Het Apollo Project van Baidu (de ‘Chinese Google’) is een softwareplatform waarop partnerbedrijven systemen kunnen ontwikkelen voor autonome rijtechniek. In feite kan het worden gezien als een stap op weg naar standaardisering, omdat het platform bedrijven samenbrengt in het ontwikkelen, testen en inzetten van zelfrijdende voertuigen waardoor ze ‘sneller evolueren dan gesloten ecosystemen’, zo laat Excelfore in een verklaring weten. Het project heeft meer dan 100 partners, waaronder BMW, Bosch, BYD, Daimler AG, Delphi, Dongfeng, FAW, Ford, Honda, Hyundai, Intel, Microsoft, Nvidia, Volkswagen China en ZTE.

OTA

Technisch gezien is het eSync platform van Excelfore een systeem om via de cloud bi-directioneel informatie uit te wisselen met de verschillende elektronische systemen in een auto. Het kan software en firmware over-the-air (OTA) updaten en tegelijkertijd operationele data van het voertuig verzamelen. Dit biedt volgens het bedrijf de mogelijkheid om big data te verwerken en een ‘interactieve loop te creëren tussen de cloud en de talloze controllers en sensoren in de auto waarmee geavanceerde algoritmes kunnen worden ontwikkeld die ideaal zijn voor het Apollo Project’.

Game changer

Volgens Gu Weihao, general manager van de Baidu IDG Intelligent Vehicle Business Unit worden software updates via OTA en het verzamelen van data steeds belangrijker, vooral voor autonome auto’s. “eSync is een waardevolle toevoeging aan het Apollo Project en iedereen die erbij betrokken is.” Volgens Excelfore CEO Shrinath Acharya is Apollo echt een game changer. “Het eSync platform kan de ontwikkeling van autonoom rijden binnen dit baanbrekende project een extra stimulans geven.”