Lagere groei China beperkt winst toeleveranciers

De afnemende groei van de autoverkopen in China betekenen voor Duitse toeleveranciers waarschijnlijk een dalende winst. Dat meldt de Commerzbank in een dinsdag verschenen marktanalyse.

Bijkomend probleem is dat ook in de VS de groei aan het minderen is. In China gelden echter extra kostenverhogende overheidsmaatregelen ten aanzien van uitstoot en veiligheid.

Op de Europese thuismarkt gaat het na de crisisjaren weliswaar bergopwaarts, maar met uitzondering van Oost-Europa is er op de lange termijn alleen sprake van inhaaltrajecten, niet van echte groei. Positief is dat de gemiddelde rendementen vorig jaar tussen de 7 en 7,5 procent bedroegen, het hoogste niveau sinds lange tijd. Of het zo blijft, zal sterk worden bepaald door opkomende markten en productgroepen.

Tot nu toe halen Duitse toeleveranciers 36 procent van hun omzet in het buitenland. Na de EU is China de belangrijkste afzetmarkt. Probleem is dat niet alleen de Tier 1 maar ook Tier 2 en 3-producten hun opdrachtgevers naar het buitenland (China, Mexico) zullen moeten volgen. Meer en meer verlangen autofabrikanten immers dat componenten en onderdelen worden vervaardigd in de nabijheid van hun bestemming – de autofabriek. Niet voldoen aan die eis kan gevolgen hebben voor de orders in Duitsland zelf, aldus de Commerzbank in haar studie.

Lagere groei China beperkt winst toeleveranciers - Automobielmanagement.nl

Lagere groei China beperkt winst toeleveranciers

De afnemende groei van de autoverkopen in China betekenen voor Duitse toeleveranciers waarschijnlijk een dalende winst. Dat meldt de Commerzbank in een dinsdag verschenen marktanalyse.

Bijkomend probleem is dat ook in de VS de groei aan het minderen is. In China gelden echter extra kostenverhogende overheidsmaatregelen ten aanzien van uitstoot en veiligheid.

Op de Europese thuismarkt gaat het na de crisisjaren weliswaar bergopwaarts, maar met uitzondering van Oost-Europa is er op de lange termijn alleen sprake van inhaaltrajecten, niet van echte groei. Positief is dat de gemiddelde rendementen vorig jaar tussen de 7 en 7,5 procent bedroegen, het hoogste niveau sinds lange tijd. Of het zo blijft, zal sterk worden bepaald door opkomende markten en productgroepen.

Tot nu toe halen Duitse toeleveranciers 36 procent van hun omzet in het buitenland. Na de EU is China de belangrijkste afzetmarkt. Probleem is dat niet alleen de Tier 1 maar ook Tier 2 en 3-producten hun opdrachtgevers naar het buitenland (China, Mexico) zullen moeten volgen. Meer en meer verlangen autofabrikanten immers dat componenten en onderdelen worden vervaardigd in de nabijheid van hun bestemming – de autofabriek. Niet voldoen aan die eis kan gevolgen hebben voor de orders in Duitsland zelf, aldus de Commerzbank in haar studie.