Bovag bezorgd over onderhoud Nederlands wagenpark

Vanwege de economische crisis stelt 19 procent van de automobilisten grote reparaties uit; 26 procent doet dat met kleine reparaties en 16 procent slaat doelbewust voorgeschreven onderhoudsbeurten over.

Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Bovag. De uitkomsten zijn volgens de brancheorganisatie "verontrustend". Vooral de vele versleten banden en de gebrekkige verlichting zouden in de donkere, winterse periode "een groot verkeersveiligheidsrisico" vormen.

Bovag-woordvoerder De Waal: "Enerzijds als gevolg van de crisis en anderzijds door de lagere APK-frequentie worden onderhoudswerkzaamheden steeds vaker uitgesteld of teruggeschroefd tot het hoognodige. Maar juist de meest voorkomende APK-afkeur- en reparatiepunten kunnen met regelmatig onderhoud worden voorkomen en dat scheelt uiteindelijk juist in de portemonnee. Bovendien zou de automobilist zelf bepaalde mankementen veel sneller moeten constateren, in het belang van zijn eigen en andermans veiligheid." Ook wijst De Waal erop dat  de verplichte jaarlijkse of tweejaarlijkse APK  niet gelijk staat aan onderhoud en bovendien slechts een momentopname is. "Vooral tijdens de winter zijn goede banden en de juiste verlichting van levensbelang."

In november jl. bleek al uit VACO-onderzoek dat van vijftienhonderd onderzochte personenauto’s 41 procent ten minste één band heeft met onregelmatige slijtage of een vorm van schade. Bij een totaal wagenpark van ruim acht miljoen komt dat neer op 3,3 miljoen auto’s. Bij tien procent, oftewel meer dan achthonderdduizend voertuigen, zijn een of meer banden zelf zo slecht dat ze een gevaar voor de verkeersveiligheid betekenen.

Afgelopen jaar stond de slechte staat van banden op nummer 3 in de lijst van afkeur- en reparatiepunten bij de circa zeven miljoen APK’s die jaarlijks worden uitgevoerd. Gebreken aan de verlichting komen het meeste voor en vormen ruim een kwart van de APK-afkeur, terwijl mankementen aan het remsysteem met zeventien procent op de tweede plaats staan.

Reacties

Zo’n 90% van het park is niet geleast en daarvoor is inderdaad aan de orde dat het onderhoud te wensen overlaat; de Bovag ziet dat goed. Wat echter consequent NIET gemeld wordt is dat het onderhoud ook beïnvloed wordt door het onverdroten blijven verhogen van de werkplaatstarieven. Te vaak wordt, al dan niet op advies van de Bovag, besloten om te trachten de teruglopende aftersales omzet te compenseren door verhoging van het uurloon.
Mensen denk eens na: als een slager zijn omzet aan biefstuk ziet dalen dan weet je een ding heel zeker: nog duurder maken zal ervoor zorgen dat er nog weer minder biefstuk verkocht zal worden. Slimme slagers verhogen dan ook niet de prijs van biefstuk.

Het is hoogste tijd om onderhoud echt goedkoper te maken, een verlaging naar bijvoorbeeld het Duitse prijsniveau zal ervoor zorgen dat aanzienlijk zal verbeteren. De auto-ondernemer die daar niet in meegaat, moet niet zeuren en gewoon de helft minder biefstuk eten.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Geachte heer Hindriks,

De afgelopen jaren hebben autobedrijven en merkdealers hun prijzen niet dusdanig verhoogd, dat nu het onderhoud van de auto onbetaalbaar wordt. Sterker nog, de merkdealer is goedkoper geworden om zo een betere concurrentie te vormen tegen o.a. de zogenoemde ” Fast-fitter” en de algemene garagebedrijven. Vaste prijzen en kortingen voor onderhoud zijn dus inmiddels gemeengoed.
Het is dus iets te kort door de bocht, om te zeggen dat door de kosten,de verantwoordelijkheidom veilig aan het verkeer deel te nemen niet meer genomen kan worden door de autobezitter…
Uiteindelijk gaat het in dit bericht om veiligheid! En niet over wat de gemiddelde Nederlander allemaal te duur vindt. Dan zouden hier nog veel meer producten en diensten besproken kunnen worden!

