Het is een actie van Mediamarkt, die voor de uitvoering in handen is gegeven aan Erik Jan Teunissen van Automotiveplan. "Het is een landelijke actie waaraan alle Fiat-dealers meewerken. De klant die bij Mediamarkt een Panda koopt bepaalt waar, bij welke dealer dus, de auto wordt geleverd. Het is een samenwerking tussen Mediamarkt, de Nederlandse importeur en de dealervereniging van Fiat."
Voor de actie staat in elke vestiging van Mediamarkt een witte Panda in of bij de winkel. Voor de verkoop is een verkoper aanwezig, die wordt geleverd door de dealer. Bovendien levert Automotiveplan zogenoemde explainers, zeg maar informatieverstrekkers. Teunissen schat dat er minstens 250 stuks van de afgeprijsde Panda worden verkocht. "Maar dan ben ik slechts gematigd tevreden. De potentie is vierhonderd stuks, gebaseerd op de investering van negen miljoen euro in reclame (door Mediamarkt aan de totale weekaanbiedingactie, red). De Panda-verkoop gaat echt landelijk, met opname in de televisiereclame en de huis-aan-huis-folders van Mediamarkt."
De Fiat Panda is zogenaamd een aanbieding bij de aanschaf van een TomTom Via 130 navigatieapparaat. De Panda uit de aanbieding is in principe wit, andere kleuren kunnen wel maar kosten extra. Ook kunnen beperkt verschillen in uitvoering worden geleverd. Er is speciaal ingekocht voor de actie, er staan auto’s op voorraad en er zijn auto’s in aantocht.
Teunissen ondernam al eerder soortgelijke acties met Smartjes en Peugeots 107. "Van de Peugeots verkochten we toen in anderhalf uur tijd 47 auto’s."
€ 9.000.000 reclamebudget op 400 auto’s?
Misschien dat de dealers zich eens gaan afvragen waar hun marge blijft in de overige transacties.
Dus 22.500,- euro per auto investeren om een verkoopprijs te realiseren van 7.999,-? Dus een full option prijs voor een kale “classic” uitvoering met ARCO? Dan heb je het begrepen! Ook die cursus gehad : “Hoe maak ik mijn eigen markt kapot”? Zeer goed opgelet dus!
De zoveelste bevestiging dat italiaanse auto’s en electronica beter niet te combineren zijn.
Nou met Volvo gaat het lekker. Dat gaat rap Saab achterna!
De dealers verkopen verlopig zelf niet 1 Panda meer. Volgens mij hebben ze op school wel rekenkunde gehad, niet blijven hangen zeker, sukkels.
Einde is zoek
@GJ en Koos: Die investering is natuurlijk niet alleen om die Fiat Panda’s te verkopen.
Als dat zo zou zijn dan hebben jullie gelijk. Maar de Mediamarkt bevestigt met deze actie haar positie in de markt. Ze zullen niet direct heel veel Panda;’s verkopen, maar wel meer electronica
9 miljoen aan reclame? Dat geloof je toch zelf niet voor 1 campagne van 1 week (in Nederland).
Zielige vertoning.
Die mediamarkt maakt niet alleen de kleine winkelier kapot maar nu ook de dealer?
Ik zou er noooooit wat kopen. zie ze liever vandaag dan morgen failliet gaan.
Hiermee wordt het dealernetwerk weer voor schut gezet (marge dealer = 219,- incl.BTW)
Geen wonder eerst het dealernet uithollen, en samenvoegen bij de Opel dealers. Dan een terugval met bijna 40% in de verkopen. Nu bij de Media markt. Het is toch voor de consument niet te begrijpen. Net een Panda gekocht bij de officële dealer met misschien een kleine korting en een dag later lezen dat ze 2500 euris door je neus geboord hebben.
Rare lui die Italianen.