Robottaxi wordt niet snel winstgevend

Taxidiensten Uber en Lyft lijden nog altijd miljardenverliezen. De komst van de robottaxi gaat hier verandering in brengen geloven ze heilig want: er zijn geen chauffeurs meer nodig. Onderzoek van MIT gooit echter roet in het eten.

Uber en Lyft verliezen heel veel geld. Alleen al in 2019 gaat het om een gezamenlijk verlies van zo’n 3,8 miljard dollar. Desondanks blijven veel investeerders positief want zelfrijdende auto’s gaan op termijn de dure taxichauffeur vervangen en dan is het probleem opgelost. Toch?

Nou, niet volgens MIT-onderzoekers Ashley Nunes en Kristen Hernandez. “De kostenpropositie van autonome taxi’s kan zeker verbeteren door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, maar zelfs bij een volledige bezettingsgraad kunnen ze nog steeds niet concurreren met conventionele voertuigen.”

Veel hoger

De twee baseren hun bevindingen op de lokale taximarkt in San Francisco. Hieruit blijkt dat de kosten van een autonome taxi (met een enkele passagier aan boord) liggen tussen 1,58 dollar en 6,01 dollar per gereden mijl. En dat is veel hoger dan de gebruikelijke 40 dollarcent, en hoger dan de gemiddelde kosten voor een particuliere autobezitter die volgens Amerikaanse statistieken zo’n 59 dollarcent bedragen.

Bezettingsgraad

De bezettingsgraad is de belangrijkste graadmeter voor het succes van taxidiensten. Ritten met meerdere passagiers aan boord, zoals nu al worden aangeboden via Uber Pool en Lyft Line, kunnen die bezettingsgraad omhoog krijgen maar dan moet er wel een enorme efficiencyslag worden gemaakt melden de onderzoekers.

100 procent

“In modellen met een enkele passagier zou de bezettingsgraad van autonome taxi’s met bijna 100 procent moeten verbeteren en de kosten zouden moeten dalen met 37 procent om op gelijke voet te komen met conventionele taxidiensten. Bij meerdere passagiers moet de bezettingsgraad nog altijd omhoog met 30 procent. Pas bij een verbetering van 75 procent wordt het voor gebruikers interessant om een gedeelde autonome taxi te gebruiken in plaats van een traditionele taxi.”

Opmerkelijk

Een opmerkelijke conclusie is dat zelfs bij een volledige bezettingsgraad de operationele kosten nog altijd hoger kunnen liggen dan bij traditionele taxi’s. “De beschikbare capaciteit beter benutten zal de ritprijs zeker drukken, maar uit onze berekeningen blijkt dat zelf bij 100 procent bezetting de tarieven nog altijd hoger zijn dan die van de conventionele taxi.”

Reacties

[…] maar erger als we sommige voorspellingen moeten geloven wanneer de robottaxi voordeliger wordt (alhoewel dat ter discussie staat) en eenvoudiger te gebruiken […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Waarom maken steden zich niet klaar voor de zelfrijdende auto? op
Robottaxi wordt niet snel winstgevend - Automobielmanagement.nl

Robottaxi wordt niet snel winstgevend

Taxidiensten Uber en Lyft lijden nog altijd miljardenverliezen. De komst van de robottaxi gaat hier verandering in brengen geloven ze heilig want: er zijn geen chauffeurs meer nodig. Onderzoek van MIT gooit echter roet in het eten.

Uber en Lyft verliezen heel veel geld. Alleen al in 2019 gaat het om een gezamenlijk verlies van zo’n 3,8 miljard dollar. Desondanks blijven veel investeerders positief want zelfrijdende auto’s gaan op termijn de dure taxichauffeur vervangen en dan is het probleem opgelost. Toch?

Nou, niet volgens MIT-onderzoekers Ashley Nunes en Kristen Hernandez. “De kostenpropositie van autonome taxi’s kan zeker verbeteren door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, maar zelfs bij een volledige bezettingsgraad kunnen ze nog steeds niet concurreren met conventionele voertuigen.”

Veel hoger

De twee baseren hun bevindingen op de lokale taximarkt in San Francisco. Hieruit blijkt dat de kosten van een autonome taxi (met een enkele passagier aan boord) liggen tussen 1,58 dollar en 6,01 dollar per gereden mijl. En dat is veel hoger dan de gebruikelijke 40 dollarcent, en hoger dan de gemiddelde kosten voor een particuliere autobezitter die volgens Amerikaanse statistieken zo’n 59 dollarcent bedragen.

Bezettingsgraad

De bezettingsgraad is de belangrijkste graadmeter voor het succes van taxidiensten. Ritten met meerdere passagiers aan boord, zoals nu al worden aangeboden via Uber Pool en Lyft Line, kunnen die bezettingsgraad omhoog krijgen maar dan moet er wel een enorme efficiencyslag worden gemaakt melden de onderzoekers.

100 procent

“In modellen met een enkele passagier zou de bezettingsgraad van autonome taxi’s met bijna 100 procent moeten verbeteren en de kosten zouden moeten dalen met 37 procent om op gelijke voet te komen met conventionele taxidiensten. Bij meerdere passagiers moet de bezettingsgraad nog altijd omhoog met 30 procent. Pas bij een verbetering van 75 procent wordt het voor gebruikers interessant om een gedeelde autonome taxi te gebruiken in plaats van een traditionele taxi.”

Opmerkelijk

Een opmerkelijke conclusie is dat zelfs bij een volledige bezettingsgraad de operationele kosten nog altijd hoger kunnen liggen dan bij traditionele taxi’s. “De beschikbare capaciteit beter benutten zal de ritprijs zeker drukken, maar uit onze berekeningen blijkt dat zelf bij 100 procent bezetting de tarieven nog altijd hoger zijn dan die van de conventionele taxi.”

Reacties

[…] maar erger als we sommige voorspellingen moeten geloven wanneer de robottaxi voordeliger wordt (alhoewel dat ter discussie staat) en eenvoudiger te gebruiken […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Waarom maken steden zich niet klaar voor de zelfrijdende auto? op