Geplaatst door: J. Brink op

Beste Heer Brink,
Als u doelt op prijsverlaging in de vorm van pakketprijzen dan zou u eens moeten kijken naar de binnen het pakket uit te voeren werk en de te gebruiken onderdelen. Uurtarieven van 80 Euro of meer en een literprijs voor motorolie ruim boven 10 Euro zijn dan eerder gemeengoed dan uitzondering. Let wel er zijn ook nog dealers die de 100 Euro per uur overschrijden en niet eens voor ingewikkeld werk, maar standaard controles en vervangingen van delen die eigenlijk nog goed te repareren zouden zijn bij een beetje gematigd uurloon. Om nog maar niet te spreken van de echte uitschieters die ik bij wagenpark (kosten) analyses tegenkom. Het universele autobedrijf gedraagt zich over het algemeen gematigder en zal dan ook minder terugval in omzet ervaren, maar u hoeft mij niet per sé te geloven natuurlijk.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Het is wel weer erg toevallig dat net na recente berichtgeving over een zorgwekkend lage werkplaatsbezetting bij veel garages de BOVAG zich bekommert om consumenten en de staat van hun voertuigen. Typisch BOVAG, deze timing.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Van werkplaatstarieven heb ik geen verstand. Wel wil ik kwijt dat als je weet/ziet dat je onderhoud en reparatie aan je auto niet kunt betalen, je je verantwoordelijkheidmoet nemen. Dus ofwel een andere auto aanschaffen waarvan je onderhoud en reparatie wel kunt betalen, ofwel auto weg en het openbaar vervoer pakken.

Geplaatst door: Monique Bakx op
Bovag bezorgd over onderhoud Nederlands wagenpark - Automobielmanagement.nl

Bovag bezorgd over onderhoud Nederlands wagenpark

Vanwege de economische crisis stelt 19 procent van de automobilisten grote reparaties uit; 26 procent doet dat met kleine reparaties en 16 procent slaat doelbewust voorgeschreven onderhoudsbeurten over.

Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Bovag. De uitkomsten zijn volgens de brancheorganisatie "verontrustend". Vooral de vele versleten banden en de gebrekkige verlichting zouden in de donkere, winterse periode "een groot verkeersveiligheidsrisico" vormen.

Bovag-woordvoerder De Waal: "Enerzijds als gevolg van de crisis en anderzijds door de lagere APK-frequentie worden onderhoudswerkzaamheden steeds vaker uitgesteld of teruggeschroefd tot het hoognodige. Maar juist de meest voorkomende APK-afkeur- en reparatiepunten kunnen met regelmatig onderhoud worden voorkomen en dat scheelt uiteindelijk juist in de portemonnee. Bovendien zou de automobilist zelf bepaalde mankementen veel sneller moeten constateren, in het belang van zijn eigen en andermans veiligheid." Ook wijst De Waal erop dat  de verplichte jaarlijkse of tweejaarlijkse APK  niet gelijk staat aan onderhoud en bovendien slechts een momentopname is. "Vooral tijdens de winter zijn goede banden en de juiste verlichting van levensbelang."

In november jl. bleek al uit VACO-onderzoek dat van vijftienhonderd onderzochte personenauto’s 41 procent ten minste één band heeft met onregelmatige slijtage of een vorm van schade. Bij een totaal wagenpark van ruim acht miljoen komt dat neer op 3,3 miljoen auto’s. Bij tien procent, oftewel meer dan achthonderdduizend voertuigen, zijn een of meer banden zelf zo slecht dat ze een gevaar voor de verkeersveiligheid betekenen.

