ADAC-Lichttest 2011: helft auto’s deugt niet

Meer dan de helft van de auto’s die de ADAC een verlichtingstest heeft afgenomen vertoont mankementen op dit vlak. Meestal waren de koplampen te hoog of te laag afgesteld.

De conclusie van de ADAC berust op de ervaringen met meer dan tienduizend voertuigen die in oktober zijn bekeken. Dat gebeurde in de achttien keuringsstations, de mobiele stations of bij ADAC-contractpartners. De check was gratis.

Bij ieder derde voertuig was de koplamp bij dimlicht verkeerd afgesteld: hetzij te hoog (veertien procent), te laag (22 procent). De ADAC spreekt van "een verhoogd veiligheidsrisico", dat echter eenvoudig te beperken valt door regelmatig de verlichting te (laten) controleren. De problemen op dit vlak ontstaan door een defecte of stroeve verstelling in het voertuig maar ook door lampen van dubieuze kwaliteit. Dergelijke no names zorgen door de grove productie dat na de lampenwissel de hoogteverstelling niet meer werkt.

Reacties

Ook gelezen dat in Dtsl slecht 7% vd auto\’s met Xenon rijdt en dat er minder doden zouden zijn als men goede en veilige Xenon plaatst helaas after market Xenon in Dtsl niet toegestaan.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op
ADAC-Lichttest 2011: helft auto’s deugt niet - Automobielmanagement.nl

ADAC-Lichttest 2011: helft auto’s deugt niet

Meer dan de helft van de auto’s die de ADAC een verlichtingstest heeft afgenomen vertoont mankementen op dit vlak. Meestal waren de koplampen te hoog of te laag afgesteld.

De conclusie van de ADAC berust op de ervaringen met meer dan tienduizend voertuigen die in oktober zijn bekeken. Dat gebeurde in de achttien keuringsstations, de mobiele stations of bij ADAC-contractpartners. De check was gratis.

Bij ieder derde voertuig was de koplamp bij dimlicht verkeerd afgesteld: hetzij te hoog (veertien procent), te laag (22 procent). De ADAC spreekt van "een verhoogd veiligheidsrisico", dat echter eenvoudig te beperken valt door regelmatig de verlichting te (laten) controleren. De problemen op dit vlak ontstaan door een defecte of stroeve verstelling in het voertuig maar ook door lampen van dubieuze kwaliteit. Dergelijke no names zorgen door de grove productie dat na de lampenwissel de hoogteverstelling niet meer werkt.

Reacties

Ook gelezen dat in Dtsl slecht 7% vd auto\’s met Xenon rijdt en dat er minder doden zouden zijn als men goede en veilige Xenon plaatst helaas after market Xenon in Dtsl niet toegestaan.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op