Plug-in voorlichting Volvo-dealer Svala trekt 400 man

Een voorlichtingsbijeenkomst van Volvo-dealer Svala (Stern Groep) gisteravond over de fiscale voordelen van de aanschaf van een Volvo V60 plug-in hybrid trok vierhonderd bezoekers, naar het bleek allemaal ondernemers.

De avond was georganiseerd door de Volvo-dealer om de voordelen van de V60 Plug-in Hybrid uit te leggen, maar dan met name de fiscale voordelen. Voor ondernemers zijn er talrijke aftrekmogelijkheden waardoor deze auto, die gewoon een diesel is met 205 pk en bovendien een kleine elektromotor heeft, een bijtelling kent van nul procent. In sommige gevallen kost deze dure auto een ondernemer netto maar zeventienduizend euro. Er zijn diverse fiscale mogelijkheden die voordeel opleveren en Svala had daarom een fiscalist ingeschakeld om dit even haarfijn uit te leggen. Sterker nog, klanten die bij Svala een ‘intentieverklaring’  tekenen voor de aanschaf van een dergelijke auto krijgen er gratis fiscaal advies bij.

In deze auto’s gaat via subsidies enorm veel belastinggeld zitten.  Automotive consultant Clem Dickmann: "Waar de overheid waarschijnlijk geen rekening mee heeft gehouden bij het opstellen van de verschillende regelingen, is de gedragsverandering bij de industrie.  Die heeft het namelijk feilloos opgepakt en produceert nu precies de juiste auto’s. Dat kan je ze niet kwalijk nemen maar het heeft niets met milieu te maken. De praktijk zal zijn dat deze Volvo’s  nagenoeg nooit aan de laadpaal zullen staan want het is gewoon een diesel met een actieradius van 800 kilometer. Van milieuvoordeel zal in de praktijk nauwelijks tot geen sprake zijn, terwijl er dus enorme bedragen aan milieusubsidies in verdwijnen.  En na een jaar of vier, vijf worden die auto’s allemaal geëxporteerd. Weg subsidie."

Volvo biedt de V60 aan in één uitvoering en in één kleur. Men probeert zoveel mogelijk ‘intentieverklaringen’ van kopers te verzamelen om bij de fabriek een groot deel van de productie te bemachtigen.

Meer hierover in Automobiel Management 20 van 21 december.

Reacties

Ik kan het niet eens zijn met deze conclusies.
Wij hebben 3 van deze auto’s besteld en ja, de enige drijfveer is de financiële.
Echter, het concept van deze auto zit zo goed in elkaar dat het de berijder automatisch tot “groen” rijden zal aanzetten. Er is namelijk geen enkele reden om het niet te doen.
In het dagelijks verkeer zal niemand de power knop gebruiken, dat is voor zondagmiddag in de wei. Iedereen zal dus hybrid rijden en dan zal de auto zelf in het file verkeer en in de stad voor de electrisch modus kiezen.
Nu zegt u: maar je zult hem niet aan de laadpaal leggen. Dan zeg ik, waarom niet? De gemeente sluit bij ons kantoor een laadpaal aan en ik zal gewoon de stekker erin steken zodra ik op kantoor kom. Waarom niet? wat heb ik te verliezen? Niets.
80% van mijn ritten is dagelijks woon-werk over 50 km, zeker weten dat die rit dagelijks voor 90% eletrisch zal gaan.

Dus, concluderend:
U hebt gelijk dat het belachelijk is dat er ladingen aanschafsubsidie tegenaan gegooid worden. Puur de 0% bijtelling (ook subsidie) is al meer dan voldoende om berijders naar deze auto te sturen.
Maar dit concept is wel degelijk het eerste groene concept dat kansrijk is en volume kan maken aangezien het de eerste auto is met een normale motor ipv een grasmaaiertje. Ee auto die enkel op die momenten waar een conventionele motor haar grootste verbruik noteert zal overschakelen naar de electrische stand.

