Top dossiers

, 19 april 2017 14:22

Kansel

Een van mijn disgenoten keek me vragend en tegelijk hoopvol aan: voel ik daar een column aankomen? We waren sowieso al wat balorig, de feestavond in het automuseum was tot dan ronduit rommelig verlopen. De organisatie leek het niettemin leuk om tussen de prijsuitreikingen door ook nog wat experts aan het woord te laten. Na een wat morsige nerd van Google (of Microsoft, ik ben het eerlijk gezegd vergeten) betrad een bobo van een grote autofabrikant het toneel. En hij had er zin in. Eerst even die ouderwetse automannen wat schrik aanjagen met wat cijfers over het teruglopend gebruik van ons alom geliefde product, om langzaam toe te werken naar de uitsmijter: we weten niet of we in de toekomst nog wel dealers nodig hebben.

'
1/1
Meer over
Clem Dickmann

Na een wat morsige nerd van Google (of Microsoft, ik ben het eerlijk gezegd vergeten) betrad een bobo van een grote autofabrikant het toneel. En hij had er zin in. Eerst even die ouderwetse automannen wat schrik aanjagen met wat cijfers over het teruglopend gebruik van ons alom geliefde product, om langzaam toe te werken naar de uitsmijter: we weten niet of we in de toekomst nog wel dealers nodig hebben.

De keuken maakte zich langzaam op voor het uitserveren van de volgende gang. In de zaal klonk intussen verontwaardigd gesis. En terecht zou ik zeggen. Waar haalt zo'n bureaumannetje de euvele moed vandaan voor zo'n losse flodder? Rap terug naar je kantoor om eens flink je mond te spoelen.

Alleen al vanuit een oogpunt van partnerschap zou je zo'n opmerking voor je moeten houden. Pas op, ik behoor niet tot diegenen die tot in lengten der dagen een onveranderende rol ziet weggelegd voor autoretailers. Verre van dat zelfs. Iedere weldenkende dealer ziet dit lijk natuurlijk ook al drijven. Maar het is de plek en de vrijblijvendheid die mij stoort. Daarbij, hoe kun je vandaag in vredesnaam nog eisen stellen aan je dealers als de komende jaren dit zwaard van Damocles boven het contract bungelt?

Nee, neem dan een voorbeeld aan de baas van Ford die de Amerikaanse dealers onlangs nog zijn belangrijkste partners noemde op weg naar een glorieuze toekomst. Tuurlijk, dat gelooft ook niet iedereen. Maar het is in ieder geval een uitgangspunt waarop je kunnen bouwen - en desnoods ook kunt afbouwen. Alhoewel, van dat afbouwen lijkt nog even helemaal geen sprake. De jongste editie van de trendsettende Genève-salon was er weer een volgens klassieke beginselen: dikke auto's, grote motoren, topdesign en hier en daar ook wat aandacht voor de actualiteit, in dit geval voor duurzaamheid.

Even weer lijkt de teloorgang van de auto - en daarmee die van de dealer - weer wat uitgesteld. Voor hoe lang? Niemand die het weet. Menig dealer zal weer even opgelucht ademhalen, het gaat immers best lekker. Maar de meesten laten zich echt niet in slaap sussen. Importeurs en fabrikanten met een toekomstvisie op autoretail kunnen zich melden. Niet op de risicoloze en afstandelijke kansel, maar in een gelijkwaardige dialoog binnen de muren van de directiekamer.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Commentaar per rubriek

AM 3 maanden gratis proberen?

     Afbeelding abo
groen

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1765)...

Bas van Putten in Autoweek over auto-design

Bas van Putten in Autoweek over auto-design

GRATIS proefnummer

Wilt u Automobiel Management nu éénmalig GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN