Als onderdeel van de deal kopen investeerders alleen aandelen in dat gedeelte van Uber dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van autonome rijtechniek. Het gaat om een minderheidsbelang, Uber houdt wel de controle en wil de kapitaalinjectie gebruiken om te investeren in R&D. Met deze deal zou de waarde van de autonome business unit worden geschat op 5 tot 10 miljard dollar, aldus ingewijde bronnen.

Hoge verliezen

Uber had eerder al in december een beursgang gepland, die meteen de grootste in de afgelopen jaren had moeten worden. Een beursgang zou de onderneming uit San Francisco een waarde van 120 miljard dollar opleveren. Maar Uber ligt onder vuur vanwege hoge verliezen. In het laatste kwartaal van 2018 boekte het bedrijf een verlies van 842 miljoen dollar, en de kosten van zelfrijdende technologie blijven onverminderd hoog. De kapitaalinjectie van 1 miljard dollar zou zorgen over de levensvatbaarheid van Uber kunnen wegnemen.

Ongeval

De taxidienst heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in zelfrijdende auto’s, in de verwachting dat deze de menselijke chauffeur op termijn gaan vervangen. Maar de autonome tak, opgericht in 2014, lijdt elk kwartaal een verlies van tussen de 100 en 200 miljoen dollar. Daar komt bij dat de gehele vloot van zelfsturende auto’s maandenlang niet mocht rijden naar aanleiding van een ongeval in Arizona waar een autonome Uber-auto een voetganger doodreed.

Grote investeerder

SoftBank is al een grote investeerder in bedrijven die autonome rijtechniek ontwikkelen. Het Japanse conglomeraat had al een belang van 17,5 procent in Uber en stopte daarnaast 2,25 miljoen dollar in Cruise, de business unit van GM gericht op autonoom rijden. Overigens investeerde ook Toyota vorig jaar 500 miljoen dollar in Uber, met als doel om Uber-techniek in auto’s van Toyota te kunnen gebruiken.