Geplaatst door: Kees op

Kees, ik ben het niet met je eens, het is niet de “eerste” want de Mitsubishi Outlander PHEV is nu te bestellen, 2.0 benzine motor, 1.500 kg trekgewicht en 0% bijtelling, auto is ook nog stukken goedkoper dan de Volvo en zit qua techniek beter in elkaar, 4×4, electro motor op de vooras en een op de achteras, actieradius elektrisch 60 km, actieradius gecombineerd 897 km. Is onbeperkt te bestellen en levering in juli, augustus 2013. Groeten.

Geplaatst door: Korstiaan op

@korstiaan beetje het verhaal van de appels en de peren. Na verekening van de subsidies is het prijsverschil helemaal te verwaarlozen. Ik heb de V60 plugin Hybride reeds mogen ervaren en Kees heeft dit reuze goed verwoord. Ik heb begrepen dat de dealer in Haarlem er nog een beperkt aantal beschikbaar heeft die in 2013 geleverd worden.

Geplaatst door: Sjuul op

Wat een onjuiste en ondoordachte reactie van Clem Dickmann!
Ik heb zelf een V60 Plug-in Hybrid besteld als ondernemer en ben van plan de auto elke avond op de stroom te zetten. Korte ritten in de buurt maak ik dan zonder brandstofkosten.
Waarom zou ik niet opladen? Een leaserijder van de oude tijd dat de baas altijd alles betaalde zou dat misschien doen. Tegenwoordig worden leaseregelingen alweer anders opgesteld en betaalt de werkgever niet altijd alles. Clem Dickmann had beter onderzoek kunnen doen voordat hij tot deze voorbarige conclusie komt.

Geplaatst door: Piet op

Helemaal met Piet eens. Heb ook een V60 plug-in hybride besteld! Ben al een tijd aan het wachten tot er een auto op de markt kwam waar ik 75% van mijn Km milieu vriendelijk kan rijden (zonnecellen op mijn garage). Auto staat dus elke dag aan de lader. 25 % van de km kan er gewoon een caravan achter of lange afstanden mee gereden worden voor de wintersport.

Geplaatst door: Dennis op

Beste mensen,
De geringe actieradius (<50 km) en het feit dat ook (groene) stroom niet voor niks is rechtvaardigt al op voorhand de veronderstelling dat de V60 PHEV’s goeddeels op dat comfortabele diesel door het leven zullen gaan. De achterliggende doelgroep rijdt immers ruim 30.000 km per jaar zodat bij dagelijks volledig laden en verbruiken een over-all EV-score van hooguit 30 procent gehaald kan worden. Daar komen dan nog eens de opstartproblemen van het openbaar laadpalennetwerk in Nederland (om van het buitenland nog maar niet te spreken) en de kosten van een eventuele laadpaal op eigen terrein bij. Maar goed, welgemeende hulde voor eenieder die straks consequent met de stekker in de weer gaat. De crux van mijn betoog is dan ook veeleer een algemeen maatschappelijke kwestie: de onbalans tussen de overmatige inzet van belastinggeld versus het gesorteerde effect.
Clem Dickmann | AUMACON

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 03-01-2013 09:38.

Geplaatst door: Clem Dickmann | AUMACON op

Ook een V60 plug-in besteld.. Past gewoon prima bij mijn situatie als ZZP’er. De aankoop was eindelijk weer een combinatie van emotie en financieel. Mijn huidige auto is puur financieel aangeschaft na jaren auto’s op emotie te hebben gekocht (BMW 7, Range Rover, Jeep Cherokee). Weliswaar 2e hands maar toch hoge maandelijkse kosten.

Tussen die Priussen, Ampera’s en leafs is dit gewoon een prachtige auto die zo heel betaalbaar word.

Als zelfstandige zal de Volvo zeker vaak opgeladen worden (meer brandstofkosten is minder winst). Ik ondersteun de visie van de regering dat de vervuiler betaald en als je regels maakt dan zullen er altijd mazen in te vinden zijn (wordt nu ook wel weer aangepakt met een verhoging naar 7% bijtelling). Daarnaast is het niet alleen aan de regering om hier goed mee om te gaan. Daarom is het goed om te zien dat leasemaatschappijen ook hun verantwoordelijkheid gaan pakken en rijders met buitensporig verbruik gaan beboeten.

