Verizon test 5G voor zelfrijdende auto

Telecombedrijf Verizon werkt aan een verdere uitrol van 5G in de VS, maar in dit geval gaat het meer om de toekomst van ons vervoer dan om de smartphone. Het 5G-netwerk is namelijk live gegaan op de testfaciliteit van de universiteit van Michigan waar autonome, connected voertuigen worden ontwikkeld.

In theorie zou de combinatie van voldoende bandbreedte en hoge datasnelheden autonome voertuigen moeten helpen om data te delen. Niet alleen met elkaar, maar ook met de stedelijke infrastructuur zoals verkeerslichten. Op deze manier moeten de auto’s beter geïnformeerd worden zodat ze slimmere keuzes kunnen maken, bijvoorbeeld in geval van verkeersopstoppingen.

Hooggespannen

De verwachtingen wat betreft 5G zijn hooggespannen, alleen duurt het nog wel even voordat het de zelfrijdende auto écht gaat helpen. 5G moet weliswaar honderden keren sneller worden dan 4G, het is ook storingsgevoelig en vergt een zeer fijnmazig netwerk van nieuwe zendmasten. Een infrastructurele uitdaging van jewelste.

Ontdekken

Daar komt bij dat nog helemaal niet duidelijk is of het allemaal blijft functioneren wanneer al onze, in potentie miljoenen, auto’s met het netwerk zijn verbonden. Voor nu gaat het dus vooral om het ontdekken van nieuwe technologie dan om een visie van wat we kunnen verwachten.

Check hier de video

Verizon test 5G voor zelfrijdende auto - Automobielmanagement.nl

Verizon test 5G voor zelfrijdende auto

Telecombedrijf Verizon werkt aan een verdere uitrol van 5G in de VS, maar in dit geval gaat het meer om de toekomst van ons vervoer dan om de smartphone. Het 5G-netwerk is namelijk live gegaan op de testfaciliteit van de universiteit van Michigan waar autonome, connected voertuigen worden ontwikkeld.

In theorie zou de combinatie van voldoende bandbreedte en hoge datasnelheden autonome voertuigen moeten helpen om data te delen. Niet alleen met elkaar, maar ook met de stedelijke infrastructuur zoals verkeerslichten. Op deze manier moeten de auto’s beter geïnformeerd worden zodat ze slimmere keuzes kunnen maken, bijvoorbeeld in geval van verkeersopstoppingen.

Hooggespannen

De verwachtingen wat betreft 5G zijn hooggespannen, alleen duurt het nog wel even voordat het de zelfrijdende auto écht gaat helpen. 5G moet weliswaar honderden keren sneller worden dan 4G, het is ook storingsgevoelig en vergt een zeer fijnmazig netwerk van nieuwe zendmasten. Een infrastructurele uitdaging van jewelste.

Ontdekken

Daar komt bij dat nog helemaal niet duidelijk is of het allemaal blijft functioneren wanneer al onze, in potentie miljoenen, auto’s met het netwerk zijn verbonden. Voor nu gaat het dus vooral om het ontdekken van nieuwe technologie dan om een visie van wat we kunnen verwachten.

Check hier de video