Afgelopen jaar stond de slechte staat van banden op nummer 3 in de lijst van afkeur- en reparatiepunten bij de circa zeven miljoen APK’s die jaarlijks worden uitgevoerd. Gebreken aan de verlichting komen het meeste voor en vormen ruim een kwart van de APK-afkeur, terwijl mankementen aan het remsysteem met zeventien procent op de tweede plaats staan.

Reacties

Zo’n 90% van het park is niet geleast en daarvoor is inderdaad aan de orde dat het onderhoud te wensen overlaat; de Bovag ziet dat goed. Wat echter consequent NIET gemeld wordt is dat het onderhoud ook beïnvloed wordt door het onverdroten blijven verhogen van de werkplaatstarieven. Te vaak wordt, al dan niet op advies van de Bovag, besloten om te trachten de teruglopende aftersales omzet te compenseren door verhoging van het uurloon.
Mensen denk eens na: als een slager zijn omzet aan biefstuk ziet dalen dan weet je een ding heel zeker: nog duurder maken zal ervoor zorgen dat er nog weer minder biefstuk verkocht zal worden. Slimme slagers verhogen dan ook niet de prijs van biefstuk.

Het is hoogste tijd om onderhoud echt goedkoper te maken, een verlaging naar bijvoorbeeld het Duitse prijsniveau zal ervoor zorgen dat aanzienlijk zal verbeteren. De auto-ondernemer die daar niet in meegaat, moet niet zeuren en gewoon de helft minder biefstuk eten.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Geachte heer Hindriks,

De afgelopen jaren hebben autobedrijven en merkdealers hun prijzen niet dusdanig verhoogd, dat nu het onderhoud van de auto onbetaalbaar wordt. Sterker nog, de merkdealer is goedkoper geworden om zo een betere concurrentie te vormen tegen o.a. de zogenoemde ” Fast-fitter” en de algemene garagebedrijven. Vaste prijzen en kortingen voor onderhoud zijn dus inmiddels gemeengoed.
Het is dus iets te kort door de bocht, om te zeggen dat door de kosten,de verantwoordelijkheidom veilig aan het verkeer deel te nemen niet meer genomen kan worden door de autobezitter…
Uiteindelijk gaat het in dit bericht om veiligheid! En niet over wat de gemiddelde Nederlander allemaal te duur vindt. Dan zouden hier nog veel meer producten en diensten besproken kunnen worden!

Geplaatst door: J. Brink op

Beste Heer Brink,
Als u doelt op prijsverlaging in de vorm van pakketprijzen dan zou u eens moeten kijken naar de binnen het pakket uit te voeren werk en de te gebruiken onderdelen. Uurtarieven van 80 Euro of meer en een literprijs voor motorolie ruim boven 10 Euro zijn dan eerder gemeengoed dan uitzondering. Let wel er zijn ook nog dealers die de 100 Euro per uur overschrijden en niet eens voor ingewikkeld werk, maar standaard controles en vervangingen van delen die eigenlijk nog goed te repareren zouden zijn bij een beetje gematigd uurloon. Om nog maar niet te spreken van de echte uitschieters die ik bij wagenpark (kosten) analyses tegenkom. Het universele autobedrijf gedraagt zich over het algemeen gematigder en zal dan ook minder terugval in omzet ervaren, maar u hoeft mij niet per sé te geloven natuurlijk.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Het is wel weer erg toevallig dat net na recente berichtgeving over een zorgwekkend lage werkplaatsbezetting bij veel garages de BOVAG zich bekommert om consumenten en de staat van hun voertuigen. Typisch BOVAG, deze timing.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Van werkplaatstarieven heb ik geen verstand. Wel wil ik kwijt dat als je weet/ziet dat je onderhoud en reparatie aan je auto niet kunt betalen, je je verantwoordelijkheidmoet nemen. Dus ofwel een andere auto aanschaffen waarvan je onderhoud en reparatie wel kunt betalen, ofwel auto weg en het openbaar vervoer pakken.

Geplaatst door: Monique Bakx op