Geplaatst door: Jeroen op

Ook wij hebben deze v60 blind gekocht.
Hebben nu een xc90 d5, zet hem uiteraard zakelijk zodat me dit een berg gaat schelen in verbruik en vaste kosten.
En idd de caravan van 1700kg kan dan ook blijven.
Een echte win win situatie.
Hoop echter wel dat we hem krijgen in 2013

Geplaatst door: Arjan op

Leuk artikel, inderdaad bevestiging van de avond. Wel jammer dat de ondernemers aan de ene kant juist worden ingeschat dat ze kunnen rekenen maar negatief over het laden ? Dan zouden ze ineens niet meer kunnen rekenen. Ik heb hem ook besteld mede dat met de actieradius van 50 km ik dagelijks elektrisch naar het werk kan en weer terug. Met een zakelijke energiemeter / misschien koppelen aan nog aan te schaffen zonnepanelen gaat dat financieel extra schelen. Vergeet niet dat na huidig mega geïnt belastinggeld en genomen mega risico’s het rechtvaardig is er iets voor terug te krijgen (echt zelf betaald). Vele hebben geen idee dat de overheid gigantische bedragen OB LH VPB laten betalen. Dit is dan ook maar voor een klein deel snelle beslissers en 2014 niet meer interessant door 7% bijtelling over € 65.000,-

Geplaatst door: Ed op

Ook ik heb de V60 PiH besteld, al voor de kerst! En zeker niet alleen om de fiscale voordelen als ondernemer, maar zeker ook uit oogpunt van duurzaamheid en minder uitstoot. De PiH gaat bij mij zeker iedere avond aan de oplader!!
Jammer dat zoveel journalisten er automatisch maar vanuit gaan dat ondernemers dit puur voor het geld doen!

Geplaatst door: Gerben op
Plug-in voorlichting Volvo-dealer Svala trekt 400 man - Automobielmanagement.nl

Plug-in voorlichting Volvo-dealer Svala trekt 400 man

Een voorlichtingsbijeenkomst van Volvo-dealer Svala (Stern Groep) gisteravond over de fiscale voordelen van de aanschaf van een Volvo V60 plug-in hybrid trok vierhonderd bezoekers, naar het bleek allemaal ondernemers.

De avond was georganiseerd door de Volvo-dealer om de voordelen van de V60 Plug-in Hybrid uit te leggen, maar dan met name de fiscale voordelen. Voor ondernemers zijn er talrijke aftrekmogelijkheden waardoor deze auto, die gewoon een diesel is met 205 pk en bovendien een kleine elektromotor heeft, een bijtelling kent van nul procent. In sommige gevallen kost deze dure auto een ondernemer netto maar zeventienduizend euro. Er zijn diverse fiscale mogelijkheden die voordeel opleveren en Svala had daarom een fiscalist ingeschakeld om dit even haarfijn uit te leggen. Sterker nog, klanten die bij Svala een ‘intentieverklaring’  tekenen voor de aanschaf van een dergelijke auto krijgen er gratis fiscaal advies bij.

In deze auto’s gaat via subsidies enorm veel belastinggeld zitten.  Automotive consultant Clem Dickmann: "Waar de overheid waarschijnlijk geen rekening mee heeft gehouden bij het opstellen van de verschillende regelingen, is de gedragsverandering bij de industrie.  Die heeft het namelijk feilloos opgepakt en produceert nu precies de juiste auto’s. Dat kan je ze niet kwalijk nemen maar het heeft niets met milieu te maken. De praktijk zal zijn dat deze Volvo’s  nagenoeg nooit aan de laadpaal zullen staan want het is gewoon een diesel met een actieradius van 800 kilometer. Van milieuvoordeel zal in de praktijk nauwelijks tot geen sprake zijn, terwijl er dus enorme bedragen aan milieusubsidies in verdwijnen.  En na een jaar of vier, vijf worden die auto’s allemaal geëxporteerd. Weg subsidie."

