Het probleem is dat uit de wet nieuwe eisen zijn voortgekomen voor zelfrijdende voertuigen die zonder steward op de openbare weg gaan rijden. Voor de Parkshuttle 3.0 moet dus het bestaande ontwerp aangepast worden. De eisen voor autonome bussen zijn ontwikkeld naar aanleiding van verschillende inzichten die in drie jaar zijn opgedaan en in de beoordeling worden meegenomen.

Pendelbussen

De aanpassingen gaan concreet bijvoorbeeld over obstakeldetectie en aanpassingen aan de bekabeling van het voertuig. “Dit heeft helaas gevolgen voor de planning. De nieuwe shuttles gaan op 1 juni rijden. Tot die tijd vervoeren we onze reizigers met pendelbussen”, vertelt Ben Dwars. Hij is de concessiedirecteur voor Zeeland, HWGO en Parkshuttle bij Connexxion.

Pensioen

De oude Parkshuttles gingen afgelopen mei ‘met pensioen’. De voertuigen hadden op dat moment 13 jaar gereden. Als sinds 1999 wordt op het bedrijventerrein Rivium autonoom gereden. De voertuigen worden vervangen door een derde generatie, die dus ook op de openbare weg kan rijden. “Deze mobiliteitsoplossing is uniek omdat dit wereldwijd het eerste en vooralsnog enige type is dat zonder bestuurder, conducteur of steward aan boord rijdt”, aldus Connexxion.