‘Dealers moeten klantgegevens vasthouden’

Autodealers zouden zich moeten afvragen welke rol zij in de toekomst spelen in de markt, welke mobiliteitsconcepten zij voor hun klanten achter de hand hebben en wat hun concurrentie in de toekomst zal zijn. Mathias Haas, zelfbenoemd trendwatcher, waarschuwt dealers ook. “Geef uw verrijkte klantgegevens niet aan de fabrikant.”

Haas is spreker op  het congres Mobile/.de-Weckruf op 14 november in het Duitse Würzburg. "Ik heb nog niet één dealer (in Duitsland, red) gezien die een reisbureau in z’n pand heeft, die fietshelmen of treinabonnementen verkoopt of die z’n klanten een goede mogelijkheid geeft z’n motorfiets te stallen." Volgens hem zullen juist zulke dingen van toenemend belang zijn voor de mobiliteitsbehoefte van consumenten in de toekomst.
Mathias Haas heeft in vijf weken tijd de vijf megasteden Delhi, Singapur, Jakarta, Guangzou en Seoul bezocht. "Ik kan het iedere ondernemer aanbevelen daar rond te gaan kijken en de marktontwikkelingen daar in de gaten te houden. Ook voor stadsplanologen in Duitsland is het interessant te zien welke trends zich daar ontwikkelen."  In de komende vijf tot tien jaar zullen er sowieso minder jonge mensen zijn en van hen zullen ook nog minder jongeren een rijbewijs halen. Bovendien trekken steeds meer mensen naar de stad waar een eigen auto niet noodzakelijk is. Daarom moeten verkopers ook alle relevante apps en concepten rondom carsharing kennen", vind hij. "Als ik baas van een dealerbedrijf zou zijn, zou ik mijn medewerkers een paar weken lang de auto van de zaak laten inleveren zodat ze zich met carsharing, bus en trein en andere opties gaan bezighouden."

Dealers moeten zich positioneren, zegt Haas. En het beheer van het klantenbestand is daarbij essentieel. "De handel moet de waardevolle gegevens over de klanten zelf houden en niet aan de fabrikanten geven.  De fabrikanten worden steeds sterker, de marges worden steeds kleiner en het koopgedrag verschuift naar online. Waar heeft een fabrikant eigenlijk nog een dealer voor nodig?" Het congres Mobile.de-Weckruf is op 14 november 2013 in het Vogel Convention Center in Würzburg.

 

 

 

Reacties

Zeker, inclusief een verslag van het exitgesprek met de weggelopen klant.
Dit heb ik toch wel gemist toen ik eergisteren m’n winterbanden ophaalde bij de dealer van mijn twee jaar geleden gekochte – en nu dus verkochte – nieuwe auto.

Geplaatst door: Monique Bakx op
‘Dealers moeten klantgegevens vasthouden’ - Automobielmanagement.nl

‘Dealers moeten klantgegevens vasthouden’

Autodealers zouden zich moeten afvragen welke rol zij in de toekomst spelen in de markt, welke mobiliteitsconcepten zij voor hun klanten achter de hand hebben en wat hun concurrentie in de toekomst zal zijn. Mathias Haas, zelfbenoemd trendwatcher, waarschuwt dealers ook. “Geef uw verrijkte klantgegevens niet aan de fabrikant.”

Haas is spreker op  het congres Mobile/.de-Weckruf op 14 november in het Duitse Würzburg. "Ik heb nog niet één dealer (in Duitsland, red) gezien die een reisbureau in z’n pand heeft, die fietshelmen of treinabonnementen verkoopt of die z’n klanten een goede mogelijkheid geeft z’n motorfiets te stallen." Volgens hem zullen juist zulke dingen van toenemend belang zijn voor de mobiliteitsbehoefte van consumenten in de toekomst.
Mathias Haas heeft in vijf weken tijd de vijf megasteden Delhi, Singapur, Jakarta, Guangzou en Seoul bezocht. "Ik kan het iedere ondernemer aanbevelen daar rond te gaan kijken en de marktontwikkelingen daar in de gaten te houden. Ook voor stadsplanologen in Duitsland is het interessant te zien welke trends zich daar ontwikkelen."  In de komende vijf tot tien jaar zullen er sowieso minder jonge mensen zijn en van hen zullen ook nog minder jongeren een rijbewijs halen. Bovendien trekken steeds meer mensen naar de stad waar een eigen auto niet noodzakelijk is. Daarom moeten verkopers ook alle relevante apps en concepten rondom carsharing kennen", vind hij. "Als ik baas van een dealerbedrijf zou zijn, zou ik mijn medewerkers een paar weken lang de auto van de zaak laten inleveren zodat ze zich met carsharing, bus en trein en andere opties gaan bezighouden."

Dealers moeten zich positioneren, zegt Haas. En het beheer van het klantenbestand is daarbij essentieel. "De handel moet de waardevolle gegevens over de klanten zelf houden en niet aan de fabrikanten geven.  De fabrikanten worden steeds sterker, de marges worden steeds kleiner en het koopgedrag verschuift naar online. Waar heeft een fabrikant eigenlijk nog een dealer voor nodig?" Het congres Mobile.de-Weckruf is op 14 november 2013 in het Vogel Convention Center in Würzburg.

 

 

 

Reacties

Zeker, inclusief een verslag van het exitgesprek met de weggelopen klant.
Dit heb ik toch wel gemist toen ik eergisteren m’n winterbanden ophaalde bij de dealer van mijn twee jaar geleden gekochte – en nu dus verkochte – nieuwe auto.

Geplaatst door: Monique Bakx op