De auto is er volledig op aangepast om samen te werken met het systeem van Uber. Elke XC90 is uitgerust met talloze sensoren op en in de auto om te kunnen navigeren, en verder zijn er verschillende back-up systemen voor sturen en remmen, evenals een back-up stroomvoorziening. Mocht een van de primaire systemen het begeven dan komen de back-up systemen onmiddellijk in actie om de auto tot stilstand te brengen.

Ooit zelfstandig

Deze nieuwe combinatie van Volvo’s XC90 en Uber is bedoeld om ‘ooit’ volledig autonoom autodelen mogelijk te maken. Dus zonder een Uber bestuurder die in noodsituaties de controle overneemt, zoals nu nog gebeurt. Volvo wil het platform daarnaast gebruiken om zelf een autonome auto op de markt te brengen, alhoewel deze auto’s alleen ‘handsfree’ te gebruiken zullen zijn in specifieke situaties zoals op de snelweg. Håkan Samuelsson, CEO Volvo Cars: “We verwachten dat rond 2025 een derde van alle auto’s die we verkopen volledig autonoom zal zijn.”

Donkere wolken

De deal met Volvo laat zien dat Uber voor de lange termijn nog steeds gelooft in autonomie, maar de situatie is niet meer zo rooskleurig als twee jaar geleden. Er is weliswaar een nieuwe CEO aangetrokken voor de autonome tak van Uber en investeerders pompten meer geld in het bedrijf, er hangen ook nog steeds donkere wolken boven de organisatie vanwege een fatale crash in 2018. Het omvangrijke testprogramma ligt hierdoor vrijwel stil.