“We verwachten dat de onderhoudsbehoefte van elektrische auto’s breder zal worden en snel zal toenemen doordat ze steeds langer in gebruik zijn, een fase waarin onderhoud steeds belangrijker wordt. Het e-service concept gaat hier een belangrijke rol in spelen,” aldus Pieter Bikker, Director E-mobility bij KwikFit Nederland.
Zero-emissie zones
In Nederland moeten vanaf 1 januari 2025 minstens dertig steden een zero-emissie zone hebben ingericht, zo is afgesproken in het Klimaatakkoord. In een zero-emissie zone mogen vanaf dan alleen nog maar vracht- en bestelauto’s rijden die emissievrij aangedreven zijn. Vanaf 2030 moeten alle voertuigen in deze zero-emissie zones volledig emissievrij rijden. Dit betekent dat er stadsdelen en dus ook KwikFit-garages zijn die vanaf 2030 niet meer te bereiken zijn met een brandstofauto. Bikker: “Dankzij het e-service concept kunnen mensen die elektrisch rijden dan nog steeds voor onderhoud bij ons terecht.”
E-bike
Naast de eerste e-service garage opent KwikFit ook e-bike service points in KwikFit-filialen in Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Deze eerste service points fungeren als springplank om op termijn ook andere filialen uit te breiden met deze dienstverlening.
Testlab
Ook fungeert de e-garage als testlab voor bredere elektrische mobiliteit waar verschillende nieuwe elektrische voertuigen terecht kunnen voor service. Denk hierbij aan e-cargo bikes, e-microcars en LEV’s (Light Electric Vehicles). ‘Deze kennis en ervaring zal de basis zijn voor de verdere ontwikkeling van het e-service concept dat uiteindelijk bij alle KwikFit-garages uitgerold zal worden’, aldus KwikFit.
Lees ook:
Pieter Bikker verantwoordelijk voor EV-onderhoud bij KwikFit