JLR laat scholieren AV programmeren

De autonome auto heeft naar schatting 1 miljard regels aan computercode nodig – bijna 1000 keer meer dan de 145.000 regels die NASA nodig had om de Apollo 11 op de maan neer te zetten. Jaguar Land Rover scout alvast scholieren zodat er straks voldoende programmeurs zijn om de AV-droom waar te maken.

JLR laat scholieren AV programmeren

JLR is, net als de hele autobranche, op zoek naar programmeertalent. En daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen moeten ze gedacht hebben, want het Britse concern probeert met de Land Rover 4×4 In Schools Technology Challenge middelbare scholieren te interesseren voor een automotive carrière.

200 regels code

Het is de studenten die dit jaar in de finale terecht zijn gekomen gelukt om binnen een half uur 200 regels code te schrijven, waarmee ze succesvol een schaalmodel van een Range Rover Evoque rond een 5,6 meter lang traject konden navigeren. Inmiddels heeft JLR met het Land Rover 4×4 in Schools project, dat al sinds 2000 loopt, meer dan 4 miljoen jongeren weten te bereiken. Dit jaar kwalificeerden 110 scholieren uit 14 landen zich voor de finale, die uiteindelijk werd gewonnen door het team uit Griekenland.

STEM

Maar de Challenge is bovenal een wereldwijde onderwijscompetitie met als doel het tekort aan studenten met een STEM profiel (Science, Technology, Engineering and Mathematics) kleiner te maken. David Lakin, hoofd van het Institution of Engineering and Technology (IET): “We hebben een groot tekort aan mensen met digitale vaardigheden, alleen al in het Verenigd Koninkrijk zijn er 1 miljoen software engineers nodig om te voldoen aan de vraag naar programmeurs, engineers en elektronicaspecialisten.”

27,7 miljoen softwareontwikkelaars

In 2018 waren er wereldwijd 23 miljoen softwareontwikkelaars werkzaam, een aantal dat in 2023 naar verwachting zal zijn gegroeid naar 27,7 miljoen. Het World Economic Forum voorspelt daarbij dat 65 procent van de huidige studenten terechtkomt in banen die nu nog niet eens bestaan. Om genoeg talent aan te trekken lanceert Jaguar Land Rover dit jaar daarom ook een speciaal ‘Digital Skills Apprenticeship’ programma. Binnen dit programma gaan de beste programmeurs aan het werk om de volgende generaties elektrische, ‘connected’ en autonome voertuigen van JLR te programmeren

Coderen hoog op de agenda

Nick Rogers, Executive Director van Product Engineering bij JLR: “In 2022 hebben we ruim 1 miljoen extra digitale experts nodig in het VK. Als techbedrijf is het onze taak om jonge mensen te inspireren, en de volgende generatie van technologiepioniers te ontwikkelen. De Challenge is daarvan één voorbeeld, evenals het nieuwe stageprogramma.” Oud-docent Mark Wemyss-Holden valt hem bij. “Coderen staat hoog op de agenda bij iedereen, maar scholen zijn gebonden aan budgetten en tijd. Ondersteuning vanuit het bedrijfsleven is essentieel om het gat tussen opleiding en wat er op de arbeidsmarkt wordt gevraagd te verkleinen.”

JLR laat scholieren AV programmeren - Automobielmanagement.nl

JLR laat scholieren AV programmeren

De autonome auto heeft naar schatting 1 miljard regels aan computercode nodig – bijna 1000 keer meer dan de 145.000 regels die NASA nodig had om de Apollo 11 op de maan neer te zetten. Jaguar Land Rover scout alvast scholieren zodat er straks voldoende programmeurs zijn om de AV-droom waar te maken.

JLR laat scholieren AV programmeren

JLR is, net als de hele autobranche, op zoek naar programmeertalent. En daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen moeten ze gedacht hebben, want het Britse concern probeert met de Land Rover 4×4 In Schools Technology Challenge middelbare scholieren te interesseren voor een automotive carrière.

200 regels code

Het is de studenten die dit jaar in de finale terecht zijn gekomen gelukt om binnen een half uur 200 regels code te schrijven, waarmee ze succesvol een schaalmodel van een Range Rover Evoque rond een 5,6 meter lang traject konden navigeren. Inmiddels heeft JLR met het Land Rover 4×4 in Schools project, dat al sinds 2000 loopt, meer dan 4 miljoen jongeren weten te bereiken. Dit jaar kwalificeerden 110 scholieren uit 14 landen zich voor de finale, die uiteindelijk werd gewonnen door het team uit Griekenland.

STEM

Maar de Challenge is bovenal een wereldwijde onderwijscompetitie met als doel het tekort aan studenten met een STEM profiel (Science, Technology, Engineering and Mathematics) kleiner te maken. David Lakin, hoofd van het Institution of Engineering and Technology (IET): “We hebben een groot tekort aan mensen met digitale vaardigheden, alleen al in het Verenigd Koninkrijk zijn er 1 miljoen software engineers nodig om te voldoen aan de vraag naar programmeurs, engineers en elektronicaspecialisten.”

27,7 miljoen softwareontwikkelaars

In 2018 waren er wereldwijd 23 miljoen softwareontwikkelaars werkzaam, een aantal dat in 2023 naar verwachting zal zijn gegroeid naar 27,7 miljoen. Het World Economic Forum voorspelt daarbij dat 65 procent van de huidige studenten terechtkomt in banen die nu nog niet eens bestaan. Om genoeg talent aan te trekken lanceert Jaguar Land Rover dit jaar daarom ook een speciaal ‘Digital Skills Apprenticeship’ programma. Binnen dit programma gaan de beste programmeurs aan het werk om de volgende generaties elektrische, ‘connected’ en autonome voertuigen van JLR te programmeren

Coderen hoog op de agenda

Nick Rogers, Executive Director van Product Engineering bij JLR: “In 2022 hebben we ruim 1 miljoen extra digitale experts nodig in het VK. Als techbedrijf is het onze taak om jonge mensen te inspireren, en de volgende generatie van technologiepioniers te ontwikkelen. De Challenge is daarvan één voorbeeld, evenals het nieuwe stageprogramma.” Oud-docent Mark Wemyss-Holden valt hem bij. “Coderen staat hoog op de agenda bij iedereen, maar scholen zijn gebonden aan budgetten en tijd. Ondersteuning vanuit het bedrijfsleven is essentieel om het gat tussen opleiding en wat er op de arbeidsmarkt wordt gevraagd te verkleinen.”