Huawei zet zwaar in op zelfrijdende auto en EV

Het Chinese technologieconcern Huawei gaat dit jaar rond de 840 miljoen euro investeren in autonoom rijden en elektrische voertuigen. Bestuursvoorzitter Eric Xu stelt dat het bij die ontwikkelingen al verder is dan Tesla. Zo heeft een auto met Huawei’s technologie volgens hem meer dan 1.000 kilometer aan één stuk afgelegd zonder dat menselijk ingrijpen nodig was.

Huawei ziet zich al tijden ernstig in haar groei beperkt door beschuldigingen, met name van Amerikaanse kant, dat het sterke banden heeft met het Chinese leger en via haar technologie – zoals in smartphones – informatie kan doorspelen. Om die rem op de ontwikkeling voor te zijn, kiest het Chinese concern voor nieuwe activiteiten waaronder in de mobiliteit. Xu: “De smart car business krijgt één van de zwaarste investeringen van Huawei. China krijgt er jaarlijks 30 miljoen auto’s bij en dat aantal neemt nog verder toe. Zelfs als we niets zouden doen op de markten buiten China, dan is het al een erg grote business voor Huawei.’’

Geen nieuwkomer

Het plan is om auto’s door derde partijen te laten bouwen maar dan wel onder het bekende merk van Huawei zelf op de markt te brengen, een aanpak die ook Apple lijkt te volgen. Om dat te bereiken gaat het Chinese concern samenwerken met BAIC Group, Chongqing Automobile Co en Guangzhou Automobile Group. Het is de bedoeling de eerste modellen al op korte termijn aan de buitenwereld te presenteren. Huawei is overigens geen nieuwkomer in de autowereld want de info- en entertainmentsystemen van het bedrijf zijn onder meer te vinden in bepaalde modellen van Mercedes-Benz.

Huawei zet zwaar in op zelfrijdende auto en EV - Automobielmanagement.nl

Huawei zet zwaar in op zelfrijdende auto en EV

Het Chinese technologieconcern Huawei gaat dit jaar rond de 840 miljoen euro investeren in autonoom rijden en elektrische voertuigen. Bestuursvoorzitter Eric Xu stelt dat het bij die ontwikkelingen al verder is dan Tesla. Zo heeft een auto met Huawei’s technologie volgens hem meer dan 1.000 kilometer aan één stuk afgelegd zonder dat menselijk ingrijpen nodig was.

Huawei ziet zich al tijden ernstig in haar groei beperkt door beschuldigingen, met name van Amerikaanse kant, dat het sterke banden heeft met het Chinese leger en via haar technologie – zoals in smartphones – informatie kan doorspelen. Om die rem op de ontwikkeling voor te zijn, kiest het Chinese concern voor nieuwe activiteiten waaronder in de mobiliteit. Xu: “De smart car business krijgt één van de zwaarste investeringen van Huawei. China krijgt er jaarlijks 30 miljoen auto’s bij en dat aantal neemt nog verder toe. Zelfs als we niets zouden doen op de markten buiten China, dan is het al een erg grote business voor Huawei.’’

Geen nieuwkomer

Het plan is om auto’s door derde partijen te laten bouwen maar dan wel onder het bekende merk van Huawei zelf op de markt te brengen, een aanpak die ook Apple lijkt te volgen. Om dat te bereiken gaat het Chinese concern samenwerken met BAIC Group, Chongqing Automobile Co en Guangzhou Automobile Group. Het is de bedoeling de eerste modellen al op korte termijn aan de buitenwereld te presenteren. Huawei is overigens geen nieuwkomer in de autowereld want de info- en entertainmentsystemen van het bedrijf zijn onder meer te vinden in bepaalde modellen van Mercedes-Benz.