Franse karteldienst kraakt aftersalesmarkt

De Franse karteldienst, l`Autorité de la concurrence, kraakt de werking van de onderhouds- en reparatiemarkt voor auto´s. Dat komt vooral doordat de fabrikanten de prijzen voor originele zichtbare onderdelen op een hoog peil houden.

Daardoor is een onderhoudsbeurt of reparatie in de tien jaar sinds de eeuwwisseling 28 procent duurder geworden terwijl dat in andere landen juist de andere kant op is gegaan. Volgens directeur Bruno Lasserre van de Franse NMa is een gebrek aan concurrentie de voornaamste oorzaak. Hij berekent dat de fabrikanten via hun netwerk van gelieerde onderhoudsbedrijven 53 procent van de markt in handen hebben. Bij nieuwere auto´s loopt dat aandeel zelfs op tot tachtig procent. Bovendien hebben die fabrikanten kans gezien hun marge op onderdelen gestaag op te voeren. Door dat alles zien de onafhankelijke reparatie- en onderhoudsbedrijven in Frankrijk hun marktaandeel de laatste vijf, zes jaar stagneren, ondanks het feit dat ze gemiddeld vijtien tot twintig procent goedkoper zijn dan de merkbedrijven.

Reacties

Iets begrijp ik niet in dit bericht: Er is een gebrek aan concurrentie, omdat de prijzen bij de merkdealer 25% hoger zijn dan bij de onafhankelijke bedrijven. Dus met andere woorden de klant kiest uit vrije wil het “duurdere” alternatief.
Ik was van mening dat de KLANT bepaald wie hij het werk in opdracht geeft, of dat nu in het straatje van de mededingingsautoriteit past, of de onafhankelijke bedrijven of niet.
Trouwens: 53% marktaandeel tussen twee “partijen” lijkt me behoorlijk evenwichtig.

Van de 53% marktaandeel heeft de merkdealer dus zo’n 80% bij het jonge wagenpark. Wie heeft er dan 80% bij het oudere wagenpark, daar waar de slijtage en omzet per auto hoger wordt? Juist de onafhankelijke werkplaatsen.

Ik begrijp de conclusie dan ook niet.
Bewuste stemmingmakerij of slechte journalistiek?

Geplaatst door: JH te B op
Franse karteldienst kraakt aftersalesmarkt - Automobielmanagement.nl

Franse karteldienst kraakt aftersalesmarkt

De Franse karteldienst, l`Autorité de la concurrence, kraakt de werking van de onderhouds- en reparatiemarkt voor auto´s. Dat komt vooral doordat de fabrikanten de prijzen voor originele zichtbare onderdelen op een hoog peil houden.

Daardoor is een onderhoudsbeurt of reparatie in de tien jaar sinds de eeuwwisseling 28 procent duurder geworden terwijl dat in andere landen juist de andere kant op is gegaan. Volgens directeur Bruno Lasserre van de Franse NMa is een gebrek aan concurrentie de voornaamste oorzaak. Hij berekent dat de fabrikanten via hun netwerk van gelieerde onderhoudsbedrijven 53 procent van de markt in handen hebben. Bij nieuwere auto´s loopt dat aandeel zelfs op tot tachtig procent. Bovendien hebben die fabrikanten kans gezien hun marge op onderdelen gestaag op te voeren. Door dat alles zien de onafhankelijke reparatie- en onderhoudsbedrijven in Frankrijk hun marktaandeel de laatste vijf, zes jaar stagneren, ondanks het feit dat ze gemiddeld vijtien tot twintig procent goedkoper zijn dan de merkbedrijven.

Reacties

Iets begrijp ik niet in dit bericht: Er is een gebrek aan concurrentie, omdat de prijzen bij de merkdealer 25% hoger zijn dan bij de onafhankelijke bedrijven. Dus met andere woorden de klant kiest uit vrije wil het “duurdere” alternatief.
Ik was van mening dat de KLANT bepaald wie hij het werk in opdracht geeft, of dat nu in het straatje van de mededingingsautoriteit past, of de onafhankelijke bedrijven of niet.
Trouwens: 53% marktaandeel tussen twee “partijen” lijkt me behoorlijk evenwichtig.

Van de 53% marktaandeel heeft de merkdealer dus zo’n 80% bij het jonge wagenpark. Wie heeft er dan 80% bij het oudere wagenpark, daar waar de slijtage en omzet per auto hoger wordt? Juist de onafhankelijke werkplaatsen.

Ik begrijp de conclusie dan ook niet.
Bewuste stemmingmakerij of slechte journalistiek?

Geplaatst door: JH te B op