Zijn autonome auto’s veilig voor cybercrime?

Naast de inmiddels bekende discussies over de autonome auto, denk aan veiligheid, regulering en acceptatie, horen we veel minder over een aspect dat de AV ook raakt: cybercrime. Want een robotauto is niet veel meer dan een geavanceerde computer op wielen. En computers kunnen worden gehackt.

Criminelen gaan vrijwel zeker proberen het besturingssysteem van autonome auto’s binnen te komen om belangrijke persoonlijke informatie te stelen, of anders om het systeem over te nemen. Er zijn wat dat betreft talloze scenario’s denkbaar. Zo kan een auto worden ‘gegijzeld’ voor losgeld, criminelen kunnen een compleet autonoom transportsysteem overnemen, of ze hacken een auto om deze vervolgens tegen een obstakel te laten rijden om de eigenaar financieel te treffen. Een ander scenario is dat criminelen de controle overnemen en de auto naar een andere, stille bestemming leiden om deze vervolgens afhandig te maken.

Internet of things

En dat is nog niet alles want terwijl de technologie voortschrijdt, en autonome auto’s onderdeel gaan uitmaken van het ‘internet of things’ zullen zij in theorie in staat zijn elk slim apparaat in huis te besturen. Want deze smart devices zijn ook verbonden met het web. Dat kan iets onschuldigs zijn, zoals een TV, maar ook garagedeuren en zelfs de toegang tot de privéwoning zijn straks allemaal via het web te besturen. Handig, maar het levert met het oog op criminele hackers zeker ook veiligheidsproblemen op.

Tijd

Tot nu toe zijn er echter nog geen veiligheidsissues gerapporteerd, en fabrikanten zijn zich terdege bewust van de gevaren. Zo wordt er getest welke systemen connected moeten zijn, en welke geïsoleerd moeten functioneren. De gevaren zullen echter pas echt duidelijk worden als de AV-technologie op grote schaal wordt uitgerold. Het goede nieuws is dat juist met alle mogelijke cybercrimescenario’s in het achterhoofd, ontwikkelaars nog steeds de tijd hebben om systemen te ontwikkelen die veilig zijn voor zowel de voertuigen als de inzittenden

Zijn autonome auto’s veilig voor cybercrime? - Automobielmanagement.nl

Zijn autonome auto’s veilig voor cybercrime?

Naast de inmiddels bekende discussies over de autonome auto, denk aan veiligheid, regulering en acceptatie, horen we veel minder over een aspect dat de AV ook raakt: cybercrime. Want een robotauto is niet veel meer dan een geavanceerde computer op wielen. En computers kunnen worden gehackt.

Criminelen gaan vrijwel zeker proberen het besturingssysteem van autonome auto’s binnen te komen om belangrijke persoonlijke informatie te stelen, of anders om het systeem over te nemen. Er zijn wat dat betreft talloze scenario’s denkbaar. Zo kan een auto worden ‘gegijzeld’ voor losgeld, criminelen kunnen een compleet autonoom transportsysteem overnemen, of ze hacken een auto om deze vervolgens tegen een obstakel te laten rijden om de eigenaar financieel te treffen. Een ander scenario is dat criminelen de controle overnemen en de auto naar een andere, stille bestemming leiden om deze vervolgens afhandig te maken.

Internet of things

En dat is nog niet alles want terwijl de technologie voortschrijdt, en autonome auto’s onderdeel gaan uitmaken van het ‘internet of things’ zullen zij in theorie in staat zijn elk slim apparaat in huis te besturen. Want deze smart devices zijn ook verbonden met het web. Dat kan iets onschuldigs zijn, zoals een TV, maar ook garagedeuren en zelfs de toegang tot de privéwoning zijn straks allemaal via het web te besturen. Handig, maar het levert met het oog op criminele hackers zeker ook veiligheidsproblemen op.

Tijd

Tot nu toe zijn er echter nog geen veiligheidsissues gerapporteerd, en fabrikanten zijn zich terdege bewust van de gevaren. Zo wordt er getest welke systemen connected moeten zijn, en welke geïsoleerd moeten functioneren. De gevaren zullen echter pas echt duidelijk worden als de AV-technologie op grote schaal wordt uitgerold. Het goede nieuws is dat juist met alle mogelijke cybercrimescenario’s in het achterhoofd, ontwikkelaars nog steeds de tijd hebben om systemen te ontwikkelen die veilig zijn voor zowel de voertuigen als de inzittenden