De volumes in de bandenhandel waren 11,8 procent hoger en daarnaast kon Michelin in het autosegment profiteren van een erg gunstige verhouding tussen originele (eerste plaatsing) banden en de vervangingsmarkt. Bovendien kon Michelin de prijzen verhogen. Daardoor lukte het de inflatie aan de inkoopkant te compenseren. De business bij speciaal banden, zoals voor landbouw- en mijnmachines, had echter te lijden onder een tekort aan arbeidskrachten, verstoringen in de leverketen en kosteninflatie.

Winstuitkering

CEO Florent Menegaux: “Michelin leverde erg goede resultaten onder buitengewoon moeilijke omstandigheden.  We zullen de toewijding van onze medewerkers belonen, met name door een substantiële verhoging van de variabele winstuitkering. We kijken met vertrouwen uit naar de verdere toepassing van onze Michelin in Motion-strategie.’’

Het Franse bandenbedrijf moet dit jaar en volgend jaar ruim 2 miljard euro investeren in het verbeteren en moderniseren van haar fabrieken. Door coronasluitingen en andere beperkingen is daar een achterstand ontstaan.

Lees ook:
Michelin en Bridgestone willen meer gebruik van ‘carbon black’