Verkoopmodel Tesla onder vuur in VS

Het verkoopmodel van Tesla – rechtstreeks door de fabrikant zonder tussenkomst van een dealer – ligt in steeds meer Amerikaanse staten onder vuur.

Een aantal staten, waaronder Texas, heeft de directe verkoop inmiddels verboden. In New Jersey leverde een besluit in die richting een felle discussie op. Verder wil nu ook Arizona verkoop via een dealer verplicht stellen.

Als verlengstuk van de auto-industrie behoren dealerverenigingen in veel Amerikaanse staten tot de economische machten met veel lobbykracht. Dat blijkt bijvoorbeeld in Arizona, waar de club van autodealers in opstand is gekomen tegen de rechtstreekse verkoop zoals Tesla die voorstaat. Volgens de dealers wordt vooral de autokoper daar slechter van.

Een woordvoerster gaf op zakenzender CNBC nadere uitleg: "Als je de dealer uitschakelt, kan de koper niet profiteren van de onderlinge concurrentie tussen de dealers en van de prijsaanbiedingen die dat oplevert. Je moet de prijs accepteren die de fabrikant voorschrijft en je ziet bij Tesla waar dat toe leidt. Dat geldt niet alleen voor de nieuwprijs maar ook voor de kosten van het onderhoud. Bovendien heb je niemand om op terug te vallen als je je auto eenmaal in ontvangst hebt genomen. Een vestiging van Tesla is vaak ver weg, áls er al een is. Dus waar ga je naartoe voor een onderhoudsbeurt of als je een probleem hebt? De dealer daarentegen zit meestal om de hoek of in ieder geval in dezelfde plaats. Je hebt daar ook een meer persoonlijke relatie mee. Jij kent hem en hij kent jou – én je auto. Dat werkt toch allemaal veel prettiger voor beide partijen.”

Reacties

Na ruim 18 jaar auto’s verkocht in de showroom kan ik alleen zeggen dat ik Tesla gelijk geef!

Tuurlijk ik selectieve distributie fijn maar tijden veranderen en consumenten willen een andere gebruik /bezit van hun auto.

Als iemand een Tesla koopt weet hij waar de voor en nadelen liggen.
En anders ziet hij wel de meningen van vele op internet.

Bovendien slijt een EV minder snel op motorisch gebied.

Tuurlijk banden en remmen maar daar kunnen service dealers toch op in spelen?

Bovendien praten we hier niet over volume modellen maar redelijk dure auto’s.

Tesla is wellicht de trendsetter die jaren geleden al had kunnen plaatsvinden!

Je koop straks a la Tesla!

Geplaatst door: Simon Kopinsky op
Verkoopmodel Tesla onder vuur in VS - Automobielmanagement.nl

Verkoopmodel Tesla onder vuur in VS

Het verkoopmodel van Tesla – rechtstreeks door de fabrikant zonder tussenkomst van een dealer – ligt in steeds meer Amerikaanse staten onder vuur.

Een aantal staten, waaronder Texas, heeft de directe verkoop inmiddels verboden. In New Jersey leverde een besluit in die richting een felle discussie op. Verder wil nu ook Arizona verkoop via een dealer verplicht stellen.

Als verlengstuk van de auto-industrie behoren dealerverenigingen in veel Amerikaanse staten tot de economische machten met veel lobbykracht. Dat blijkt bijvoorbeeld in Arizona, waar de club van autodealers in opstand is gekomen tegen de rechtstreekse verkoop zoals Tesla die voorstaat. Volgens de dealers wordt vooral de autokoper daar slechter van.

Een woordvoerster gaf op zakenzender CNBC nadere uitleg: "Als je de dealer uitschakelt, kan de koper niet profiteren van de onderlinge concurrentie tussen de dealers en van de prijsaanbiedingen die dat oplevert. Je moet de prijs accepteren die de fabrikant voorschrijft en je ziet bij Tesla waar dat toe leidt. Dat geldt niet alleen voor de nieuwprijs maar ook voor de kosten van het onderhoud. Bovendien heb je niemand om op terug te vallen als je je auto eenmaal in ontvangst hebt genomen. Een vestiging van Tesla is vaak ver weg, áls er al een is. Dus waar ga je naartoe voor een onderhoudsbeurt of als je een probleem hebt? De dealer daarentegen zit meestal om de hoek of in ieder geval in dezelfde plaats. Je hebt daar ook een meer persoonlijke relatie mee. Jij kent hem en hij kent jou – én je auto. Dat werkt toch allemaal veel prettiger voor beide partijen.”

Reacties

Na ruim 18 jaar auto’s verkocht in de showroom kan ik alleen zeggen dat ik Tesla gelijk geef!

Tuurlijk ik selectieve distributie fijn maar tijden veranderen en consumenten willen een andere gebruik /bezit van hun auto.

Als iemand een Tesla koopt weet hij waar de voor en nadelen liggen.
En anders ziet hij wel de meningen van vele op internet.

Bovendien slijt een EV minder snel op motorisch gebied.

Tuurlijk banden en remmen maar daar kunnen service dealers toch op in spelen?

Bovendien praten we hier niet over volume modellen maar redelijk dure auto’s.

Tesla is wellicht de trendsetter die jaren geleden al had kunnen plaatsvinden!

Je koop straks a la Tesla!

Geplaatst door: Simon Kopinsky op