Top dossiers

, 16 juni 2016 13:58

Het einde van de auto

Ik duw de gedachte steeds van me weg, maar geregeld bekruipt hij me: dat het einde van de auto nabij is. Niet als transportmiddel, maar als begerenswaardig object met een geweldige historie.

Als een machine waarin enorm veel vakmanschap is geïnvesteerd en waarmee grote daden zijn verricht; de auto als een kunstwerk met een unieke, alomvattende eigen schoonheid; de auto als een ingenieus en complex apparaat dat een speciale vaardigheid vraagt om te besturen, dat verrukkelijke geluiden produceert en waarvan je een mensenleven lang kunt houden.

Er zijn wat tekenen aan de wand: steeds meer gemeenten willen auto's van bepaalde leeftijden weren, de voorspelde, vergaande elektrificatie van het wagenpark, de wens van sommige politici om auto's met klassieke verbrandingsmotoren te weren en natuurlijk de komst van de autonome auto. Hoewel ik niemand ken die daar heel erg op zit te wachten, bestaat er kennelijk grote interesse in, afgaande op de energie die erin wordt gestoken en de opgewonden verhalen in de lekenpers.

Als er over een jaar of 50 heel veel elektrische autonome auto's rond rijden, vreugdeloze transportobjecten zonder kraak of smaak, zullen er dan nog jonge mensen zijn wier handen jeuken om een verbrandingsmotor te starten en zich al schakelend, gasgevend en remmend in het verkeer te begeven? Er komt een moment dat de menselijke bestuurder een minderheid in het verkeer zal zijn en van daaruit een ongewenst iemand wordt.
Misschien wordt het ooit verboden om zelf een auto te besturen - want je vormt een onvoorspelbare entiteit in je MG B en daarmee een grote risicofactor in het zero victims verkeer van de toekomst. Auto's hebben dan wellicht niet eens meer een stuur en voor het hebben van een rijbewijs zal geen enkele noodzaak meer bestaan - laat staan rijonderricht. Mensen die dan nog weten hoe je vijftig jaar geleden een auto bestuurde, zullen dan zeldzame figuren zijn.

Wat zal er over een jaar of vijftig met al onze klassiekers gebeurd zijn? En waarmee zullen Ferrari en Porsche zich dan profileren als auto's zich volautomatisch aan alle limieten houden en het geringste risico vermijden? Ik vrees dat binnen een halve eeuw alle bestaansredenen zullen zijn weggevallen voor fabrikanten die zich vooral richten op auto's als genotinstrument. Zal autosport er nog zijn? Waarschijnlijk zal de Formule 1 in een wereld vol autonome elektromobielen nauwelijks interessanter gevonden worden dan bijvoorbeeld paardenraces nu. Rallysport over vijftig jaar? Kansloos.... Houd je van auto's? Geniet er dan vooral nu van, want mooier wordt het niet.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Commentaar per rubriek

PRODUCT VAN DE MAAND

AM 3 maanden gratis proberen?

     Afbeelding abo
groen

Van onze Partners meer (2)...

AVN Group

Centraal Beheer Achmea Apeldoorn

Quote van de dag meer (1751)...

DS-topman Yves Bonnefont in het Noordhollands Dagblad.

DS-topman Yves Bonnefont in het Noordhollands Dagblad.

GRATIS proefnummer

Wilt u Automobiel Management nu éénmalig GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN