Dit onderzoek  is uitgevoerd door het Duitse Institut für Automobilwirtschaft (IFA) in opdracht van Dekra Automobil GmbH. De beslissende factor is de teruglopende servicebehoefte. In 2014 zijn er (in Duitsland) nog 150 miljoen werkplaatsuren verkocht maar in het jaar 2025 zullen dat er nog maar 127 miljoen zijn, een daling van vijftien procent.  Uit bedrijfseconomisch standpunt adviseert de studie daarom de bedrijfsgrootte op de kosten te optimaliseren.  Als minimale bedrijfsgrootte houdt IFA twaalf productieve medewerkers in de werkplaats aan. Kleinere bedrijven hebben het nadeel dat ze de noodzakelijke equipment onvoldoende kunnen exploiteren.  Grotere werkplaatsen zouden door de betere benutting kostenvoordelen tot achttien procent ten opzichte van kleinere dealerwerkplaatsen kunnen realiseren.       

Vanwege de druk op de kosten verwachten de experts dat de consolideringsdruk in de aftersales zal toenemen en ook het aantal voertuigen per werkplaats.  In de periode 2008-2014 nam het aantal auto’s per werkplaats met veertien procent toe van 1.262 naar 1.440. Voor het jaar 2025 voorspelt de studie een verdere toename met twintig procent tot ongeveer 1,7 duizend. Omdat het wagenpark is deze periode waarschijnlijk maar met 10,5 procent zal toenemen, ontstaat rekenkundig een consolideringsbehoefte van 9,5 procent.  Dat zou in Duitsland drieduizend bedrijven overbodig maken.

Bovendien zal de groei van de elektromobiliteit een nadelige invloed hebben op het werkaanbod. Uitgaande van een aandeel van batterij-elektrische auto’s tot zo’n vijftien procent in 2025, zou dit een teruggang in werkzaamheden veroorzaken van vier procent.  Voort zijn er de continu langer wordende service-intervallen en het afnemende aantal service-uren per auto. Bovendien daalt aantal noodzakelijke reparaties per auto geleidelijk aan.

De teruggang wordt enigszins gedempt door het feit dat de gemiddelde leeftijd van het wagenpark toeneemt. Het aandeel auto’s in Duitsland die ouder zijn dan acht jaar nam in de periode 2008-2015 toen van 52 procent naar 55 procent.  Men verwacht dat dit aandeel tot het jaar 2025 zal stijgen tot 60 procent. (bron: KFZ-Betrieb)