ADAC: werkplaats merkgarage beter dan vrije garage

In Duitsland is de kwaliteit van de werkplaats bij de merkdealer veel hoger dan in het vrije kanaal, stelt de ADAC in zijn Auto-Werkstatt-Test 2012.

De in het onderzoek bezochte Bosch Car Service en de ATU-garages presteren ver onder de maat.

De ‘Duitse ANWB’ ging met vijf geprepareerde voertuigen de garages af: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-Klasse, Renault Megane en Golf 5. De voertuigen hadden ieder vijf opzettelijk aangebrachte mankementen: verkeerd afgestelde koplamp, defecte kentekenverlichting, een losse uitlaatdemper, te laag koelvloeistofpeil en een reserveband met te weinig luchtdruk. De technische prestatie van de monteur – vond hij alle mankementen? – was goed voor maximaal zestig punten, de service voor veertig. Missers of extra werk dat niet vooraf was voorgelegd aan de klant resulteerde in puntaftrek. Op het gebied van klantomgang keek de ADAC naar de telefonische afspraak, inname van het voertuig, het noteren van de werkorder, de aflevering en de factuur.

Bij Bosch Car Service werkten "slechts" tien van de 25 geteste bedrijven foutloos; de gemiddelde score was veertig procent. Een vestiging in Hamburg haalde zeventien van de maximaal honderd punten, een van de slechtste scores in 42 jaar ADAC Werkstatt-Test. Maar in de eindklassering presteerden de ATU-garages nog minder. Zeven van de 25 filialen achterhaalden de vijf storingen, de rest niet. 

Hoe anders waren de resultaten in het gebonden kanaal: gemiddeld 88 procent van de 25 onderzochte merkwerkplaatsen vond alle vijf mankementen. Mercedes en Renault presteren „sehr gut". Ietsje minder ging het bij sommige vestigingen van Audi, BMW en VW, ofschoon ook hier het positieve beeld domineert.

Volgens de ADAC is er behalve de prestaties van de monteurs nog een andere reden voor de slechte score van de onafhankelijke autobedrijven: ze passen niet de juiste servicebeurt toe voor het automodel c.q. bouwjaar in kwestie. Hoewel ze er wel mee adverteren, werken ze in de praktijk niet volgens de officiële fabrieksvoorschriften. Voor de ADAC reden om ‘de vrijen’ op te roepen zorgvuldiger te zijn op dit vlak en de juiste onderhoudsvoorschriften te kiezen. Op hun beurt zouden de autofabrikanten beter hun best moeten doen om hun informatie over onderhoudsschema’s en reparatiewerkzaamheden helderder te maken.

Klik hier naar de Auto-Werkstaat-Test 2012.

 

Reacties

Ik heb net het Fazit van ADAC gelezen en de laatste alinea van het AM bericht komt feitelijk niet overeen met wat ADAC schrijft: Er wordt niet gerept over het feit dat autofabrikanten hun informatie onderhoud en reparatie niet voldoende breed verspreiden.
Men stelt vast dat de wijze waarop de ondehouds schemas worden weergegeven duidelijker en eenvoudiger moeten worden gemaakt. In mijn ogen toch wel wat anders dan uw weergave!

Citaat: Daher fordert der ADAC, dass die Hersteller klare Bezeichnungen verwenden – etwa „kleine Inspektion“ und „große Inspektion“ mit klar abgegrenzten Zeit- und Laufleistungs-Vorgaben.”

Geplaatst door: jhillema op

Jammer dat ze de merkspecialisten niet onderzocht hebben Zou ook een aardig onderzoek
zijn voor Aumacon of BOVAG

Frits Santing
Adviesgroep ABC Noord – adviseur MBSG (www.mbsg.nl)

Geplaatst door: Frits Santing op
ADAC: werkplaats merkgarage beter dan vrije garage - Automobielmanagement.nl

ADAC: werkplaats merkgarage beter dan vrije garage

In Duitsland is de kwaliteit van de werkplaats bij de merkdealer veel hoger dan in het vrije kanaal, stelt de ADAC in zijn Auto-Werkstatt-Test 2012.

De in het onderzoek bezochte Bosch Car Service en de ATU-garages presteren ver onder de maat.

De ‘Duitse ANWB’ ging met vijf geprepareerde voertuigen de garages af: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-Klasse, Renault Megane en Golf 5. De voertuigen hadden ieder vijf opzettelijk aangebrachte mankementen: verkeerd afgestelde koplamp, defecte kentekenverlichting, een losse uitlaatdemper, te laag koelvloeistofpeil en een reserveband met te weinig luchtdruk. De technische prestatie van de monteur – vond hij alle mankementen? – was goed voor maximaal zestig punten, de service voor veertig. Missers of extra werk dat niet vooraf was voorgelegd aan de klant resulteerde in puntaftrek. Op het gebied van klantomgang keek de ADAC naar de telefonische afspraak, inname van het voertuig, het noteren van de werkorder, de aflevering en de factuur.

Bij Bosch Car Service werkten "slechts" tien van de 25 geteste bedrijven foutloos; de gemiddelde score was veertig procent. Een vestiging in Hamburg haalde zeventien van de maximaal honderd punten, een van de slechtste scores in 42 jaar ADAC Werkstatt-Test. Maar in de eindklassering presteerden de ATU-garages nog minder. Zeven van de 25 filialen achterhaalden de vijf storingen, de rest niet. 

Hoe anders waren de resultaten in het gebonden kanaal: gemiddeld 88 procent van de 25 onderzochte merkwerkplaatsen vond alle vijf mankementen. Mercedes en Renault presteren „sehr gut". Ietsje minder ging het bij sommige vestigingen van Audi, BMW en VW, ofschoon ook hier het positieve beeld domineert.

Volgens de ADAC is er behalve de prestaties van de monteurs nog een andere reden voor de slechte score van de onafhankelijke autobedrijven: ze passen niet de juiste servicebeurt toe voor het automodel c.q. bouwjaar in kwestie. Hoewel ze er wel mee adverteren, werken ze in de praktijk niet volgens de officiële fabrieksvoorschriften. Voor de ADAC reden om ‘de vrijen’ op te roepen zorgvuldiger te zijn op dit vlak en de juiste onderhoudsvoorschriften te kiezen. Op hun beurt zouden de autofabrikanten beter hun best moeten doen om hun informatie over onderhoudsschema’s en reparatiewerkzaamheden helderder te maken.

Klik hier naar de Auto-Werkstaat-Test 2012.

 

Reacties

Ik heb net het Fazit van ADAC gelezen en de laatste alinea van het AM bericht komt feitelijk niet overeen met wat ADAC schrijft: Er wordt niet gerept over het feit dat autofabrikanten hun informatie onderhoud en reparatie niet voldoende breed verspreiden.
Men stelt vast dat de wijze waarop de ondehouds schemas worden weergegeven duidelijker en eenvoudiger moeten worden gemaakt. In mijn ogen toch wel wat anders dan uw weergave!

Citaat: Daher fordert der ADAC, dass die Hersteller klare Bezeichnungen verwenden – etwa „kleine Inspektion“ und „große Inspektion“ mit klar abgegrenzten Zeit- und Laufleistungs-Vorgaben.”

Geplaatst door: jhillema op

Jammer dat ze de merkspecialisten niet onderzocht hebben Zou ook een aardig onderzoek
zijn voor Aumacon of BOVAG

Frits Santing
Adviesgroep ABC Noord – adviseur MBSG (www.mbsg.nl)

Geplaatst door: Frits Santing op