De autonome auto betekent het einde van particulier autobezit. Die boodschap wordt regelmatig als een gegeven gepresenteerd, ook door de ‘serieuze’ media. Zo citeerde Business Insider in 2017 al dat binnen 15 jaar nog maar 20 procent van de Amerikanen een auto in bezit zou hebben. Maar dat gaat Torchinsky veel te ver blijkt uit zijn boek ‘Robot, Take the Wheel‘.

Meer dan een vervoersmiddel

“Hebben deze mensen kinderen?” vraagt hij zich af. “Hebben ze enig idee hoeveel spullen een gemiddeld gezin in de auto meezeult? Nee, natuurlijk niet. In de stad is autodelen misschien nog handig, maar daarbuiten? Echt niet. Daarbij komt dat de auto voor ons veel meer is dan alleen een vervoersmiddel. Het is een mobiele werkplek, vakantievervoer, opslag voor overbodige spullen, muziekstudio en wat al niet meer in één. Met andere woorden: de auto is voor ons een waardevolle ruimte, een op zichzelf staande locatie.” Het idee dat de zelfrijdende auto de dood betekent voor het particuliere autobezit kan volgens Torchinsky alleen afkomstig zijn van mensen die nooit een auto hebben gehad. “De realiteit is eerder dat we een mix gaan zien van gedeelde en particuliere auto’s. En dat autonome voertuigen de weg delen met ‘mensbestuurde’ auto’s.”

Robotic Transportation Machine

Volgens Torchinsky moeten we zelfrijdende auto’s bovendien niet langer beschouwen als auto’s maar als robotvoertuigen. Hij heeft het dan ook liever over een RTM (Robotic Transportation Machine). “De notie van ‘auto’ is te beperkt. Als we accepteren dat het robots zijn opent dat een scala aan mogelijkheden. Deze machines kunnen bijvoorbeeld worden ingezet door pakketdiensten of voor het uitvoeren van allerlei andere saaie klusjes die we zelf niet willen doen. Laat de RTM je huisdier naar de dierenarts brengen of je kinderen naar de crèche. Als we de robotauto genoeg vertrouwen is er geen reden dit niet te doen.” Ook voor de detailhandel ziet Torchinsky mogelijkheden. “Als ondernemer zou je een aantal robotauto’s kunnen aanschaffen en ze inzetten voor het afleveren van bestellingen. Als je erover nadenkt zijn de mogelijkheden op vervoersgebied zowat onbeperkt.”

Echte potentieel

Het echte potentieel van autonome voertuigen, denkt Torchinsky, benutten we niet als we erin rondrijden, maar juist als we er níet in rondrijden. “Zeker, lekker ontspannen terwijl de zelfrijdende auto je door het drukke verkeer loodst is een aangenaam idee. Maar het zou nog beter zijn als we helemaal niet meer in de auto stappen en standaard vervoerstaken overlaten aan de robot. Want we hebben allemaal betere dingen toe doen. Of op z’n minst leukere dingen.”