Onderdelengigant Marelli financieel in zwaar weer

De Japanse leverancier van auto-onderdelen Marelli Holdings zit in zwaar weer. Het bedrijf, in 2019 ontstaan uit de fusie van Fiat’s onderdelenbedrijf Magnetti Marelli en het Japanse Calsonic Kansei, gaat gebukt onder een miljardenschuld.

Een poging om tot een overeenkomst te komen met schuldeisers is mislukt maar Marelli heeft van een rechtbank in Tokyo nog eens een maand de tijd gekregen voor een nieuw overleg, meldt onder meer de Japan Times.

Grootste

De Italiaanse tak van Magnetti werd eind 2018 door Fiat Chrysler Automobile verkocht aan investeringsmaatschappij KKR. Dat fuseerde het bedrijf vervolgens met Calsonic Kansei tot Marelli, waarmee één van de grootste fabrikanten van auto-onderdelen ter wereld ontstond. De onderneming telt meer dan 80 fabrieken en 54.000 werknemers en draaide vorig jaar een omzet van 10,6 miljard euro. In Europa staan de fabrieken onder meer in Italië, Duitsland, Frankrijk, Polen, Groot-Brittannië en Spanje. Behalve Fiat en zustermerken binnen Stellantis is ook Nissan één van de grote afnemers.

Nieuw geld

KKR heeft toegezegd nieuw geld in het bedrijf te pompen mits de schuldeisers in ieder geval een deel van hun eisen terugschroeven. Ze zouden er mee akkoord moeten gaan om zo’n 3,3 miljard dollar aan schulden af te schrijven. KKR zegt er alle vertrouwen in te hebben dat er uiteindelijk een akkoord uit de bus kan komen.

Lees ook:
Japanners kopen onderdelendochter Magneti Marelli van Fiat Chrysler

Onderdelengigant Marelli financieel in zwaar weer - Automobielmanagement.nl

Onderdelengigant Marelli financieel in zwaar weer

De Japanse leverancier van auto-onderdelen Marelli Holdings zit in zwaar weer. Het bedrijf, in 2019 ontstaan uit de fusie van Fiat’s onderdelenbedrijf Magnetti Marelli en het Japanse Calsonic Kansei, gaat gebukt onder een miljardenschuld.

Een poging om tot een overeenkomst te komen met schuldeisers is mislukt maar Marelli heeft van een rechtbank in Tokyo nog eens een maand de tijd gekregen voor een nieuw overleg, meldt onder meer de Japan Times.

Grootste

De Italiaanse tak van Magnetti werd eind 2018 door Fiat Chrysler Automobile verkocht aan investeringsmaatschappij KKR. Dat fuseerde het bedrijf vervolgens met Calsonic Kansei tot Marelli, waarmee één van de grootste fabrikanten van auto-onderdelen ter wereld ontstond. De onderneming telt meer dan 80 fabrieken en 54.000 werknemers en draaide vorig jaar een omzet van 10,6 miljard euro. In Europa staan de fabrieken onder meer in Italië, Duitsland, Frankrijk, Polen, Groot-Brittannië en Spanje. Behalve Fiat en zustermerken binnen Stellantis is ook Nissan één van de grote afnemers.

Nieuw geld

KKR heeft toegezegd nieuw geld in het bedrijf te pompen mits de schuldeisers in ieder geval een deel van hun eisen terugschroeven. Ze zouden er mee akkoord moeten gaan om zo’n 3,3 miljard dollar aan schulden af te schrijven. KKR zegt er alle vertrouwen in te hebben dat er uiteindelijk een akkoord uit de bus kan komen.

Lees ook:
Japanners kopen onderdelendochter Magneti Marelli van Fiat Chrysler