelfrijdende auto’s gaan het verkeer niet alleen veiliger en sneller maken, autorijden wordt ook goedkoper. Zo is althans de voorspelling. Die laatste aanname klopt echter niet volgens een onderzoek van de Harvard-universiteit. Uit het onderzoek zou blijken dat de exploitatiekosten bij regelmatig gebruik drie keer zo hoog zijn als die van een oudere auto. En daarmee prijst deze zichzelf uit de markt.

Immens hoge aanschafprijs

De oorzaak hiervan is vooral de immens hoge aanschafprijs van een autonome taxi, die ondanks het ontbreken van een menselijke chauffeur alleen bij een extreem hoge bezettingsgraad een lagere ritprijs mogelijk maken.

Onrealistisch

Toch gaan aanbieders van dergelijke diensten uit van andere, onrealistische scenario’s. Zo wil GM zijn toekomstige taxidienst gaan aanbieden voor omgerekend 55 eurocent per kilometer, krap een vijfde van de conventionele taxiritprijs. De Harvard-onderzoekers wijzen erop dat er in dit geval wordt uitgegaan van een veel te hoge bezettingsgraad, veel hoger dan de gemiddeld 50 procent waarmee de taxibranche nu rekent.