Worldpac heeft 115 vestigingen, bedient een netwerk van ruim dertigduizend onafhankelijke autobedrijven en kende in 2014 een omzet van meer dan 1 miljard dollar.

Met de aansluiting komt het totale inkoopvolume van de GroupAuto-organisatie op ruim 8,3 miljard euro. Volgens Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto Nederland, is er veel synergie. Worldpac richt zich in Noord-Amerika vooral op Europese en Japanse voertuigen, met de levering van onderdelen van matching quality. Freek Blekxtoon: “De globalisering en schaalvergroting neemt toe. Voor onze GroupAuto organisatie is Worldpac een welkome aanvulling in dat proces. Zij verkopen logischerwijs veel eerstemontagekwaliteit onderdelen van dezelfde fabrikanten waarmee wij in Europa werken. Het bundelen van krachten is natuurlijk een ongoing internationaal proces. Amerikaanse bedrijven als LKQ en wellicht binnenkort ook NAPA richten zich op Europa, dus omgekeerd richten Europese organisaties zoals de onze zich op Amerika en Canada.”

GroupAuto heeft overigens al een aantal jaren voet aan de grond in Zuid-Amerika. Worldpac is onderdeel van het concern Advance Auto Parts en sinds 1 juli jl. formeel lid van GroupAuto International, met Parijs als hoofdkantoor. GroupAuto International is nu in ruim veertig landen actief. In Nederland werkt GroupAuto samen met LKQ’s onderdelendistributieorganisatie Fource.