Doyen vaart een eigen koers

Doyen Auto Nederland heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in uitbreiding van het productaanbod en de beschikbaarheid van haar onderdelen richting grossiers. Er kwamen nieuwe productlijnen waaronder diverse A-merken en er werden twee logistieke centra gebouwd, in Zwolle en Waalwijk. Ook introduceert Doyen dit jaar een nieuw bestelsysteem: Salto. Bij al dit nieuws hoort ook een nieuwe merkidentiteit.

"Elke productlijn van Doyen heeft minimaal twee A-merken en grossiers hebben alle dagen vanuit het centrale magazijn in Seneffe (Brussel) de beschikking over een voorraad van dertigduizend vierkante meter. In Nederland worden de klanten nu ook ondersteund door de twee depots voor de daglevering zodat we de logistiek nog fijnmaziger kunnen inrichten en dichter bij de klant kunnen zijn", meldt Doyen bij monde van directeur Marcel Streppel.

Nieuw bestelsysteem

Ook introduceert Doyen in het najaar van 2014 een compleet nieuw bestelsysteem voor grossiers en autobedrijven meldt Streppel niet zonder trots. Hij denkt hiermee een flinke stap voorwaarts te maken als het gaat om efficiency en kostenbesparing. "Salto staat voor Sales Tools. Veel bestelsystemen die nu op de markt zijn werken op zich goed, maar door beperkte functionaliteit is er altijd de kans dat je het verkeerde onderdeel bestelt. Zeker met de toenemende complexiteit van voertuigen en de enorme variëteit in modellen en uitvoeringen is dit een groeiend probleem."

Om zeker te zijn dat ze niet misgrijpen, bestellen garagisten meerdere onderdelen en sturen ze een aanzienlijk deel weer terug. Een tijdrovende en kostbare gang van zaken, waaraan het nieuwe bestelsysteem Salto een eind moet maken. De foutenkans is hiermee tot een minimum beperkt. "In feite hebben autobedrijven een bijna honderd procent fit bij het bestellen van onderdelen. Dat is echt een grote stap voorwaarts."

Nieuwe identiteit

De recente investeringen hebben het bedrijf klaargestoomd voor een sterkere marktbenadering en stellen Doyen in staat een duidelijker stempel te drukken op het distributeurslandschap in Nederland. Want alhoewel Doyen al negentig jaar een Europese distributeur is van onderdelen voor reparatie en onderhoud van auto’s doet het bedrijf veel meer dan dat en wil het nu ook juist die activiteiten naar voren brengen: logistiek, productpresentaties en marketingondersteuning.

Bij dit nieuwe elan hoort daarom een geheel nieuwe uitstraling, die op 2 juli werd onthuld. Doyen kiest voor een nieuw logo om het imago op te frissen en de echte identiteit van totaalleverancier te onthullen. Het oogt moderner en strakker en draagt de drie waarden uit die het kloppend hart vormen van de activiteiten van Doyen: innovatie, flexibiliteit en expertise. De keuze voor het merk ‘Doyen’ verwijst naar de naam van zijn stichter, Daniel Doyen. Zo wordt het duurzame karakter nogmaals benadrukt. De warme, rode kleur neemt de fakkel over van het formele blauw dat het merk voorheen vertegenwoordigde. "Hiermee willen we onze kernwaarden meer naar voren brengen want Doyen is meer dan een onderdelenleverancier. Alle dienstverlening hieromheen geven ons een eigen gezicht en maken dat Doyen een unieke keuze biedt."

Persoonlijke benadering

De recente gang voorwaarts van Doyen heeft geleid tot een aanzienlijke omzetgroei. Een knappe prestatie in een markt waar elke euro telt en een ontwikkeling waar niet alleen Doyen maar ook het grossiersnetwerk van profiteert. Desondanks wordt de menselijke maat niet uit het oog verloren. "Natuurlijk zetten we in op het ruime productaanbod, een sterk distributienetwerk en krachtige marktondersteuning. Maar wat ons echt onderscheidt is dat we met een persoonlijke benadering de harten van Nederlandse grossiers kunnen winnen. We willen een persoonlijke relatie aangaan met de klant, veel samen doen en samen keuzes maken om met allebei de partijen er beter van te worden. Dat blijft altijd voorop staan."

