‘Europese AV-markt groeit naar 4 miljoen auto’s in 2030′

Volgens onderzoeksbureau P&S Intelligence bereikt de Europese markt voor volledig autonome auto’s in 2030 een omvang van 4 miljoen voertuigen, met een jaarlijks groeipercentage tussen 2023 en 2030 van 18,4 procent.

Nieuwe ontwikkelingen in connectiviteit en EV-technologie, gunstige regelgeving en de behoefte aan efficiënt en veilig vervoer zijn de drijvende kracht achter deze groei, zo rapporteert P&S in het ‘Europe Autonomous Car Market Research Report‘. “In Europa maakt wetgeving de weg vrij voor de autonome auto. Regels met betrekking tot intellectueel eigendom, productaansprakelijkheid en cyberveiligheid bevorderen het ontstaan van een omgeving waarin de autonome auto kan floreren.”

Wegenverkeerswet

Als voorbeeld noemt P&S een aanpassing van de Duitse wegenverkeerswet in 2017 waardoor berijders de controle over hun voertuig mogen overdragen aan een autonome auto. “Dit gebeurt nu al op bescheiden schaal in semi-autonome auto’s (Niveau 1 tot en met 3) waarbij het sturen, accelereren en vertragen door de auto zelf kan worden uitgevoerd, maar er is nog altijd een berijder nodig die in complexe situaties of in noodgevallen de besturing kan overnemen. De techniek staat echter niet stil en inmiddels hebben verschillende landen ook toestemming gegeven om Niveau 4 en 5 auto’s (volledig autonoom) op de openbare weg te testen, zij het onder strenge voorwaarden.”

Optimistisch

De onderzoekers van P&S verwachten verder dat de eerste volledig autonome auto’s al vanaf 2023 op de weg verschijnen, wat overigens nogal optimistisch lijkt gezien de huidige staat van de techniek. Duitsland is ook het land waar P&S de meeste groei voorspelt. “Nu al is dit het land met de meeste semi-autonome auto’s (meer dan 20 procent), het is ook de thuisbasis van een sterke auto-industrie die continu nieuwe modellen introduceert met een hogere mate van autonomie.”

Patent

Daar komt bij dat autofabrikanten en hun belangrijkste leveranciers in Duitsland meer patentaanvragen voor autonome auto’s hebben ingediend dan in welk ander land dan ook. Sterker nog: tussen 2010 en 2017 zijn er wereldwijd meer dan 5.800 patenten aangevraagd met betrekking tot autonome auto’s, waarvan 51 procent afkomstig was uit Duitsland. Uiteindelijk moet de hele Europese automarkt hiervan gaan profiteren concludeert P&S.

‘Europese AV-markt groeit naar 4 miljoen auto’s in 2030′ - Automobielmanagement.nl

‘Europese AV-markt groeit naar 4 miljoen auto’s in 2030′

Volgens onderzoeksbureau P&S Intelligence bereikt de Europese markt voor volledig autonome auto’s in 2030 een omvang van 4 miljoen voertuigen, met een jaarlijks groeipercentage tussen 2023 en 2030 van 18,4 procent.

Nieuwe ontwikkelingen in connectiviteit en EV-technologie, gunstige regelgeving en de behoefte aan efficiënt en veilig vervoer zijn de drijvende kracht achter deze groei, zo rapporteert P&S in het ‘Europe Autonomous Car Market Research Report‘. “In Europa maakt wetgeving de weg vrij voor de autonome auto. Regels met betrekking tot intellectueel eigendom, productaansprakelijkheid en cyberveiligheid bevorderen het ontstaan van een omgeving waarin de autonome auto kan floreren.”

Wegenverkeerswet

Als voorbeeld noemt P&S een aanpassing van de Duitse wegenverkeerswet in 2017 waardoor berijders de controle over hun voertuig mogen overdragen aan een autonome auto. “Dit gebeurt nu al op bescheiden schaal in semi-autonome auto’s (Niveau 1 tot en met 3) waarbij het sturen, accelereren en vertragen door de auto zelf kan worden uitgevoerd, maar er is nog altijd een berijder nodig die in complexe situaties of in noodgevallen de besturing kan overnemen. De techniek staat echter niet stil en inmiddels hebben verschillende landen ook toestemming gegeven om Niveau 4 en 5 auto’s (volledig autonoom) op de openbare weg te testen, zij het onder strenge voorwaarden.”

Optimistisch

De onderzoekers van P&S verwachten verder dat de eerste volledig autonome auto’s al vanaf 2023 op de weg verschijnen, wat overigens nogal optimistisch lijkt gezien de huidige staat van de techniek. Duitsland is ook het land waar P&S de meeste groei voorspelt. “Nu al is dit het land met de meeste semi-autonome auto’s (meer dan 20 procent), het is ook de thuisbasis van een sterke auto-industrie die continu nieuwe modellen introduceert met een hogere mate van autonomie.”

Patent

Daar komt bij dat autofabrikanten en hun belangrijkste leveranciers in Duitsland meer patentaanvragen voor autonome auto’s hebben ingediend dan in welk ander land dan ook. Sterker nog: tussen 2010 en 2017 zijn er wereldwijd meer dan 5.800 patenten aangevraagd met betrekking tot autonome auto’s, waarvan 51 procent afkomstig was uit Duitsland. Uiteindelijk moet de hele Europese automarkt hiervan gaan profiteren concludeert P&S.