Dat meldt KwikFit op basis van een check bij 2.142 auto’s, uitgevoerd door JES Marketing Onderzoek. KwikFit zegt bewust de term ‘wegdekaandeel’ te gebruiken, omdat de meting kijkt waar Nederlanders echt op rijden. ‘Marktaandeel’ daarentegen wordt opgesteld naar aanleiding van de verkoopcijfers van de fabrikanten.

De meting door JES leert dat nog steeds de meeste auto’s in Nederland op Michelin staan (aandeel van 19%). De Fransen worden op de voet gevolgd door Continental, met een marktaandeel van 18,3%.

Een kleine 5,6 procent van het wagenpark heeft de winterbanden na de winter van 2013-2014 niet gewisseld, blijkt uit de nieuwste KwikFit Bandenmonitor – de zesde. "Automobilisten met winterbanden willen niet investeren in een nieuwe set zomerbanden. Wij zien dat ze nog steeds op de kosten letten en auto-onderhoud uitstellen," stelt Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit.

Het percentage mensen dat kiest voor de vierseizoenenband stijgt verder, van 3,3% in de zomer van 2013 naar 3,9% in 2014. In aantallen gaat het om ruim 309 duizend automobilisten. Bij de merken is de top tien goed voor ruim 74% van het totaal aantal gemonteerde banden. Bij de grote vijf (Michelin, Continental, Bridgestone, Goodyear en Pirelli) loopt echter het marktaandeel terug: 60,3% in 2012, 55,5% in 2013 en 54,1 procent dit najaar. Vredestein groeit in marktaandeel van 5,5% naar 6,2%. De groei in de winterbandenmarkt zet volgens KwikFit nu ook door bij de zomerbanden. De stijging van de Koreaanse merken is tot stilstand gekomen; bij Hankook is zelfs een lichte daling van het wegdekaandeel zichtbaar.