Volvo biedt de V60 aan in één uitvoering en in één kleur. Men probeert zoveel mogelijk ‘intentieverklaringen’ van kopers te verzamelen om bij de fabriek een groot deel van de productie te bemachtigen.

Meer hierover in Automobiel Management 20 van 21 december.

Reacties

Ik kan het niet eens zijn met deze conclusies.
Wij hebben 3 van deze auto’s besteld en ja, de enige drijfveer is de financiële.
Echter, het concept van deze auto zit zo goed in elkaar dat het de berijder automatisch tot “groen” rijden zal aanzetten. Er is namelijk geen enkele reden om het niet te doen.
In het dagelijks verkeer zal niemand de power knop gebruiken, dat is voor zondagmiddag in de wei. Iedereen zal dus hybrid rijden en dan zal de auto zelf in het file verkeer en in de stad voor de electrisch modus kiezen.
Nu zegt u: maar je zult hem niet aan de laadpaal leggen. Dan zeg ik, waarom niet? De gemeente sluit bij ons kantoor een laadpaal aan en ik zal gewoon de stekker erin steken zodra ik op kantoor kom. Waarom niet? wat heb ik te verliezen? Niets.
80% van mijn ritten is dagelijks woon-werk over 50 km, zeker weten dat die rit dagelijks voor 90% eletrisch zal gaan.

Dus, concluderend:
U hebt gelijk dat het belachelijk is dat er ladingen aanschafsubsidie tegenaan gegooid worden. Puur de 0% bijtelling (ook subsidie) is al meer dan voldoende om berijders naar deze auto te sturen.
Maar dit concept is wel degelijk het eerste groene concept dat kansrijk is en volume kan maken aangezien het de eerste auto is met een normale motor ipv een grasmaaiertje. Ee auto die enkel op die momenten waar een conventionele motor haar grootste verbruik noteert zal overschakelen naar de electrische stand.

Geplaatst door: Kees op

Kees, ik ben het niet met je eens, het is niet de “eerste” want de Mitsubishi Outlander PHEV is nu te bestellen, 2.0 benzine motor, 1.500 kg trekgewicht en 0% bijtelling, auto is ook nog stukken goedkoper dan de Volvo en zit qua techniek beter in elkaar, 4×4, electro motor op de vooras en een op de achteras, actieradius elektrisch 60 km, actieradius gecombineerd 897 km. Is onbeperkt te bestellen en levering in juli, augustus 2013. Groeten.

Geplaatst door: Korstiaan op

@korstiaan beetje het verhaal van de appels en de peren. Na verekening van de subsidies is het prijsverschil helemaal te verwaarlozen. Ik heb de V60 plugin Hybride reeds mogen ervaren en Kees heeft dit reuze goed verwoord. Ik heb begrepen dat de dealer in Haarlem er nog een beperkt aantal beschikbaar heeft die in 2013 geleverd worden.

Geplaatst door: Sjuul op

Wat een onjuiste en ondoordachte reactie van Clem Dickmann!
Ik heb zelf een V60 Plug-in Hybrid besteld als ondernemer en ben van plan de auto elke avond op de stroom te zetten. Korte ritten in de buurt maak ik dan zonder brandstofkosten.
Waarom zou ik niet opladen? Een leaserijder van de oude tijd dat de baas altijd alles betaalde zou dat misschien doen. Tegenwoordig worden leaseregelingen alweer anders opgesteld en betaalt de werkgever niet altijd alles. Clem Dickmann had beter onderzoek kunnen doen voordat hij tot deze voorbarige conclusie komt.

Geplaatst door: Piet op

Helemaal met Piet eens. Heb ook een V60 plug-in hybride besteld! Ben al een tijd aan het wachten tot er een auto op de markt kwam waar ik 75% van mijn Km milieu vriendelijk kan rijden (zonnecellen op mijn garage). Auto staat dus elke dag aan de lader. 25 % van de km kan er gewoon een caravan achter of lange afstanden mee gereden worden voor de wintersport.

