Volvo test Niveau 4 zelfrijdende truck in Japan

Niet alleen in Nederland is er een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Ook aan de andere kant van de wereld, in het vergrijzende Japan, vreest men voor de toekomst van de transportsector waar in 2027 een tekort is van maar liefst 270.000 chauffeurs.

Niet voor niets was er afgelopen week dan ook veel belangstelling voor Volvo’s zelfrijdende truck. Het testvoertuig legde ten overstaan van de aanwezige pers een testtraject af van anderhalve kilometer bij een suikerfabriek op het noordelijke eiland Hokkaido.

Niveau4

Volgens Volvo dochter UD Trucks, dat eerder deze maand begon met testen, is dit het eerste Niveau 4 experiment met een grote truck in Japan. Met deze technologie kan een voertuig alle berijderstaken zelfstandig uitvoeren, zelfs in noodgevallen, in specifieke gebieden en op specifieke routes.

Landbouw

De truckfabrikant werk samen met Nippon Express Co., een van de grootste logistieke dienstverleners van het land, en de Hokuren landbouwcoöperatie om het probleem van het chauffeurstekort te lijf te gaan. Het Volvo-experiment is er in eerste instantie dan ook op gericht om de logistiek van landbouwproducten op Hokkaido te verbeteren.

“We willen volgend jaar al commercieel aan de slag met Niveau 4 voertuigen.” zei UD Trucks president Takamitsu Sakamaki.

Volvo test Niveau 4 zelfrijdende truck in Japan - Automobielmanagement.nl

Volvo test Niveau 4 zelfrijdende truck in Japan

Niet alleen in Nederland is er een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Ook aan de andere kant van de wereld, in het vergrijzende Japan, vreest men voor de toekomst van de transportsector waar in 2027 een tekort is van maar liefst 270.000 chauffeurs.

Niet voor niets was er afgelopen week dan ook veel belangstelling voor Volvo’s zelfrijdende truck. Het testvoertuig legde ten overstaan van de aanwezige pers een testtraject af van anderhalve kilometer bij een suikerfabriek op het noordelijke eiland Hokkaido.

Niveau4

Volgens Volvo dochter UD Trucks, dat eerder deze maand begon met testen, is dit het eerste Niveau 4 experiment met een grote truck in Japan. Met deze technologie kan een voertuig alle berijderstaken zelfstandig uitvoeren, zelfs in noodgevallen, in specifieke gebieden en op specifieke routes.

Landbouw

De truckfabrikant werk samen met Nippon Express Co., een van de grootste logistieke dienstverleners van het land, en de Hokuren landbouwcoöperatie om het probleem van het chauffeurstekort te lijf te gaan. Het Volvo-experiment is er in eerste instantie dan ook op gericht om de logistiek van landbouwproducten op Hokkaido te verbeteren.

“We willen volgend jaar al commercieel aan de slag met Niveau 4 voertuigen.” zei UD Trucks president Takamitsu Sakamaki.