Dubbele camera verbetert autonome rijfuncties

Een van de grootste uitdagingen voor de geautomatiseerde auto is de overgang van automatisch naar handmatig rijden. Hiervoor is een gecombineerd beeld nodig van het verkeerssituatie, het gedrag van andere weggebruikers en een impressie van de bestuurder op het moment dat de controle moet worden teruggegeven. Continental heeft nu een camera ontwikkeld die hiervoor moet zorgen.

‘Alleen wanneer de informatie over de omgeving buiten de auto in overeenstemming is met die over het interieur kan er een veilige overdracht plaatsvinden,’ meldt Continental in een verklaring. Met andere woorden, de controle kan alleen worden teruggegeven wanneer de bestuurder alert is.

Vaste criteria

De “Road AND Driver” camera die Continental nu heeft ontwikkeld bestaat uit een naar binnen kijkende infraroodcamera en een naar buiten gerichte camera. De gegenereerde data wordt verwerkt door de software van het systeem die beoordeelt of het veilig is de controle over te dragen aan de bestuurder. ‘Dankzij de nieuwe camera kan de bestuurder erop vertrouwen dat de auto niet plotseling de besturing overdraagt, maar dat dit alleen gebeurt volgens een aantal vaste criteria.’

ADAS

Volgens Continental helpt het systeem om ADAS verder te verbeteren op weg naar volledige autonomie. Zo biedt de camera onder meer uitstekend nachtzicht, HD beelden en is deze in staat om objecten eerder te onderscheiden. In combinatie met een interieurcamera die de positie van de bestuurder monitort evenals de kijkrichting en de positie van de handen moet dit autonome rijfuncties verder verbeteren aldus Continental. ‘Geautomatiseerd rijden is alleen mogelijk als de transitie tussen ‘geautomatiseerd’ en ‘handmatig’ veilig en betrouwbaar plaatsvindt’.

Dubbele camera verbetert autonome rijfuncties - Automobielmanagement.nl

Dubbele camera verbetert autonome rijfuncties

Een van de grootste uitdagingen voor de geautomatiseerde auto is de overgang van automatisch naar handmatig rijden. Hiervoor is een gecombineerd beeld nodig van het verkeerssituatie, het gedrag van andere weggebruikers en een impressie van de bestuurder op het moment dat de controle moet worden teruggegeven. Continental heeft nu een camera ontwikkeld die hiervoor moet zorgen.

‘Alleen wanneer de informatie over de omgeving buiten de auto in overeenstemming is met die over het interieur kan er een veilige overdracht plaatsvinden,’ meldt Continental in een verklaring. Met andere woorden, de controle kan alleen worden teruggegeven wanneer de bestuurder alert is.

Vaste criteria

De “Road AND Driver” camera die Continental nu heeft ontwikkeld bestaat uit een naar binnen kijkende infraroodcamera en een naar buiten gerichte camera. De gegenereerde data wordt verwerkt door de software van het systeem die beoordeelt of het veilig is de controle over te dragen aan de bestuurder. ‘Dankzij de nieuwe camera kan de bestuurder erop vertrouwen dat de auto niet plotseling de besturing overdraagt, maar dat dit alleen gebeurt volgens een aantal vaste criteria.’

ADAS

Volgens Continental helpt het systeem om ADAS verder te verbeteren op weg naar volledige autonomie. Zo biedt de camera onder meer uitstekend nachtzicht, HD beelden en is deze in staat om objecten eerder te onderscheiden. In combinatie met een interieurcamera die de positie van de bestuurder monitort evenals de kijkrichting en de positie van de handen moet dit autonome rijfuncties verder verbeteren aldus Continental. ‘Geautomatiseerd rijden is alleen mogelijk als de transitie tussen ‘geautomatiseerd’ en ‘handmatig’ veilig en betrouwbaar plaatsvindt’.