Een dodelijk ongeluk met een zelfrijdende Uber in Arizona vorig jaar legde het AV-project negen maanden stil. Er volgde twee onderzoeken en een drastische heroverweging van de pogingen van Uber om mensen het gevoel te geven dat hun zelfrijdende auto’s veilig zijn. “We moeten het vertrouwen terugwinnen,” zei directeur Noah Zych hier eerder over. “De eerste stap is om open, transparant en oprecht te zijn over hoe we dat doen.”

Luchtvaart

Uber heeft nu zijn blauwdruk gedeeld met de rest van de wereld en hoopt dat het een industriestandaard wordt voor de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Het uitgangspunt is dat de auto’s veilig zijn op de openbare weg, waaruit een aantal stappen worden gedestilleerd om dat doel te behalen. Het betekent ook: integreren. In plaats van hardware, software, testen, simuleren en trainen als afzonderlijke elementen te benaderen in een geautomatiseerd systeem, worden deze elementen in één enkel, groter kader geplaatst. Uber’s richtlijnen lijken hierdoor op een combinatie van een checklist en een beslissingsboom, en doet denken aan de systemen en handleidingen die ook in de luchtvaart worden gebruikt.

Zelfcertificerend

Het grootste verschil is echter dat niemand nog weet hoe veilige zelfrijdende technologie eruit ziet. En zonder ervaring in de echte wereld is het lastig voor beleidsmakers om regels op te stellen. Uber, en andere partijen, hanteren daarom een kader waarbinnen wordt gewerkt, in plaats van een stel regels en specificaties in een wereld waar de technologie zich zo snel ontwikkelt. “We volgen momenteel een zelfcertificerende benadering, zonder te wachten op goedkeuring van de overheid,” zegt hoofd veiligheid bij Uber Nat Beuse. “De blauwdruk die we nu lanceren is niet de benadering van een enkel bedrijf, het is de benadering van een hele industrie.”