Dat komt doordat VW de aanvragen voor milieucertificaten voor haar nieuwe 2016-modellen heeft ingetrokken. Dat leidt er toe dat vele duizenden nieuwe auto’s op haventerreinen worden opgeslagen maar niet verder het land in gaan. De ingetrokken aanvragen hebben betrekking op Jetta’s, Golfs, Passats en Beetles. Dat VW de aanvragen voorlopig heeft geschrapt, wekt de indruk dat ook die nieuwe modellen nog altijd met de gewraakte sjoemelsoftware zijn uitgerust. VW stelt dat het nauw samenwerkt met het Amerikaanse milieu-agentschap EPA om de auto’s zo snel mogelijk naar de dealers te brengen. De maatregel is onthuld in een schriftelijke verklaring van (door de VW-top aan de kant geschoven) ceo Michael Horn van VW USA aan het Congres dat een officieel onderzoek ingesteld naar dieselgate. Horn heeft inmiddels ook toegegeven dat hij al sinds begin vorig jaar wist dat er illegale software in de auto’s geïnstalleerd was. De Amerikaanse topman moet vandaag, donderdag 8 oktober, persoonlijk getuigen voor de congrescommissie die het onderzoek uitvoert.