Uit ‘Deloitte’s Global Automotive Consumer Study 2019’ blijkt dat 56 procent van de ondervraagde Nederlandse consumenten zelfrijdende auto’s niet veilig vinden. Volgens een peiling van marktplaats CarGurus onder 1146 Amerikaanse auto-eigenaren zijn consumenten daar enthousiaster geworden en hebben ze minder zorgen over de zelfrijdende auto dan een jaar geleden. Een derde denkt inmiddels binnen tien jaar zelf in het bezit te zijn van een AV.

Opgetogen

32 procent van de respondenten geeft aan dat ze ‘opgetogen’ zijn over de ontwikkeling van autonome voertuigen, een stijging van 11 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal ‘bezorgde’ consumenten bleef met 37 procent gelijk. De overgrote meerderheid van deze groep vertrouwt er nog niet op dat de technologie veilig genoeg is. Ook maakt men zich zorgen over aansprakelijkheid en de kosten van een autonome auto.

Muziek in de oren

Het zijn cijfers die autofabrikanten als muziek in de oren moet klinken. Afgelopen herfst nog publiceerde onderzoeksbureau PSB Research een studie waaruit bleek dat 43 procent van de Amerikaanse consumenten zich niet veilig voelt bij een autonome auto en in drie eerdere onderzoeken gaf 60 procent aan ‘niet geneigd te zijn’ om in een AV te stappen.

Omslag in sentiment

Deze omslag in sentiment kan het vertrouwen bij autofabrikanten vergroten, zeker als we uitgaan van sommige voorspellingen dat er in 2030 maar liefst 25 miljoen autonome auto’s rondrijden. “Het consumentenvertrouwen verandert snel, van wantrouwen naar vertrouwen,” laat Madison Gross van CarGurus weten. “Deze resultaten laten zien dat consumenten meer vertrouwd raken met het idee van de zelfrijdende auto, als eigenaar ervan of om ze op de weg te zien.”

Het meeste vertrouwen hebben consumenten in:
Tesla (29 procent)
Toyota (9 procent)
Waymo (7 procent)
Ford en Honda (5 procent)
GM en Apple (4 procent)
Volvo en Daimler (3 procent)
BMW (2 procent)

17 procent van de respondenten vertrouwt geen enkele fabrikant, vergeleken met 27 procent vorig jaar.