Geplaatst door: Dennis op

Beste mensen,
De geringe actieradius (<50 km) en het feit dat ook (groene) stroom niet voor niks is rechtvaardigt al op voorhand de veronderstelling dat de V60 PHEV’s goeddeels op dat comfortabele diesel door het leven zullen gaan. De achterliggende doelgroep rijdt immers ruim 30.000 km per jaar zodat bij dagelijks volledig laden en verbruiken een over-all EV-score van hooguit 30 procent gehaald kan worden. Daar komen dan nog eens de opstartproblemen van het openbaar laadpalennetwerk in Nederland (om van het buitenland nog maar niet te spreken) en de kosten van een eventuele laadpaal op eigen terrein bij. Maar goed, welgemeende hulde voor eenieder die straks consequent met de stekker in de weer gaat. De crux van mijn betoog is dan ook veeleer een algemeen maatschappelijke kwestie: de onbalans tussen de overmatige inzet van belastinggeld versus het gesorteerde effect.
Clem Dickmann | AUMACON

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 03-01-2013 09:38.

Geplaatst door: Clem Dickmann | AUMACON op

Ook een V60 plug-in besteld.. Past gewoon prima bij mijn situatie als ZZP’er. De aankoop was eindelijk weer een combinatie van emotie en financieel. Mijn huidige auto is puur financieel aangeschaft na jaren auto’s op emotie te hebben gekocht (BMW 7, Range Rover, Jeep Cherokee). Weliswaar 2e hands maar toch hoge maandelijkse kosten.

Tussen die Priussen, Ampera’s en leafs is dit gewoon een prachtige auto die zo heel betaalbaar word.

Als zelfstandige zal de Volvo zeker vaak opgeladen worden (meer brandstofkosten is minder winst). Ik ondersteun de visie van de regering dat de vervuiler betaald en als je regels maakt dan zullen er altijd mazen in te vinden zijn (wordt nu ook wel weer aangepakt met een verhoging naar 7% bijtelling). Daarnaast is het niet alleen aan de regering om hier goed mee om te gaan. Daarom is het goed om te zien dat leasemaatschappijen ook hun verantwoordelijkheid gaan pakken en rijders met buitensporig verbruik gaan beboeten.

Geplaatst door: Jeroen op

Ook wij hebben deze v60 blind gekocht.
Hebben nu een xc90 d5, zet hem uiteraard zakelijk zodat me dit een berg gaat schelen in verbruik en vaste kosten.
En idd de caravan van 1700kg kan dan ook blijven.
Een echte win win situatie.
Hoop echter wel dat we hem krijgen in 2013

Geplaatst door: Arjan op

Leuk artikel, inderdaad bevestiging van de avond. Wel jammer dat de ondernemers aan de ene kant juist worden ingeschat dat ze kunnen rekenen maar negatief over het laden ? Dan zouden ze ineens niet meer kunnen rekenen. Ik heb hem ook besteld mede dat met de actieradius van 50 km ik dagelijks elektrisch naar het werk kan en weer terug. Met een zakelijke energiemeter / misschien koppelen aan nog aan te schaffen zonnepanelen gaat dat financieel extra schelen. Vergeet niet dat na huidig mega geïnt belastinggeld en genomen mega risico’s het rechtvaardig is er iets voor terug te krijgen (echt zelf betaald). Vele hebben geen idee dat de overheid gigantische bedragen OB LH VPB laten betalen. Dit is dan ook maar voor een klein deel snelle beslissers en 2014 niet meer interessant door 7% bijtelling over € 65.000,-

Geplaatst door: Ed op

Ook ik heb de V60 PiH besteld, al voor de kerst! En zeker niet alleen om de fiscale voordelen als ondernemer, maar zeker ook uit oogpunt van duurzaamheid en minder uitstoot. De PiH gaat bij mij zeker iedere avond aan de oplader!!
Jammer dat zoveel journalisten er automatisch maar vanuit gaan dat ondernemers dit puur voor het geld doen!

Geplaatst door: Gerben op