Nieuwe sensortech voor autonome auto

Tot nu toe bestaat het standaardmodel voor autonome auto’s uit een combinatie van vier sensortypen: videocamera’s, radar, ultrasone sensoren en lidar. Iedereen werkt ermee, van Aptiv tot Waymo. Het wordt echter steeds duidelijker dat het huidige model wellicht niet goed genoeg is.

Videocamera’s hebben last van weerspiegelingen, radarsystemen kunnen de relatieve snelheid van een object inschatten maar zijn bijziend, ultrasone sensoren zien alleen objecten die zich dichtbij het voertuig bevinden en lidar heeft een beperkt bereik en heeft problemen in de regen. Ook de beste AI software biedt geen uitkomst als de data incompleet is.

Nachtkijkers

Er staan nu bedrijven op die het anders aanpakken, zoals FLIR, Seek Thermal en AdaSky. Deze techbedrijven maken gebruik van infraroodcamera’s die in staat zijn om op honderden meters een mens of dier te zien, zelfs in zware regenval. De techniek wordt ook toegepast in nachtkijkers, de camera’s zijn hiermee zeer geschikt voor slechte weersomstandigheden zoals mist, regen en sneeuw maar ze zijn bijvoorbeeld ook in staat om door rook heen te kijken en worden daarom vaak gebruikt voor reddingsoperaties.

Obscuur

Meer obscuur is technologie om ‘ondergronds’ te kijken. Het bedrijf WaveSense kan een radarsysteem onder een voertuig plaatsen dat een digitale vingerafdruk maakt van de geologische eigenschappen onder de auto. De auto ‘weet’ hierdoor precies waar deze zich bevindt en komt niet in verwarring door veranderingen bovengronds, iets waar andere systemen wel last van hebben. Of, zoals de chief executive van WaveSense Tarik Bolat laat weten: “Je hebt geluk als je een lidar-kaart vijf minuten stabiel kan houden.”

Veel te halen

Tegelijkertijd werken verschillende sensorleveranciers aan het verbeteren van de standaardtechnologie voor zelfrijdende auto’s, omdat ook hier nog veel te halen valt zo is de overtuiging. Bedrijven als Luminar en Blackmore Sensors and Analytics werken aan sensoren met een groter bereik en die ook op de snelweg door regen en sneeuw kunnen zien. Arbo Robotics werkt aan een verbeterde radar, een 4D imaging systeem dat op grotere afstand gedetailleerde beelden kan genereren.

Nieuwe sensortech voor autonome auto - Automobielmanagement.nl

Nieuwe sensortech voor autonome auto

Tot nu toe bestaat het standaardmodel voor autonome auto’s uit een combinatie van vier sensortypen: videocamera’s, radar, ultrasone sensoren en lidar. Iedereen werkt ermee, van Aptiv tot Waymo. Het wordt echter steeds duidelijker dat het huidige model wellicht niet goed genoeg is.

Videocamera’s hebben last van weerspiegelingen, radarsystemen kunnen de relatieve snelheid van een object inschatten maar zijn bijziend, ultrasone sensoren zien alleen objecten die zich dichtbij het voertuig bevinden en lidar heeft een beperkt bereik en heeft problemen in de regen. Ook de beste AI software biedt geen uitkomst als de data incompleet is.

Nachtkijkers

Er staan nu bedrijven op die het anders aanpakken, zoals FLIR, Seek Thermal en AdaSky. Deze techbedrijven maken gebruik van infraroodcamera’s die in staat zijn om op honderden meters een mens of dier te zien, zelfs in zware regenval. De techniek wordt ook toegepast in nachtkijkers, de camera’s zijn hiermee zeer geschikt voor slechte weersomstandigheden zoals mist, regen en sneeuw maar ze zijn bijvoorbeeld ook in staat om door rook heen te kijken en worden daarom vaak gebruikt voor reddingsoperaties.

Obscuur

Meer obscuur is technologie om ‘ondergronds’ te kijken. Het bedrijf WaveSense kan een radarsysteem onder een voertuig plaatsen dat een digitale vingerafdruk maakt van de geologische eigenschappen onder de auto. De auto ‘weet’ hierdoor precies waar deze zich bevindt en komt niet in verwarring door veranderingen bovengronds, iets waar andere systemen wel last van hebben. Of, zoals de chief executive van WaveSense Tarik Bolat laat weten: “Je hebt geluk als je een lidar-kaart vijf minuten stabiel kan houden.”

Veel te halen

Tegelijkertijd werken verschillende sensorleveranciers aan het verbeteren van de standaardtechnologie voor zelfrijdende auto’s, omdat ook hier nog veel te halen valt zo is de overtuiging. Bedrijven als Luminar en Blackmore Sensors and Analytics werken aan sensoren met een groter bereik en die ook op de snelweg door regen en sneeuw kunnen zien. Arbo Robotics werkt aan een verbeterde radar, een 4D imaging systeem dat op grotere afstand gedetailleerde beelden kan genereren.