De banken Citigroup en Goldman Sachs, die Tesla begeleiden in het binnenhalen van maar liefst 2 miljard dollar aan nieuwe fondsen, organiseerden een conference call voor investeerders. Elon Musk en CFO Zach Kirkhorn beantwoordden vragen over de toekomstplannen van het bedrijf.

Kers op de taart

Volgens enkele toehoorders verklaarde Musk vol vertrouwen dat autonoom rijden Tesla zal transformeren in een bedrijf met een marktwaarde van 500 miljard dollar. Momenteel staat dit bedrag op 42 miljard. En daarbij bleef het niet. Als kers op de taart zei Musk dat bestaande Tesla’s in waarde gaan toenemen als er meer en meer zelfrijdende functies via software-updates aan de auto’s worden toegevoegd. De Tesla’s zouden dan binnen drie jaar tot 250.000 dollar waard zijn aldus Musk. Om de investeerders verder te paaien verklaarde Kirkhorn dat er in de tussentijd niets is veranderd in de vooruitzichten voor Q2 van 2019. Volgens die vooruitzichten worden er dit kwartaal 90.000 tot 100.000 auto’s afgeleverd en 360.000 tot 400.000 in totaal voor 2019. Toch blijft Tesla verlies lijden: in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 700 miljoen dollar.

Toekomst zonder bestuurder

Musk gaf tijdens het vraaggesprek verder aan volledig in te zetten op de zelfrijdende auto. De bestaande activiteiten (EV, zonne-energie en energieopslag) worden gezien als financiële basis voor Tesla op weg naar een toekomst zonder bestuurder. Investeerders werd voorgehouden dat Tesla wat dat betreft verder is dan concurrenten als Cruise en Waymo omdat het bedrijf een vloot van ‘connected’ auto’s op de weg heeft en een zelfontwikkelde chip. De Tesla’s die nu al rondrijden sturen constant data naar de servers van Tesla. Data waarmee de zelfrijdende systemen, waaronder de Autopilot, voortdurend worden verbeterd. Musk benadrukte ook zoals gezegd dat Tesla’s alleen maar meer waard worden omdat er via software-updates nieuwe functionaliteiten worden ontsloten. ‘Een Tesla is over drie jaar 150.000 tot 250.000 dollar waard’, is zijn voorspelling. Een upgrade naar volledige autonomie (Niveau 5) zou de waarde van een Tesla met vijf keer doen toenemen hield Musk de investeerders verder voor.

Stilzwijgen

Volgend jaar moeten er 1 miljoen Tesla’s rondrijden die als robottaxi dienst gaan doen herhaalde Musk ook nog maar eens. Elke auto zou dan door zijn eigenaar kunnen worden ingezet als taxi, en daarmee een leuk zakcentje opleveren. Maar dat soort vergezichten gaat veel investeerders te ver. Zo schreef een analist: “We zien veel risico’s in de verschuiving van Tesla als EV-fabrikant naar een bedrijf dat op allerlei fronten gaat concurreren: met gevestigde chipfabrikanten (Nvidia), softwareontwikkelaars (Google) en autodeelplatforms. Het robottaxiplan van Tesla is halfbakken, er lijkt geen antwoord te zijn op basale vragen over de prijsstelling, aansprakelijkheid en wettelijke vereisten.” Sowieso hult het management van Tesla zich graag in stilzwijgen als het gaat om antwoorden op meer pragmatische zaken als de huidige stand van zaken in het orderboek, wat er gaat gebeuren met onderhoud en reparatievraagstukken, hoeveel geld er met de normale bedrijfsvoering wordt verdiend en wie de batterijen gaat leveren in Azië wanneer Tesla de Model 3 in Shanghai gaat produceren. Daarnaast waren er vragen over de voorgespiegelde winstmarge van 25 procent die niet gehaald wordt en blijft steken op 20 procent.

Musk vond dit volgens bronnen maar een hoop gemier en hield de aandacht liever bij autonomie dat hij ‘de fundamentele waarde voor Tesla’ noemde.