Beroemde naam Van Doorne’s Transmissie verdwijnt definitief

Van Doorne’s Transmissie heet vanaf vandaag 1 december Bosch Transmission Technology. De nieuwe benaming, waardoor een beroemde Nederlandse naam uit de autohistorie verdwijnt, moet helpen het succes in nieuwe markten in Azië en daarbuiten verder uit te breiden en te versterken, verklaart Bosch.

Verder bevestigt de naam de reputatie van Bosch als expert op het gebied van automotive technologie, vindt het bedrijf. Het nieuwe Bosch Transmission Technology gaat terug tot 1958 met de lancering van de DAF 600 Variomatic door Hub van Doorne. Van Doorne begon na zijn pensionering in 1965 aan de uitwerking van zijn ideeën voor een nieuwe generatie automatische versnellingsbak. Voor de verdere ontwikkeling en eerste serieproductie van de nieuwe generatie, beter bekend als Transmatic en later continu variabele transmissie (cvt) werd in 1972 in Tilburg Van Doorne’s Transmissie opgericht. Na jaren van onderzoek en ontwikkeling werd in 1985 gestart met de massaproductie van de stalen duwschakelband. In de daarop volgende jaren werd het succes van de cvt gestaag uitgebouwd en in 1995 door Bosch overgenomen.

De jaarproductie van stalen duwbanden steeg van circa 250 duizend stuks naar meer dan twee miljoen stuks in 2008. Ook de vooruitzichten zijn positief, zegt algemeen directeur Detlef Classe. "De alsmaar toenemende vraag naar zuinigere auto’s en verlaging van de CO2-uitstoot spelen ons in de kaart. Het aantal cvt-toepassingen is behoorlijk gestegen en ook de interesse van de opkomende markten in het cvt-concept is meer dan interessant te noemen. Te zamen met de productielocatie in Vietnam verwachten wij binnen nu en vijf jaar een totale jaarproductie van ongeveer vijf miljoen duwbanden."

Meer dan negenhonderd medewerkers heeft Bosch Transmission Technology nu. Het competence centre in Tilburg wordt ondersteund door gespecialiseerde satellietkantoren in Farmington Hills (VS), Shanghai (China), Shibuya (Japan) en de tweede productielocatie in Ho Chi Minh City, Vietnam. Zie ook www.bosch.com.

Beroemde naam Van Doorne’s Transmissie verdwijnt definitief - Automobielmanagement.nl

Beroemde naam Van Doorne’s Transmissie verdwijnt definitief

Van Doorne’s Transmissie heet vanaf vandaag 1 december Bosch Transmission Technology. De nieuwe benaming, waardoor een beroemde Nederlandse naam uit de autohistorie verdwijnt, moet helpen het succes in nieuwe markten in Azië en daarbuiten verder uit te breiden en te versterken, verklaart Bosch.

Verder bevestigt de naam de reputatie van Bosch als expert op het gebied van automotive technologie, vindt het bedrijf. Het nieuwe Bosch Transmission Technology gaat terug tot 1958 met de lancering van de DAF 600 Variomatic door Hub van Doorne. Van Doorne begon na zijn pensionering in 1965 aan de uitwerking van zijn ideeën voor een nieuwe generatie automatische versnellingsbak. Voor de verdere ontwikkeling en eerste serieproductie van de nieuwe generatie, beter bekend als Transmatic en later continu variabele transmissie (cvt) werd in 1972 in Tilburg Van Doorne’s Transmissie opgericht. Na jaren van onderzoek en ontwikkeling werd in 1985 gestart met de massaproductie van de stalen duwschakelband. In de daarop volgende jaren werd het succes van de cvt gestaag uitgebouwd en in 1995 door Bosch overgenomen.

De jaarproductie van stalen duwbanden steeg van circa 250 duizend stuks naar meer dan twee miljoen stuks in 2008. Ook de vooruitzichten zijn positief, zegt algemeen directeur Detlef Classe. "De alsmaar toenemende vraag naar zuinigere auto’s en verlaging van de CO2-uitstoot spelen ons in de kaart. Het aantal cvt-toepassingen is behoorlijk gestegen en ook de interesse van de opkomende markten in het cvt-concept is meer dan interessant te noemen. Te zamen met de productielocatie in Vietnam verwachten wij binnen nu en vijf jaar een totale jaarproductie van ongeveer vijf miljoen duwbanden."

Meer dan negenhonderd medewerkers heeft Bosch Transmission Technology nu. Het competence centre in Tilburg wordt ondersteund door gespecialiseerde satellietkantoren in Farmington Hills (VS), Shanghai (China), Shibuya (Japan) en de tweede productielocatie in Ho Chi Minh City, Vietnam. Zie ook www.bosch.com.