Doyen vaart een eigen koers - Automobielmanagement.nl

Doyen vaart een eigen koers

Doyen Auto Nederland heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in uitbreiding van het productaanbod en de beschikbaarheid van haar onderdelen richting grossiers. Er kwamen nieuwe productlijnen waaronder diverse A-merken en er werden twee logistieke centra gebouwd, in Zwolle en Waalwijk. Ook introduceert Doyen dit jaar een nieuw bestelsysteem: Salto. Bij al dit nieuws hoort ook een nieuwe merkidentiteit.

"Elke productlijn van Doyen heeft minimaal twee A-merken en grossiers hebben alle dagen vanuit het centrale magazijn in Seneffe (Brussel) de beschikking over een voorraad van dertigduizend vierkante meter. In Nederland worden de klanten nu ook ondersteund door de twee depots voor de daglevering zodat we de logistiek nog fijnmaziger kunnen inrichten en dichter bij de klant kunnen zijn", meldt Doyen bij monde van directeur Marcel Streppel.

Nieuw bestelsysteem

Ook introduceert Doyen in het najaar van 2014 een compleet nieuw bestelsysteem voor grossiers en autobedrijven meldt Streppel niet zonder trots. Hij denkt hiermee een flinke stap voorwaarts te maken als het gaat om efficiency en kostenbesparing. "Salto staat voor Sales Tools. Veel bestelsystemen die nu op de markt zijn werken op zich goed, maar door beperkte functionaliteit is er altijd de kans dat je het verkeerde onderdeel bestelt. Zeker met de toenemende complexiteit van voertuigen en de enorme variëteit in modellen en uitvoeringen is dit een groeiend probleem."

Om zeker te zijn dat ze niet misgrijpen, bestellen garagisten meerdere onderdelen en sturen ze een aanzienlijk deel weer terug. Een tijdrovende en kostbare gang van zaken, waaraan het nieuwe bestelsysteem Salto een eind moet maken. De foutenkans is hiermee tot een minimum beperkt. "In feite hebben autobedrijven een bijna honderd procent fit bij het bestellen van onderdelen. Dat is echt een grote stap voorwaarts."

Nieuwe identiteit

De recente investeringen hebben het bedrijf klaargestoomd voor een sterkere marktbenadering en stellen Doyen in staat een duidelijker stempel te drukken op het distributeurslandschap in Nederland. Want alhoewel Doyen al negentig jaar een Europese distributeur is van onderdelen voor reparatie en onderhoud van auto’s doet het bedrijf veel meer dan dat en wil het nu ook juist die activiteiten naar voren brengen: logistiek, productpresentaties en marketingondersteuning.

Bij dit nieuwe elan hoort daarom een geheel nieuwe uitstraling, die op 2 juli werd onthuld. Doyen kiest voor een nieuw logo om het imago op te frissen en de echte identiteit van totaalleverancier te onthullen. Het oogt moderner en strakker en draagt de drie waarden uit die het kloppend hart vormen van de activiteiten van Doyen: innovatie, flexibiliteit en expertise. De keuze voor het merk ‘Doyen’ verwijst naar de naam van zijn stichter, Daniel Doyen. Zo wordt het duurzame karakter nogmaals benadrukt. De warme, rode kleur neemt de fakkel over van het formele blauw dat het merk voorheen vertegenwoordigde. "Hiermee willen we onze kernwaarden meer naar voren brengen want Doyen is meer dan een onderdelenleverancier. Alle dienstverlening hieromheen geven ons een eigen gezicht en maken dat Doyen een unieke keuze biedt."

Persoonlijke benadering

De recente gang voorwaarts van Doyen heeft geleid tot een aanzienlijke omzetgroei. Een knappe prestatie in een markt waar elke euro telt en een ontwikkeling waar niet alleen Doyen maar ook het grossiersnetwerk van profiteert. Desondanks wordt de menselijke maat niet uit het oog verloren. "Natuurlijk zetten we in op het ruime productaanbod, een sterk distributienetwerk en krachtige marktondersteuning. Maar wat ons echt onderscheidt is dat we met een persoonlijke benadering de harten van Nederlandse grossiers kunnen winnen. We willen een persoonlijke relatie aangaan met de klant, veel samen doen en samen keuzes maken om met allebei de partijen er beter van te worden. Dat blijft altijd voorop staan."