Volkswagen test volautomatisch rijden in Hamburg

Vanaf vandaag rijden er vijf autonome VW e-Golfs rond in het stadsverkeer van Hamburg. De auto’s rijden in eerst instantie op een drie kilometer lang deelgebied van een groter testtraject in de Duitse hanzestad.

De Volkswagens bereiken daarbij Niveau 4 van autonoom rijden, het op één na hoogst haalbare niveau. Het merk wil naar eigen zeggen binnen een paar jaar autonome auto’s commercieel kunnen gaan aanbieden. “Dit gaat zeker bijdragen aan een betere verkeersstroom en meer verkeersveiligheid,” meldt het bedrijf in een verklaring.

5 Gigabyte

De speciaal uitgeruste e-Golfs in Hamburg beschikken over elf laserscanners, zeven radarsystemen en 14 camera’s. De voertuigen genereren daarbij tot 5 Gigabyte aan informatie per minuut. De testritten duren enkele uren, vooral met als doel om te kijken of de auto’s kunnen omgaan met voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, voorrangsregels, inparkerende auto’s en rijbaanwisselingen in druk verkeer.

Deep learning

Ondanks de complexiteit van de informatie moet de aanwezige kunstmatige intelligentie alle relevante objecten niet alleen waarnemen en erop reageren, maar dat ook nog eens zonder foutmeldingen doen en op zo’n manier dat het overige verkeer geen gevaar loopt. Om dat te realiseren werkt VW onder ander met deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Toch worden de VW’s niet zomaar losgelaten in het Hamburgse verkeer, er rijdt altijd een bestuurder mee die kan ingrijpen wanneer dat nodig is.

Digitaal ecosysteem

Volgens projectleider Axel Heinrich staan overigens niet alleen de technische mogelijkheden van Volkswagen in het middelpunt van de belangstelling, ook wordt er gekeken naar de voorwaarden waaraan stedelijke infrastructuur in de toekomst moet voldoen. Hij bedoelt daarmee dat niet alleen de auto’s slimmer moeten worden. “Ook steden moeten een digitaal ecosysteem gaan bieden waarin de voertuigen met elkaar kunnen communiceren en met verkeerslichten en verkeersbegeleidingssystemen.” Het testtraject in Hamburg moet in 2020 volledig operationeel zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen test volautomatisch rijden in Hamburg - Automobielmanagement.nl

Volkswagen test volautomatisch rijden in Hamburg

Vanaf vandaag rijden er vijf autonome VW e-Golfs rond in het stadsverkeer van Hamburg. De auto’s rijden in eerst instantie op een drie kilometer lang deelgebied van een groter testtraject in de Duitse hanzestad.

De Volkswagens bereiken daarbij Niveau 4 van autonoom rijden, het op één na hoogst haalbare niveau. Het merk wil naar eigen zeggen binnen een paar jaar autonome auto’s commercieel kunnen gaan aanbieden. “Dit gaat zeker bijdragen aan een betere verkeersstroom en meer verkeersveiligheid,” meldt het bedrijf in een verklaring.

5 Gigabyte

De speciaal uitgeruste e-Golfs in Hamburg beschikken over elf laserscanners, zeven radarsystemen en 14 camera’s. De voertuigen genereren daarbij tot 5 Gigabyte aan informatie per minuut. De testritten duren enkele uren, vooral met als doel om te kijken of de auto’s kunnen omgaan met voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, voorrangsregels, inparkerende auto’s en rijbaanwisselingen in druk verkeer.

Deep learning

Ondanks de complexiteit van de informatie moet de aanwezige kunstmatige intelligentie alle relevante objecten niet alleen waarnemen en erop reageren, maar dat ook nog eens zonder foutmeldingen doen en op zo’n manier dat het overige verkeer geen gevaar loopt. Om dat te realiseren werkt VW onder ander met deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Toch worden de VW’s niet zomaar losgelaten in het Hamburgse verkeer, er rijdt altijd een bestuurder mee die kan ingrijpen wanneer dat nodig is.

Digitaal ecosysteem

Volgens projectleider Axel Heinrich staan overigens niet alleen de technische mogelijkheden van Volkswagen in het middelpunt van de belangstelling, ook wordt er gekeken naar de voorwaarden waaraan stedelijke infrastructuur in de toekomst moet voldoen. Hij bedoelt daarmee dat niet alleen de auto’s slimmer moeten worden. “Ook steden moeten een digitaal ecosysteem gaan bieden waarin de voertuigen met elkaar kunnen communiceren en met verkeerslichten en verkeersbegeleidingssystemen.” Het testtraject in Hamburg moet in 2020 volledig operationeel zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding