D’Ieteren wil drastisch snijden in haar dealernetwerk en heeft de klanten van Latem Motors zelf laten weten dat het per 29 mei eenzijdig de concessie heeft opgezegd. Alle bestelde auto’s zullen niet meer geleverd worden door Latem Motors. Onderhoud en reparaties zijn nog wel mogelijk maar voor garantiewerk moeten Audi-klanten van Latem Motors voortaan naar een andere erkende dealer, schrijft D’Ieteren. Garagehouder Philippe Schotte heeft onlangs nog fors geïnvesteerd in zijn bedrijf en is nu naar de rechter gestapt om het besluit van d’Ieteren ongedaan te maken.

De brief toont volgens economisch dagblad De Tijd ‘aan dat de D’Ieteren met de geplande reorganisatie van zijn dealernet volledig op ramkoers zit met zijn dealers. De beursgenoteerde groep – die ook Volkswagen, Seat en Skoda auto’s invoert – besliste in 2014 het aantal zelfstandige autodealers de volgende vijf jaar terug te brengen van 171 naar 27. Het bedrijf wees ook zelf 27 dealers aan die de andere dealers uit hun regio moeten overnemen door een meerderheid van de aandelen te kopen maar daar zijn velen – waaronder Latem Motors – niet van gediend.

Volgens D’Ieteren kampt 30 tot 40 procent van de dealers met grote financiële moeilijkheden en kan de rendabiliteit enkel worden opgekrikt door een groepering van het aantal concessionarissen. Nu schommelt die rentabiliteit, aldus D’Ieteren, rond 0,5 procent. Dat moet omhoog naar 2 procent. D’Ieteren wil met die grootscheepse organisatie ook zijn marktaandeel opkrikken van 23 naar 25 procent van de Belgische markt.