Hoe voorkom je wagenziekte in zelfrijdende auto’s?

Bijna een derde van ons heeft wel eens last gehad van wagenziekte, een fenomeen dat zich vooral voordoet op de achterbank. Onderzoekers van de Universiteit van Michigan hebben nu een experiment gedaan om de oorzaak van wagenziekte te achterhalen.

Het onderzoek aan de Universiteit van Michigan is in gang gezet omdat de onderzoekers zich realiseerden dat als miljoenen mensen geen boek kunnen lezen of niet kunnen werken in een autonome auto, de aantrekkingskrant van deze voertuigen plotseling een stuk minder wordt. Het bleek dat er weinig bekend is over de reden waarom sommige mensen wel last krijgen van wagenziekte en anderen niet, en welke factoren eraan ten grondslag liggen. “Er is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zeeziekte, nog weinig onderzoek gedaan naar wagenziekte,” zegt hoofdonderzoeker Monica Jones. “En dan gaat het nog vooral over onderzoek naar misselijkheid. Als het gaat om onderzoek naar de reflex tot overgeven hebben we de plank tot nu toe flink misgeslagen.”

Comfortabel

Zelfrijdende auto’s zouden zo comfortabel mogelijk moeten zijn, om te voorkomen dat passagiers ziek worden. Maar wat houdt dat dan in? Het experiment in Michigan is erop gericht om dat uit te vinden. Het onderzoeksteam liet 52 vrijwilligers rondrijden op de Mcity testfaciliteit, een testgebied dat speciaal voor dit soort onderzoek is ingericht. Tijdens de rit, met bochten, stops, afremmen en versnellen, werd de passagiers gevraagd verschillende taken uit te voeren op een iPad en vragen te beantwoorden van een meerijdende onderzoeker.

Wereldschokkend

Er werd gekeken naar tekenen van ongemak en de vrijwilligers werd gevraagd om dit te rapporteren. Sensoren hielden temperatuur, hartslag en transpiratie in de gaten. De eerste resultaten zijn niet bepaald wereldschokkend, maar ze zijn een begin op weg naar een oplossing. Duidelijk werd al snel dat iedereen die een mobiel apparaat gebruikte tijdens de rit eerder misselijk werd. En er werden ook andere zaken duidelijk. Zo rapporteerden jongeren vaker last te hebben van wagenziekte dan ouderen. Waarom dit gebeurt is nog niet duidelijk.

Om alle feedback in kaart te brengen heeft het team een database gecreëerd met duizenden waarnemingen, waaraan een langetermijnstudie verbonden is. De uitkomsten hiervan moet de AV uiteindelijk comfortabeler maken voor alle inzittenden.

Hoe voorkom je wagenziekte in zelfrijdende auto’s? - Automobielmanagement.nl

Hoe voorkom je wagenziekte in zelfrijdende auto’s?

Bijna een derde van ons heeft wel eens last gehad van wagenziekte, een fenomeen dat zich vooral voordoet op de achterbank. Onderzoekers van de Universiteit van Michigan hebben nu een experiment gedaan om de oorzaak van wagenziekte te achterhalen.

Het onderzoek aan de Universiteit van Michigan is in gang gezet omdat de onderzoekers zich realiseerden dat als miljoenen mensen geen boek kunnen lezen of niet kunnen werken in een autonome auto, de aantrekkingskrant van deze voertuigen plotseling een stuk minder wordt. Het bleek dat er weinig bekend is over de reden waarom sommige mensen wel last krijgen van wagenziekte en anderen niet, en welke factoren eraan ten grondslag liggen. “Er is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zeeziekte, nog weinig onderzoek gedaan naar wagenziekte,” zegt hoofdonderzoeker Monica Jones. “En dan gaat het nog vooral over onderzoek naar misselijkheid. Als het gaat om onderzoek naar de reflex tot overgeven hebben we de plank tot nu toe flink misgeslagen.”

Comfortabel

Zelfrijdende auto’s zouden zo comfortabel mogelijk moeten zijn, om te voorkomen dat passagiers ziek worden. Maar wat houdt dat dan in? Het experiment in Michigan is erop gericht om dat uit te vinden. Het onderzoeksteam liet 52 vrijwilligers rondrijden op de Mcity testfaciliteit, een testgebied dat speciaal voor dit soort onderzoek is ingericht. Tijdens de rit, met bochten, stops, afremmen en versnellen, werd de passagiers gevraagd verschillende taken uit te voeren op een iPad en vragen te beantwoorden van een meerijdende onderzoeker.

Wereldschokkend

Er werd gekeken naar tekenen van ongemak en de vrijwilligers werd gevraagd om dit te rapporteren. Sensoren hielden temperatuur, hartslag en transpiratie in de gaten. De eerste resultaten zijn niet bepaald wereldschokkend, maar ze zijn een begin op weg naar een oplossing. Duidelijk werd al snel dat iedereen die een mobiel apparaat gebruikte tijdens de rit eerder misselijk werd. En er werden ook andere zaken duidelijk. Zo rapporteerden jongeren vaker last te hebben van wagenziekte dan ouderen. Waarom dit gebeurt is nog niet duidelijk.

Om alle feedback in kaart te brengen heeft het team een database gecreëerd met duizenden waarnemingen, waaraan een langetermijnstudie verbonden is. De uitkomsten hiervan moet de AV uiteindelijk comfortabeler maken voor alle inzittenden.